2020-07-24, 18:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Källa? Det räknas på det sättet varje år och det är FHM som har uppdraget tillsammans med SCB. Naturligtvis har de koll på normalvärden för alla dödsorsaker separat. Det är ju det som gör att de kan tala om över- respektive underdödlighet för exempelvis säsongsinfluensan varje år.

Du måste ha svårt att läsa eftersom jag i varje inlägg har skrivit just detta att man tittar på totalen och går sedan ner på dödsorsaker. Det är ingen slump att antalet döda över tiden ligger inom ett ganska snävt intervall.

Det senare gör att man via en snabbanalys direkt kan se om det skett onormalt många dödsfall under året. Om ni alarmister skulle fått rätt, att C-19 orsakar massdöd, hade totalt antal dödsfall i landet varit väsentligt mycket högre än det nu är och kommer att vara.

Du resonerar som en åsna och ljuger dessutom. Enligt ditt sätt att räkna räddar tom Covid 19 liv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, det vill säga att färre än normalt dött."

Tittar du på dödsorsak är det ju bara att följa FHM statistik, så vida det nu råder fullständighet, vilket det råder en del delade uppfattningar om. Tittar du däremot på överdödlighet räddar alltså Corona liv.
Men ingen sund människa läser statistiken på det viset.

Du kan ju inte titta på överdödlighet i Corona och jämföra siffrorna för 2020 med ett historiskt år, eftersom sjukdomen då inte fanns. Ärligt talat har jag svårt att förstå vad du vill säga med dina inlägg. De förefaller något förvirrade minst sagt.
Citera
2020-07-24, 18:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag ser personligen cancer som ett större problem än Corona.
Cancer slår hårt mot barn vilket är den värsta formen av dödlighet enligt mig.

Utifrån den aspekten. Absolut. Skillnaden är väl att cancer inte smittar. Riksgrupper och 70+ behöver inte vara rädda för att gå och handla och träffa andra människor. På så vis är Covid 19 betydligt mer förlamande.
Citera
2020-07-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För mig blev det under våren rätt uppenbart att skolans funktion inte primärt tycks vara att lära barnen att läsa och skriva. Inte heller verkar det som att skolan är till för barnen. Skolan är minst lika mycket till för lärarna, anställda tjänstemän på Skolverket, samt att bibehålla sociala strukturer (ungdomar ska inte ränna ut om nätterna och bränna bilar i förorterna).

Jag kan garantera att barn i väl fungerande hem i stabila familjer fungerar minst lika bra under hemundervisningsförhållanden, ja i många fall säkerligen bättre, då föräldrar i allmänhet har mer tid för barnen och ge dem stöd, än en lärare som har 25-30 andra ungar att lära under ett 40 min pass. En hemarbetande föräldrar har i allmänhet tillräckligt med hål i schemat för att hjälpa sin barn. Jag tror många barn som stannade hemma i våras fick både starkare band till sina föräldrar och lärde sig mer matematik, svenska och engelska än vad de skulle gjort i skolan. Det här är förstås inget som vare sig skola eller Skolverket vill höra talas om. Någon kan ju få för sig att kritisera strukturerna och kvaliteten i det svenska skolväsendet.

Hvad har bilbrande i fororterne at gøre med hjemmeundervisning, specielt når man ser at bilbrande typisk anstiftes når det er mørkt og generelt udenfor skolernes undervisningstid?

Mig bekendt har der været enormt mange bilbrande i Sverige før corona var en realitet, og før at hjemmeundervisning blev afvist af FHM.

Blev børn som blev holdt hjemme fra skole af deres forældre undervist over internettet af deres lærere, som de blev i Danmark?
Citera
2020-07-24, 18:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag ser personligen cancer som ett större problem än Corona.
Cancer slår hårt mot barn vilket är den värsta formen av dödlighet enligt mig.
Cancer smittar inte. End of case.
Citera
2020-07-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För mig blev det under våren rätt uppenbart att skolans funktion inte primärt tycks vara att lära barnen att läsa och skriva. Inte heller verkar det som att skolan är till för barnen. Skolan är minst lika mycket till för lärarna, anställda tjänstemän på Skolverket, samt att bibehålla sociala strukturer (ungdomar ska inte ränna ut om nätterna och bränna bilar i förorterna).

Jag kan garantera att barn i väl fungerande hem i stabila familjer fungerar minst lika bra under hemundervisningsförhållanden, ja i många fall säkerligen bättre, då föräldrar i allmänhet har mer tid för barnen och ge dem stöd, än en lärare som har 25-30 andra ungar att lära under ett 40 min pass. En hemarbetande föräldrar har i allmänhet tillräckligt med hål i schemat för att hjälpa sin barn. Jag tror många barn som stannade hemma i våras fick både starkare band till sina föräldrar och lärde sig mer matematik, svenska och engelska än vad de skulle gjort i skolan. Det här är förstås inget som vare sig skola eller Skolverket vill höra talas om. Någon kan ju få för sig att kritisera strukturerna och kvaliteten i det svenska skolväsendet.
Du har absolut ingen erfarenhet av skola hör jag ( förutom möjligtvis din egen en gång i tiden)
Citera
2020-07-24, 18:56
Medlem
Sverige hade mest döda/befolkning i europa senaste 2 veckorna. Inget annat land är nära sveriges siffra ens!
https://twitter.com/MarkkuPeltonen/status/1286175994475352064
Citera
2020-07-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Cancer smittar inte. End of case.

