2020-07-21, 09:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Sen är det ju aldrig försent att lämna EU- skutan om man ser att det utvecklas
till Frankrike-Italien-Spanien-hegemoni och resten av länderna blir deras vasaller och lydstster!
Men då göra det i samlad trupp med de andra mindre länderna, inte ensamt!
Och inte under brinnande pandemikris!

Nån JÄVLA iq måste man ha....

Men rösta på Afs du, om du tror att det hjälper....😋

(Sen tror jag att Tyskland inte är så sugen på att pröjsa till sydstaterna.... Merkel är den enda realpolitikern bland de största EU ländernas politiker, hon vill hålla sig väl med Frankrike av politiska skäl, inte ekonomiska.)
Merkel och Brexit är enda anledningen till att gårdagens katastrofbudget gick igenom. med UK kvar i EU hade det aldrig slutat så illa för Sverige. Och utan att Merkel gått med på att Tyskland tillför 1000 miljarder till sydeuropa så hade det också fallit.

Nu har Merkel på 5 år lyckats stänga av Tysklands kärnkraft, ta emot 1 miljon flyktingar, och nu gett bort 1000 miljarder som tyskarna tjänat på bilar. Någon som vill spekulera om hennes eftermäle?...
Citera
2020-07-21, 10:04
Medlem
Neroxxs avatar
Jag är inte nödvändigtvis emot EU och för ett en swexit, däremot så är jag av åsikten att EU bör reformeras. Som jag ser det nu så är EU för mycket överstatlighet och styr för hårt på detalj nivå.

Nu ser dock detta ut som en icke fråga då det är väldigt många som är positiva till EU (runt 65%?), så detta känns som en avlägsen möjlighet att ens ha en omröstning om.

Kan tycka att avgiften måste korrigeras, man får helt sonika dra ner på sina utgifter snarare än att höja avgifterna.
Senast redigerad av Neroxx 2020-07-21 kl. 10:10.
Citera
2020-07-21, 10:19
Medlem
Fri handel och rörlighet kunde ju blivit bra om politikerna bara hållit sig till det. Nu finns det ingen framtid för detta projekt.
Citera
2020-07-22, 09:50
Medlem
Jag var mycket ung och naiv 1994 och röstade ja till EU. Till mitt och andras försvar får väl sägas att det vi röstade ja till var något annat än det EU är på väg att bli nu.

De länder som nu räddas med lån och bidrag är samma länder som vägrat låta EU ha med deras ekonomi att göra, den skulle de sköta själva, och inte direkt på ett ansvarsfullt sätt.

Jag är rädd att Swexit bör övervägas på allvar nu. Effektiva länder som Sverige kommer bara få betala för andra utan att få några fördelar. Tyskland som har Euro får också betala men har fördelar av att vara stora och därmed ha något att säga till om, samt att de har Euro, vilket gör att deras handel gynnas. Vi som är skötsamma, små och har annan valuta får problem.

Ska vi lämna bör det göras snarast för att vi inte ska bli än mer insyltade. Men eftersom vi inte direkt brukar vara så snabba på bollen tror jag det kommer ta lång tid. Hoppas det inte är försent då.
Senast redigerad av Laternan 2020-07-22 kl. 09:57.
Citera
2020-07-22, 11:27
Medlem
undercover-racists avatar
Sverige behöver EU mer än någonsin. Sverige är rent anseendemässigt och socialt inte lika förmöget som UK för att ens överväga ett utträde ur EU. Rent ekonomiskt skulle det kosta mer än det smakar för Sverige, om ett uträde skulle gå i verk. Samtidigt som militära hot skulle öka.

Därför skulle Sverige behöva sansa sig och i synnerhet få till ett patriarkalt ledarskap för att få ordning på samhället.

Allt kan dock lösas relativt snabbt om Sverige ropar efter gode män i EU parlamentet. Sverige behöver en eller två förvaltare som kan ta itu med de svenska problemen på ett lösningsorienterat och kostnadseffektivt sätt. Förslagsvis behöver Sverige tvångsförvaltas av Tyskland och Nederländerna för att få landet på rätt köl. Tyskland och Nederländerna har goda erfarenheter i att reda ut sociala problem och brottslighet men samtidigt få fart på den inhemska ekonomin. Erfarenheter av liknande arbete i dessa länder sträcker sig över flera decennium, och detta är något som svenska arbetsgivare skulle drägla över att få in på sina sketna företag. Kompetens kommer av långvariga erfarenheter som tyder på liknande arvsanlag då liknande arvsanlag ger fördelar i arbetslivet. Sverige önskar rasrenhet och rasrenhet skapar kaos.

