2020-07-25, 14:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan du vara lite mer precis med vad du avser när du skriver: käpprätt åt helvete?

Vad innebär det om det går käpprätt åt helvete, hur blir det då?
Du är verkligen trög!

Det betyder naturligtvis att smittan och dödstalen ökar markant. Att sjukvården blir överbelastad osv.

Så tolkar jag ” käpprätt åt helvete”.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-25 kl. 14:56.
Citera
2020-07-25, 14:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du är verkligen trög!

Det betyder naturligtvis att smittan och dödstalen ökar markant. Så tolkar jag ” käpprätt åt helvete”.

Du är som vanligt tappad. Jag frågade inte dig.

Du visar dock färg. Det vill säga använder kraftiga överdrifter för småsaker.
Citera
2020-07-25, 14:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej, jag är inte korkad. Det är du som inte fattar att de två citaten jag gjorde i mitt inlägg handlar om dig. Det vill säga ditt svammel om långtidssjuka ska ses i relief mot att du inte är nyanserad. Jag skiter väl i vad du tycker om andra postare eftersom du inte är rätt person att göra den bedömningen.

Återigen har du spelat bollen i eget mål.
Men jag håller ju med dig!!!! Jag är INTE sansad!! Vad är det du inte begriper?!??
Citera
2020-07-25, 15:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man får dock se vart fallen ökar.

Alla flygplatser har ju test när man kommer in som räknas med. Att man har öppnat för semester gör ju att folk rester mer och då ökar även testningen där den ej är valbar.

Sedan kan man se att det ökar på andra ställen som t ex Spanien där unga nu verkar skita i vilket.
Unga är sig lika överallt.
Även i Italien tycker unga att livet är en fest - och där om nånstans borde ju allvaret ha gått in i dem, kan man tycka.

Osså finns det väl åtminstone ett parti här hos oss som vill sänka rösträttsåldern till 16 år ...
Citera
2020-07-25, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är väldigt mycker förvaring för att det är för få anställda och för att det framför allt saknas personer med sjukvårdskompetens. Ädelreformen (1992) var ren idioti. Det är en avgrund mellan omsorg och vård. En äldre person behöver ha närhet till både omsorg och vård i tillräcklig utsträckning hela tiden.

För en gångs skull håller jag med dig. Det GÅR att ha ett trevligt, "hemliknande" omsorgsboende, och ändå diskret tillgång till sjukvårdsapparatur när den behövs. Det måste inte vara antingen eller. Och personalens kompetens är naturligtvis viktigast av allt. Det borde vara krav på formell undersköterskeutbildning på precis alla, minst låt oss säga en sjuksköterska på 20 boende dygnet runt. Och bestämda läkare med geriatrik-, alternativt allmänläkarkompetens, som är knutna till boendet, gör sina rundor regelbundet och då gärna träffar ALLA boende - inte bara de som känner sig sjuka - och som går att ringa in vid behov varje dag dygnet runt.
Citera
2020-07-25, 15:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som smittan ökar på varenda kontinent nu, inkl den europeisk. Även i Sverige tycks fallen börjat öka igen. Frågan är om det bara är smärre variation i Sverige, eller början på en andra våg. Om det är en andra våg vi ser, började den faktiskt något tidigare än vad jag trodde.

Nu har du nämnt 2 gånger på kort tid att fallen ökar i Sverige. Vad baserar du det uttalandet på?
Citera
2020-07-25, 15:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu har du nämnt 2 gånger på kort tid att fallen ökar i Sverige. Vad baserar du det uttalandet på?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trendbrott-i-stockholm-fler-covid-vardas

Aftonbladet hade också någon blänkare om att fallen i Sverige ökar.
Citera
2020-07-25, 15:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trendbrott-i-stockholm-fler-covid-vardas

Aftonbladet hade också någon blänkare om att fallen i Sverige ökar.

Men den blänkaren hittar du inte? För den inte finns?

Jag visste du skulle dra till med att sjukhusen i Stockholm fått några fler inlagda. Antal nya fall i Stockholm minskar. Så, har du några belägg för att fallen ökar eller snackar du skit?
Citera
2020-07-25, 15:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men den blänkaren hittar du inte? För den inte finns?

Jag visste du skulle dra till med att sjukhusen i Stockholm fått några fler inlagda. Antal nya fall i Stockholm minskar. Så, har du några belägg för att fallen ökar eller snackar du skit?

Vad menar du? Står ju i SVT-länken att antalet patienter som vårdas på sjukhus vänt uppåt igen. Vad menar du med nya fall? Antalet fall (om du menar smittade) beror ju helt på hur mycket man mäter, men det är väl sannolikt så att ju högre smittspridning, desto fler på sjukhus och tvärtom.
Citera
2020-07-25, 15:22
Medlem
Det var just detta flera av oss varnade för
Citat:
Coronafallen ökar bland servicepersonal på turistorter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fler-covid-smittade-inom-serviceyrken-pa-turistorter-i-kalmar-lan
Varför kan inte svenskar som andra folkslag hålla sig hemma vid en pandemi?
Citera
2020-07-25, 15:28
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/experternas-kritik-mot-svenska-masstesterna/

Smittskyddsläkare över hela landet (det är fler än vad som nämns i den här artikeln), motarbetar antikroppstestning i sina län, fastän Regeringen nu faktiskt har lovat det och tar nästan hela kostnaden. Så uselt!

Det känns konstigt att för en gångs skull hålla med Tegnell:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger till SvD att antikroppstesterna inte i sig hindrar smittspridning. Men att de har visat sig ha positiva effekter för enskilda individer och arbetsplatser."

Klart att det blir stora fördelar, om människor kan börja leva som vanligt igen, gå till jobbet, resa och konsumera. I alla fall för en tid. Om en arbetsplats kan få fungera normalt, utan åtgärder mot smittspridning som kanske drar ner produktionen, om man vet att alla där är immuna.

Samt att en smittskyddsläkare, tycker man, borde vilja veta hur långt flockimmuniteten kommit i hans län, och inte minst VAR den finns respektive inte finns (vilka stadsdelar eller byar). Så kan han lägga planer efter det.

Att det sedan kan finnas ytterligare personer som är immuna än de som upptäcks, är ju bara en bonus. Det vore värre om det vore tvärtom (att testerna gav falskt positiva resultat).
Citera
2020-07-25, 15:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag tror WHO sitter på mer info än man gör offentligt.

eller det är klart dom gör, men det är väl en balansgång även för dom.. inte skapa panik genom att säga exakt vad dom vet är på gång, men samtidigt skärpa tonläget för att folk ska förstå att nu är det påväg att gå käpprätt åt helvete.

Dr. Tedros: We’re asking everyone to treat the decisions about where they go, what they do and who they meet with as life-and-death decisions – because they are.

Känner lite detsamma. Nånting har ju helt klart varit annorlunda jämfört med svininfluensan osv. I rapportering från högre instanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in