Du kan däremot inte skydda dig mot cancer heller.
Passiv rökning kan däremot ”smitta” cancer.
Cancer ”smittar” i form av ärftlighet dessutom.
Senast redigerad av wakkawalla 2020-07-24 kl. 18:59.
Citera
2020-07-24, 18:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Två bra videor:
Dr John Campbell om hur USA verkar ha börjat trixa med siffrorna och hur WHO hjälpte Kina att sprida smittan i världen.
https://www.youtube.com/watch?v=fxhZ2Z-Y4ls

Yaneer Bar-Yam pratar med Jan Lötvall om Sveriges strategi, deras jakt på flockimmunitet, om hur västvärldens läkemedelskonst borde skämmas idag och varför det är dags för det svenska folket att stå upp mot sin egen regering.
https://www.youtube.com/watch?v=6xA2vauSdcM

Ang. Campbell så börjar han låta lite konspiratorisk. Anklagar mellan raderna WHO för att dölja (mörka, ta bort) information från sin hemsida, gällande Reuters rapport 3 februari som han inte säger sig hitta hos WHO. Men det var nog för han var dålig på att leta för det finns bl.a. här.
https://www.who.int/news-room/articles-detail/updated-who-advice-for-international-traffic-in-relation-to-the-outbreak-of-the-novel-coronavirus-20 19-ncov-24-jan/

Däremot håller jag med om att WHO sa emot sig själv i början och framför allt gav otydliga råd.

Sen gällande USA och att Trump beordrat data att inte gå till CDC utan direkt till White House. Man vill ju inte tro att Trump, hur dum han än är, skulle medvetet förvanska verkligheten. Ok, han gör det dagligen, men om detta? Det kan naturligtvis vara så att det faktiskt blivit ett trendbrott i utvecklingen i USA. Om det inte är så kommer det att komma fram ändå och det borde Trump veta. Än så länge är USA ett öppet och demokratiskt samhälle där presidenten har liten möjlighet att själv sätta verkligheten.

Summa summarum tycker jag att Campbell bör hålla sig till att kommentera de epidemiologiska delarna av covid och hålla sig borta från politiken.
Citera
2020-07-24, 18:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Mitt fetade: finns risk att vi får en besvärlig höst - många nya frön har nu såtts!

Jaa, turistnäringen premierades framför folkhälsan. Att FHM kallt kalkylerar med det faktumet framgår i deras graf över ”mest sannolika scenario”.
Citera
2020-07-24, 18:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
En immun person bromsar smittan lika mycket som en person som håller avstånd till andra, det går inte att förneka.
Har jag gjort det?
Citera
2020-07-24, 19:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvad har bilbrande i fororterne at gøre med hjemmeundervisning, specielt når man ser at bilbrande typisk anstiftes når det er mørkt og generelt udenfor skolernes undervisningstid?

Mig bekendt har der været enormt mange bilbrande i Sverige før corona var en realitet, og før at hjemmeundervisning blev afvist af FHM.

Blev børn som blev holdt hjemme fra skole af deres forældre undervist over internettet af deres lærere, som de blev i Danmark?

Du har rätt. Givetvis bränns det inte mer bilar i händelse av stängda skolor. Bilar bränns inte under skoltid ändå. Jag menade bara att det fanns och säkerligen finns sådana farhågor hos vissa.

Vet inte om barnen har blivit aktivt undervisade av sina lärare på distans. Vad gäller gymnasiet har det nog varit så, men i grundskolan har det i allmänhet inte varit så. Man har sett de föräldrar som hållit sina barn hemma som "lagtrotsare" och inget man vill uppmana till. Därför vet jag att oroliga föräldrar har haft svårt att i överhuvudtaget få material från skolan. Skolan har inte velat uppmuntra till det hela, utan hänvisat till FHM. De har fått tjata till sig uppgifter. Samarbetet har inte alltid varit det bästa, men å andra sidan är ju läroplaner inga sekretessbelagda uppgifter och böcker finns att köpa för den som vill. I allmänhet har det bara varit att fortsätta med kapitel i skolböckerna.
Citera
2020-07-24, 19:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige hade mest döda/befolkning i europa senaste 2 veckorna. Inget annat land är nära sveriges siffra ens!
https://twitter.com/MarkkuPeltonen/status/1286175994475352064
Nu är decimaljakten igång för att jaga negativa narrativ om Sverige.

Ja, Sverige är sämst, men ditt narrativ är sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in