Tack för mig, och må Sverige sjunka som ett piratskepp i Afrika s horn
Senast redigerad av undercover-racist 2020-07-22 kl. 11:41.
Citera
2020-07-24, 00:32
Medlem
Sen måste jag återigen påpeka att vi befinner oss i ett handelskrig!!

Finns numera tre kandidater som gärna skulle se ett försvagat Europa och stycka henne i behändiga munsbitar.....

Tänk lite längre än näsan räcker..!!
Citera
2020-07-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som Schweiz eller Norge menar du, världens rikaste länder? Sverige skulle klara sig utmärkt. Du har gått på EU-myten, men tittar man på hur Norge och Schweiz går, och sannolikt UK nästa år, så ser man att det bara är propaganda från penninghungriga politiker.

Swexit +1. Jag kan tänka mig att det här blir en valvinnare för SD och V i valet 2022.

Schweiz och Norge har handelsavtal med EU, de betalar också till EU för att få tillgång till fri handel. Dessutom, och kanske inte minst, så har Norge olja, det har inte Sverige. Schweiz har ett system med väldigt låga företagsskatter, vilket leder till att alla banker söker sig dit. Kanske 10%, absolut max 20% av Sveriges befolkning skulle acceptera att vi gick över till ett sådant skattesystem, så det är inget alternativ heller.

Självklart jublar inte jag heller över att ett antal miljarder av skattebetalarnas pengar går till länder i sydeuropa som inte skött sin ekonomi, men alternativet är värre. Vi har till skillnad från Norge och Schweiz ingenting som vi kan klara oss någorlunda på egen hand på. Dessutom skulle Tyskland och Frankrike inte ha någon anledning alls att förhandla till sig något bra avtal för Sverige vid en swexit. UK är ändå så pass stora, att där har EU i vart fall lite att tjäna på en hyfsad relation efter brexit, men det ser ändå ut att haverera.
Brexit ger ändå en fingervisning över hur Sverige skulle klara sig vid en swexit. Och hur det än går för britterna, så får vi utgå från att det skulle gå ett snäpp sämre för Sverige. Dvs. går det bra för UK skulle det gå halvdåligt för Sverige. Går det halvdåligt för UK skulle det bli katastrof för Sverige. Blir det katastrof för UK skulle det bli undergång för Sverige.
Citera
2020-07-24, 09:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Schweiz och Norge har handelsavtal med EU, de betalar också till EU för att få tillgång till fri handel. Dessutom, och kanske inte minst, så har Norge olja, det har inte Sverige. Schweiz har ett system med väldigt låga företagsskatter, vilket leder till att alla banker söker sig dit. Kanske 10%, absolut max 20% av Sveriges befolkning skulle acceptera att vi gick över till ett sådant skattesystem, så det är inget alternativ heller.

Självklart jublar inte jag heller över att ett antal miljarder av skattebetalarnas pengar går till länder i sydeuropa som inte skött sin ekonomi, men alternativet är värre. Vi har till skillnad från Norge och Schweiz ingenting som vi kan klara oss någorlunda på egen hand på. Dessutom skulle Tyskland och Frankrike inte ha någon anledning alls att förhandla till sig något bra avtal för Sverige vid en swexit. UK är ändå så pass stora, att där har EU i vart fall lite att tjäna på en hyfsad relation efter brexit, men det ser ändå ut att haverera.
Brexit ger ändå en fingervisning över hur Sverige skulle klara sig vid en swexit. Och hur det än går för britterna, så får vi utgå från att det skulle gå ett snäpp sämre för Sverige. Dvs. går det bra för UK skulle det gå halvdåligt för Sverige. Går det halvdåligt för UK skulle det bli katastrof för Sverige. Blir det katastrof för UK skulle det bli undergång för Sverige.
Det kan finnas relevans i det du skriver. Men nog tycker jag du har en relativt dyster syn på framtiden. Jag tror tvärtom att det är en fördel att Sverige har massor med olika företag, inte bara olja. Jag tror det är en fördel att Sverige har ett högskattesamhälle inte låga skatter som Schweiz. Jag tror Sverige skulle behandlas mildare av EU än UK, Sverige är mindre och snällare. Du glömmer bort att Sverige redan bidrar med 30 miljarder brutto per år till EU, som vi skulle behålla, men vad skulle nackdelarna bli? Lite större svårigheter för våra företag, men inte mer än mot USA eller Japan. Volvo säljer rätt bra där vad jag vet.

