Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det kan finnas relevans i det du skriver. Men nog tycker jag du har en relativt dyster syn på framtiden. Jag tror tvärtom att det är en fördel att Sverige har massor med olika företag, inte bara olja. Jag tror det är en fördel att Sverige har ett högskattesamhälle inte låga skatter som Schweiz. Jag tror Sverige skulle behandlas mildare av EU än UK, Sverige är mindre och snällare. Du glömmer bort att Sverige redan bidrar med 30 miljarder brutto per år till EU, som vi skulle behålla, men vad skulle nackdelarna bli? Lite större svårigheter för våra företag, men inte mer än mot USA eller Japan. Volvo säljer rätt bra där vad jag vet.
Vi skulle bli av med tiggarna, flyktingproblemet, internationella brottsligor om vi lämnade EU. Det är argument som inte är att förakta. Vad tror du flyktingkrisen kostade oss, 100 miljarder? Jag tror inte det räcker.
Hur tänker du när Grekland går omkull helt, när detta bidrag tar slut som det alltid gör? jag ser ingen framtid för EU. Detta räddningspaket kommer att behövas vart 10e år. Varje gång får Sverige lägga ut 50-100 miljarder utöver att vi redan finansierar EU.
Swexit +1.
För att slippa betala, så skulle vi bli helt utan handelsavtal. Som sagt, Norge och Schweiz har handelsavtal med EU, som de betalar för. Och utan sin olja skulle Norge vara fattigare än Sverige.Sverige har haft handelsavtal med dåvarande EG sedan 1972, långt innan vi gick med. Skulle vi gå ur utan att ha ett handelsavtal, skulle många företag gå i konkurs mer eller mindre omedelbart.
Vad gäller invandringspolitiken så har alla länder i EU inte samma politik, och Sverige hade högre invandring än de allra flesta länder redan innan vi gick med i EU.
Självklart finns en gräns för vad vi kan betala till länderna i sydeuropa. Men den är hög, för ett litet exportberoende land som Sverige. Innan vi gick med, på 70- och 80-talen, så höll vi våra exportföretag uppe med hjälp av stora devalveringar av vår valuta, en fin omskrivning för stora sänkningar av medborgarnas löner. Vid ett swexit, och i allra högsta grad vid ett swexit utan avtal, skulle givetvis kronan rasa igen kraftigt. Det skulle göra medborgarna fattigare, men hålla exportföretagen uppe. Åtminstone ett tag, för många exportföretag köper först importvaror, innan de exporterar. Faller kronan tillräckligt mycket kommer alltså exportföretagen, som den låga valutan är tänkt att hjälpa, att haverera.
Sedan har vi också fredsaspekten. Man får inte glömma att Tyskland,Frankrike och UK har århundraden av historik med blodiga krig mellan varandra, med de två världskrigen i spetsen. Om EU fallerar kan vi inte bortse från risken att vi hamnar där igen, med ett nytt stort krig i Europa. Sverige klarade sig undan de två första, eller för att vara uppriktig, de två senaste gångerna. Det är långt ifrån självklart att vi skulle klara oss nästa gång.