2020-07-23, 11:41
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eftersom ni alarmistdårar älskar att jämföra med exempelvis Asien då önskar jag att ni i detta fall också gör det.

Hur ser "trängsel" ut i metron i Japan?
Eller på en matmarknad i Kina?
För att inte tala om trängsel i Indien?

Man får huvudvärk bara av tanken.

Jämför detta med våra större städer - nope - vi kommer inte i närheten. Och på landsbygden kan man inte ens prata om trängsel under samma år..

Jo- i Sth kommer vi i närheten.
Fullsmockat på blåa dragspelsbussar i innerstaden/förorterna under rusningen.
Fullsmockat på T-banan under rusningen.
Fullsmockat på snabbspårvägen under rusningen.
Avstånd mellan stående är axel mot annan rygg, kanske max 20 cm, sittande sida-sida c:a 5cm.

Sen har blå bussar-t-banan o snabbspårväg roterande ventilation. Smala springor i taket blåser luft snett nedåt på bussar, stora värmefläktar c:a 15cm ovanför bussgolvet skjuter ut varmluft snett uppåt, vilket ger en cirkelrörelse på luften inuti bussen

Bild: https://ibb.co/VS7mjsy

Som extra grädde på moset, åker du in mot stan mellan c:a 08:30-9:30 kommer även stora dagisklasser med c:a 25-40 småungar som oftast trycks in längst bak i bussen med 2 - 3 vuxna.

Jag åkte buss förut och hade minst 4-6 förkylningar per år. Skaffade bil och pendlar nu, har inte varit förkyld på 3 år, så jag åker inte buss längre under rusning utan väntar på lågtrafik när jag parkerat bilen av någon anledning. Frugan likadant -hon är dessutom astmatiker, hon bytte kontor och slipper numera åka buss, milsvid skillnad i förkylningar.

Så jag sällar mig då till alarmistdårarna då jag har personlig erfarenhet av hur det smittar i lokaltrafiken.
Jag skulle inte sätta min fot på kommunala medel idag utan att ha en ffp2/ffp3 mask + glasögon på mig.
Citera
2020-07-23, 11:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men du säger ju att de ENBART haft fel hittills. Alltså kan vi utgå från att det värsta scenariot är uteslutet?
Eller väljer du att lita på fhm när de kommer med illavarslande prognoser?
Scenarie 1 är inte det värsta av de tre. De är 0, 1 och scenarie 2.

Jag har aldrig sagt att jag tror på FHM, jag förhåller mig mycket skeptisk till deras prognoser. Min skepsis grundar jag på alla de gånger som de presenterat felaktigt material.

Jag återgav bara fakta.
Citera
2020-07-23, 11:49
Medlem
Citat:
Man kan väl kritisera sakligt utan hat? Att skicka dödshot till Tegnell och hans familj är ett bra exempel på hur man har spårat ur fullständigt och dessutom missuppfattat det hela.

Eller att ordna en "minnesstund" med levande gravlyktor utanför FHM:s huvudentré.

Svårt att respektera den här sortens dårar.

Det handlar inte heller om att man inte "vågar" kritisera. I Sverige vågar man. I Ryssland, Thailand, Nordkorea, Kina etc. vågar man inte - om man inte är självmordsbenägen.

Det är inte heller bara "vissa saker" som enligt hatarna myndigheterna och regeringen har gjort fel. ALLT precis ALLT är fel. Och Sverige är ett skitland utan dess like ur alla aspekter. Värre än många diktaturer som öppet hyllas här i tråden.

FHM har hela tiden utgått ifrån den vetenskap och den information som har varit tillgänglig. Att Kina exempelvis - återigen - mörkade allt tills det inte längre gick och dessutom påverkade WHO så att informationen kom ut alldeles för sent är väl knappast FHM:s eller Sveriges fel.

Sveriges och FHM och Tegnell har fått kritik för att de inte lyssnar på WHO - men samtidigt har de kritiserats för att de HAR lyssnat på WHO, ECDC och tagit del av den vetenskapligt bevisade kunskapen som har existerat för tillfället.

