Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
En kanske dum fråga men finns det någon anledning till varför folk har fått ut senare begärda dokument när tidigare begärda inte lämnats ut? T ex "Säpos övervaknings-PM A11544" beställdes 2020-06-25 men beställningar från första halvan av juni är inte bearbetade av Palmearkivet. T ex "Åtta förhör, januari – april 1993, med de två finska kvinnorna som konfronterade Dekorimamannen med en walkie-talkie" som beställdes 2020-06-16. Finns det någon förklaring till det? Jag tolkar det som om att mörkläggningen fortsätter fast utredningen är avslutad, dock är inte MOP preskriberat. Allt maskande är ju även det ett bevis på det.
Vad betyder det här? "Alla förhör med Anti Avsan", beställt 2020-06-15. Upplagt/uppdaterat 2020-07-14. Anmärkning, kan ej publiceras.
Det är bra och relevant frågor.
Svårt att veta hur smidigt hanteringen funkar, men registraturen har uppgett att man tillämpar strikt turordning eftersom det strömmat in så många begäranden och att vart och ett tar ett visst tag att behandla.
Utgår man från ärendenumret man får när ens begäran registreras så verkar det nu vara
ca 450 ärenden (oklart hur många som är avslutade, men antagligen ett par hundra) och vart och ett av dem kan ju bestå av väldigt många enskilda handlingar, så totalt kan det säkert handla om flera tusen handlingar som så här långt har prövats, håller på att prövas och väntar på att prövas. De begärda handlingarna som listas i FB-gruppens excel-ark är ju bara ca 200 och baseras enbart på inskickade uppgifter från kanske ett par dussin entusiaster som råkar vara aktiva i just den gruppen. Så hur mycket och vad som är begärt totalt sett har vi ingen överblick över.
Samtidigt är de ju ett antal personer på registraturen som arbetar med behandlingen av dessa ärenden, så det sker väl också naturliga avvikelser från turordningen beroende på hur många det är som jobbar parallellt och hur komplicerade och tidsödande vissa av förfrågningarna är.
Utifrån vad registraturen/handläggarna sagt har jag fått uppfattningen att de inledningsvis bara var några få som jobbade med PU-ärendena, men att de nu helt nyligen anställt en massa mer folk så att handläggningen ska gå fortare. Det blir ju trots allt en hel del olika moment med begäransmottagning, framtagning, sekretessprövning, maskning, utlämning, fakturering, osv. Dessutom är många på ledighet nu i juli, så hela kedjan är nog särskilt seg och arytmisk nu eftersom det är semestertider, medan annat kan gå fortare om de t.ex. ser att en begäran bara är på handlingar som redan är färdigbehandlade. Jag fick exempelvis ut en begäran efter drygt 2 veckor som var ett dokument som redan hade lämnats ut (och som jag därför förstås redan hade eftersom det också fanns i FB-gruppen och här i tråden), annat väntar jag tvärtom fortfarande på. Svårt att förstå logiken bakom det, men det är nog främst administrativa flaskhalsar.
Sen är det kanske möjligt också att vissa medieredaktioner eller journalister osv som begärt ut saker har behandlats snabbare, för att de kunnat ligga på mer kanske eller för att det är en handling som väldigt många begärt ut (t.ex. "Liggaren"), men det kan vi bara spekulera i. Tror registraturen ändå försöker jobba ganska metodiskt.
Har själv frågat dem om hur lång tid mina olika begäranden förväntas ta och även om det t.ex. går att få delutlämnanden vid begäran av mer än en handling, och beskeden jag fått från registratur och handläggare har iofs varierat, antagligen för att de inte själva riktigt vet, men de har dock kunnat meddela
att det kan vara möjligt att få delutlämnanden. (Det är en bra sak att komma ihåg i sin kontakt med dem: om du begär flera handlingar samtidigt så framhåll att du gärna vill ha dem i den takt de blir klara och inte i klump när allt är klart). Tror framför allt att de själva inte riktigt vet eller kan ge något entydigt svar på de här frågorna ännu just eftersom trycket har varit så högt och de har behövt kalla in mer personal.
Måste ändå säga att jag tycker hanteringen och bemötandet från registraturen har varit överraskande bra med tanke på att det är en kostnadsfri samhällsservice och överlag ganska känsliga handlingar i ett av världens största rättsfall. (Huruvida det sker någon slags mörkläggning kan man ju iofs ändå spekulera i. Men för att göra det måste jag se dem vägra släppa handlingar först.)
Vad gäller
Avsan-materialet så har det redan lämnats ut och det finns hos administratörerna i FB-gruppen/MOP-arkivet, men de är ännu osäkra på huruvida de kan offentliggöra det med tanke på hur Avsan-entouraget (eller vad man ska kalla det) terroriserade Sven Anér förr i tiden. Det är också bara därför det anges det lite missvisande "kan ej publiceras" i excel-arket. Men vad jag förstår innehåller de dokumenten dock i princip ingenting vi inte redan känner till, tyvärr.
Hur läget är med förhören med de
finska flickorna vet jag däremot inte.
Ska också sägas att det är några i FB-gruppen som skissar på en formell överklagan vad gäller principerna för maskningen i handlingarna som lämnas ut. De tycks försöka kolla det hela med jurister osv, så förhoppningsvis kan det i bästa fall ske en omprövning av maskade dokument framöver.