Artikel från maj. Vet inte varför folk tjatar om att man skulle tro på att stänga ned ett helt land under en lång tid bara för att man tycker till exempel att Norges strategi verkar gå rätt bra. Det är ju INTE så de har gjort.
I praktiken tror jag att vi egentligen har gjort lite samma fel som Italien... Vi väntade båda för länge och skiten hann spridas till många människor, och då blir det nog tufft alldeles oavsett vilken strategi man därefter än väljer. Därför tror jag att båda länder fick höga dödsfall, trots helt olika strategier. Det är åtminstone en förklaring på hur båda länder kan ligga i toppen över dödsfall/invånare, vi borde väl annars vara varandras motsatser.
Norge agerande snabbare än båda, och det är tiden det tar innan man agerar som är mest avgörande tror jag (ja och gärna att man även agerar på ett sätt som får bäst resultat, och om man inte vet anpassar man sig längs vägen).
När man har en stor virusspridning kan man inte bara sitta och vänta på ”vi får väl se hur det ser ut om ett år” = När det redan är på tok försent för att agera annorlunda!
Men det är klart, om man har bestämt sig på förhand att man är rätt ute så behöver man inte ens fundera på att göra något någorlunda. Vi väntar på facit... Eller vi har ju inget annat val längre ändå.
Citat:
”Har Sverige förblindats av coronapatriotism? Alltså skaffat sig en bild av att man i Sverige hållit huvudet kallt – medan resten av världen har stängt ner sina samhällen i panik. Folkhälsomyndighetens Anders Tegnells ledord har varit att det inte går att stoppa viruset, utan att det viktigaste är att bromsa spridningen så att sjukvården hänger med.
Men kan det röra sig om en gammal sanning? Frode Forland, Norges motsvarighet till Sveriges statsepidemiolog, anser det.
– När vi inte hade kontroll på spridningen i mitten av mars införde regeringen strikta åtgärder. Nu har den stannat av och vi kan gradvis öppna upp igen, säger Frode Forland, smittskyddsdirektör vid Folkehelseinstituttet.
Efter påsk började norrmännen successivt återgå till det normala. Förskolorna öppnade först, sedan skolorna och frisörer välkomnar återigen kunder sedan två veckor tillbaka. Genom att gradvis öppna upp kan myndigheterna utvärdera vilka insatser som har varit effektiva. Om viruset sprider sig kan restriktionerna behöva återinföras.
Så tror han att epidemin kommer att utveckla sig i Norge: först kom en stor våg som slogs ner, och framöver kan små lokala utbrott inträffa på olika håll, som bekämpas med omfattande testning, smittspårning och isolering.
– I exempelvis Sydkorea och Singapore verkar den strategin fungera.
Att hoppas på en kontrollerad spridning och att smittan lägger sig när tillräckligt många varit sjuka vore allt för farligt, anser han. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och undvika att människor dör.
Runtom i världen oroar man sig för en andra stor smittvåg, och Anders Tegnell har sagt att Sverige då skulle klara sig lindrigt undan eftersom så många svenskar redan varit sjuka.
Men enligt Frode Forland blir det inte nödvändigtvis en våg till. Den teorin grundar sig i studier på spanska sjukan för över 100 år sedan, enligt honom.
– Det är gamla epidemiologisk teorier som i stor grad bygger på influensaepidemier. Jag tror att man har lagt för stor vikt vid historiska modeller i Sverige.
Frode Forland tycker att Anders Tegnell och Johan Giesecke uttalat sig väl tvärsäkert om situationen. När Giesecke sade att alla länder förutom Sverige gör fel blev han upprörd.
– Det kan han inte veta. Han borde vara mer ödmjuk. Det finns väldigt mycket som vi inte vet om det här viruset.
Forland uppfattar att det saknas en kritisk debatt i Sverige.
– Jag har intervjuats av flera svenska medier och alla ställer frågor om saker som stöder Sveriges strategi. Det känns som att man vill stötta sin egen regering och strategi. Men Sverige går ju emot hela världen.
Forland uppfattar också att många svenskar verkar tro att Norge varit helt nedstängt under våren.
– Man har hela tiden kunnat röra sig fritt och gå på restauranger och i butiker. Jag har kunnat dricka kaffe i Grünerløkka på väg hem från jobbet. Så det stämmer inte.
https://www.svd.se/norska-kritiken-giesecke-borde-vara-mer-odmjuk