Den här massiiva attacken mot Sverige både utifrån och inifrån lämnar dålig smak i munnen. Den har varit osaklig och många gånger otroligt orättvis.

Björn Olsen var tills nyligen av den åsikt att munskydd var verkningslösa och t o m skadliga. Han delade alltså helt FHM:s åsikt i frågan.

Men nu tycks han ha vänt kappan. Kanske pga att han känner sig tvungen att hålla med Naucler som tycks vara en väldigt dominant dam som vill synas och bestämma.
Det framgick tydligt i intervjun där intervjuledaren undrade om Olsen fortfarande var med, eftersom han endast satt tyst och vid frågan "höll med 100%"..

Corona lämnar efter sig efterdyningar som är ganska svårsmälta.

Nämen snälla nån. Så det är Kinas fel att Sverige har över 5 600 döda? Hur kommer det sig att våra grannländer lyckades avvärja massdöd? Var de synska? Nej, våra dödstal är FHMs och regeringens fel. Alla länder hade info tillgängliga runt årsskiftet. Även Sverige.

Saxar från SvD-reportage.

Torsdag, 2 januari: ”Med tillönskan om ett gott 2020!”
Folkhälsomyndighetens samordnare för smittskydd Inger Andersson von Rosen sitter vid datorn och skriver minnesanteckningar från ett telefonmöte. Hon noterar ett utbrott av påssjuka på en julfest i början december, och ett av magsjuka från annandag jul.

En av punkterna riktar blicken mot världen. Under rubriken ”Lunginflammation” skriver Inger Andersson von Rosen att medier uppmärksammat ”atypisk pneumoni”. Ett 30-tal personer har insjuknat med koppling till Wuhan South China Seafood Market.

Andersson von Rosen avslutar minnesanteckningarna från mötet: ”Med tillönskan om ett gott 2020!”

https://www.svd.se/forbered-er-pa-det-varsta--spelet-bakom-coronastrategin

Dvs bollen var i rullning, men Sverige tappade bollen. Enligt Giesecke (Unherdintervju) valde man flockimmunitetsstrategin i januari och regeringen var med på noterna. Alltså FHM hade samma info, samma bristfälliga vetenskap som alla andra länder men man valde fel strategi. Medan de länder som varit framgångsrika valde andra vägar. Kastade de tärning på FHM för att välja strategi då Johan Carlson säger att det är slumpens fel att vi har 5 600 döda?

Vad gäller vetenskap så ligger epidemiologi snarare närmare konst än vetenskap. Vi har sett otaliga modeller slå fel under den här tiden. FHM har sagt sig vänta på evidens. Nu har de evidens, 5 600 döda, och FHM hade fel, fel, fel. Och då säger man att det är slumpen. Jag tror Svenska Spel hade rattat det hela bättre.
Citera
2020-07-23, 11:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
"-Vi måste få börja ta in fler än 50 personer i salongerna, säger Peter Fornstam, vd för Svenska bio."
Varför? Minns jag läste för någon dag sedan att de ändå inte fyller de 50 platserna de har idag, eftersom det är mest skräpfilmer nu som ingen vill se.
Borde inte vara så brådskande då direkt.
Tycker dessutom det fungerar bra att man kan hyra biofilm direkt på nätet och se hemma, och det borde ju generera en del extraslantar för dem
Dom håller ju på storfilmerna av just denna anledning. Skulle de populära filmerna släppas så skulle de ju få mer publik också. Men då de begränsas av max 50 så är det bättre att hålla inne på de populära filmerna och bara köra skiten.
Citera
2020-07-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
kan man dock lita på dessa tal

Dödsfall borde vara svåra att trolla bort. Men det är klart, har du ingen koll på samhället annars kanske du inte har koll på det heller. Om inte borde de ha en enorm eftersläpning.
Citera
2020-07-23, 11:53
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De länder du nämner har färre döda i förhållande till folkmängden än Sverige. Japan, ett land med över 100 miljoner invånare har färre döda än Sverige med tio.