Vi skulle bli av med tiggarna, flyktingproblemet, internationella brottsligor om vi lämnade EU. Det är argument som inte är att förakta. Vad tror du flyktingkrisen kostade oss, 100 miljarder? Jag tror inte det räcker.

Hur tänker du när Grekland går omkull helt, när detta bidrag tar slut som det alltid gör? jag ser ingen framtid för EU. Detta räddningspaket kommer att behövas vart 10e år. Varje gång får Sverige lägga ut 50-100 miljarder utöver att vi redan finansierar EU.

Swexit +1.
Citera
2020-07-24, 10:45
Medlem
Citat:
Det kan finnas relevans i det du skriver. Men nog tycker jag du har en relativt dyster syn på framtiden. Jag tror tvärtom att det är en fördel att Sverige har massor med olika företag, inte bara olja. Jag tror det är en fördel att Sverige har ett högskattesamhälle inte låga skatter som Schweiz. Jag tror Sverige skulle behandlas mildare av EU än UK, Sverige är mindre och snällare. Du glömmer bort att Sverige redan bidrar med 30 miljarder brutto per år till EU, som vi skulle behålla, men vad skulle nackdelarna bli? Lite större svårigheter för våra företag, men inte mer än mot USA eller Japan. Volvo säljer rätt bra där vad jag vet.

Vi skulle bli av med tiggarna, flyktingproblemet, internationella brottsligor om vi lämnade EU. Det är argument som inte är att förakta. Vad tror du flyktingkrisen kostade oss, 100 miljarder? Jag tror inte det räcker.

Hur tänker du när Grekland går omkull helt, när detta bidrag tar slut som det alltid gör? jag ser ingen framtid för EU. Detta räddningspaket kommer att behövas vart 10e år. Varje gång får Sverige lägga ut 50-100 miljarder utöver att vi redan finansierar EU.

Swexit +1.

För att slippa betala, så skulle vi bli helt utan handelsavtal. Som sagt, Norge och Schweiz har handelsavtal med EU, som de betalar för. Och utan sin olja skulle Norge vara fattigare än Sverige.Sverige har haft handelsavtal med dåvarande EG sedan 1972, långt innan vi gick med. Skulle vi gå ur utan att ha ett handelsavtal, skulle många företag gå i konkurs mer eller mindre omedelbart.
Vad gäller invandringspolitiken så har alla länder i EU inte samma politik, och Sverige hade högre invandring än de allra flesta länder redan innan vi gick med i EU.
Självklart finns en gräns för vad vi kan betala till länderna i sydeuropa. Men den är hög, för ett litet exportberoende land som Sverige. Innan vi gick med, på 70- och 80-talen, så höll vi våra exportföretag uppe med hjälp av stora devalveringar av vår valuta, en fin omskrivning för stora sänkningar av medborgarnas löner. Vid ett swexit, och i allra högsta grad vid ett swexit utan avtal, skulle givetvis kronan rasa igen kraftigt. Det skulle göra medborgarna fattigare, men hålla exportföretagen uppe. Åtminstone ett tag, för många exportföretag köper först importvaror, innan de exporterar. Faller kronan tillräckligt mycket kommer alltså exportföretagen, som den låga valutan är tänkt att hjälpa, att haverera.

Sedan har vi också fredsaspekten. Man får inte glömma att Tyskland,Frankrike och UK har århundraden av historik med blodiga krig mellan varandra, med de två världskrigen i spetsen. Om EU fallerar kan vi inte bortse från risken att vi hamnar där igen, med ett nytt stort krig i Europa. Sverige klarade sig undan de två första, eller för att vara uppriktig, de två senaste gångerna. Det är långt ifrån självklart att vi skulle klara oss nästa gång.
Citera
2020-07-24, 10:53
Medlem
VenomElites avatar
Eu är ändå bra att vara medlem i, vi måste hålla ihop med europa.
Citera
2020-07-24, 10:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomElite
Eu är ändå bra att vara medlem i, vi måste hålla ihop med europa.
Särskilt med Grekland, Portugal, Spanien, Italien. Våra krigiska grannar.
Citera
2020-07-24, 10:58
Medlem
VenomElites avatar
Citat:
Särskilt med Grekland, Portugal, Spanien, Italien. Våra krigiska grannar.

Håller med där, men varför ge bistånd till europa? Så höga bistånd som sverige ger borde vi inte ge. Sverige behöver pengarna :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in