Misslyckande!
Det minsta man kan säga om Sveriges "taktik".

Där bär varje människa munskydd.

Men Tegnell har inte förmågan att tänka vardagliga logiska tankar. Hans tankevärld består nog enbart av siffror.
Citera
2020-07-23, 11:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Nej, så varför jämförs det hela tiden ändå med bl a dessa länder?
Vem fan bryr sig? Du verkar enbart syssla med en trött metadebatt i den här tråden, ”den sa si - en annan sa så” som om det vore intressant för viruset?
Citera
2020-07-23, 11:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Just NU pratade jag om begreppet "trängsel". Vad menar med det? Hur ska trängsel se ut?

Enligt en överenskommelse mellan europeiska järnvägstransportörer ska avstånd på 1,5 till 2 meter hållas i kollektivtrafik för att minska trängsel och därmed hindra smittspridning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/direktiv-kring-trangsel-saknas-nu-ska-fragan-utredas

Man förstår att detta fungerar inte i verkligheten. Finns ju bara i drömvärlden att folk håller 1,5-2 meters avstånd till varandra. Det är ju redan trångt på perrongerna oavsett tid. I alla fall på T-centralen.
Citera
2020-07-23, 11:59
Medlem
ganglere2s avatar
I Norge ger man inte mycket för tomtarna i FHM som hävdar att det går bra för Sverige.

Citat:
Denne hallelujastemningen som framstilles (av svenske myndigheter, red.anm.) er helt umotivert, tordner hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/svensk-bonn---ikke-gjor-som-oss/72681901
Citera
2020-07-23, 12:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju snabbtest nu (PCR, pågående infektion). De behöver bara hålla kvar folk på flygplatsen någon timme, eller inte ens det, medan testet körs i labbet på själva flygplatsen. (Trots det verkar de ha kvar sina karantänanläggningar - varför fattar jag inte riktigt... Kan det finnas folk som vägrar att låta testa sig, och föredrar att sitta i karantän i två veckor?)
Det är väl på grund av inkubationstiden. Om man testar negativt vid ankonsten kan man ändå utveckla sjukdomen inom 2 veckor. Smittades man t ex på planet så är det nog inte säkert att man testar positivt på flygplatsen. Man kan ju smittas via ögonen, och det syns nog inte på ett svalgprov förrän efter ett tag.
Citera
2020-07-23, 12:02
Medlem
Lite blommig falukorv till lunch från vår statminister:

”Testverksamheten i Sverige med anledning av det nya coronaviruset pågår för fullt. Sedan en tid tillbaka testas fler än 100 000 personer varje vecka för pågående covid-19-infektion eller för antikroppar”, skriver han."

Sen när blev antikroppstester en relevant del av strategin? De gör varken från eller till för smittspridningen.

I själva verket har andelen PCR-testade minskat under V29.

Det är 100 000 PCR-tester som man har utlovat. Inget annat.

Vad blir nästa steg? Att räkna in antal klamydia-tester?
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-23 kl. 12:05.
Citera
2020-07-23, 12:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag måste bara fråga vad det var som gjorde att du inte trodde att någon skulle dö i Sverige?
Jag trodde såna här smittor hörde tredjevärldenländer till. Inget som rika länder med fungerande sjukvård drabbades av. Ack så fel jag hade.

Dock hade jag rätt såtillvida att fattiga länder drabbas hårdare. Även om många dött och blivit sjuka i Sverige så lever jag och de jag känner ändå våra liv nästan helt normalt. Känner några som varit sjuka och blivit friska och även de trummar på med livet och jobb och sånt. Rika länder kan snabbt rulla tillbaka till normalläge, något fattiga länder inte klarar av.

När Karesuando fått ett utbrott Som jag läste om nyss så styr man snabbt upp med nyinkallad personal från Kiruna och så är problemet ”löst”. Så fungerar det inte i fattiga länder. Där blir det kaos då extra resurser saknas.

Men som sagt, det hjälper ju knappast Adam Alsing och hans kompisar uppe i det blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in