2020-07-23, 00:29
Medlem
Madagascars avatar
Nytt dödsrekord i Texas. 180.

Har myndigheterna i Texas vaknat eller förnekar de precis som presidenten?
Citera
2020-07-23, 00:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Kraftigt beroende av turism antar jag. Som i stort sett dog under våren.

Men vet vi fortfarande hur många som har dött i Grekland?
Citera
2020-07-23, 00:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jo Tjena enligt sharia skulle vi haft 6000 döda redan 15 juli... sa redan då att han va ute och cykla

Vi får väl se hur det går!
Citera
2020-07-23, 00:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Apropå munskydd.

Citat:
Sverige alltmer ensamt i synen på munskydd

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-alltmer-ensamt-i-synen-pa-munskydd

Fast FHM och Tegnell säger att "I Sverige har vi inte den situationen", d.v.s. det är aldrig trångt i Sveriges så munskydd behövs inte! Har karln aldrig åkt buss eller tunnelbana?

OBS. Detta inlägg innehåller ironi.

Det vet väl alla vid det här laget

att det svenska viruset uppför sig inte som viruset där ute i världen,

det smittar inte asymptomatiskt och det smittar inte via aerosoler,

så därför behöver just Sverige inte göra som WHO säger,

och använda munskydd vare sig överallt på sjukhuset, eller av personer i riskgrupp eller av allmänheten t ex i lokatrafiken eller i affärer,

de andras hitte-på-virus finns inte här.

Här är just i Sverige inte helt klarlagt att viruset faktiskt kan smitta via ytor så därför gäller inte WHO:s 72 timmar i Sverige:

"Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva utanför kroppen. Forskningsstudier som utförts på närbesläktade coronavirus visar att de kan överleva flera dagar på ytor och föremål men för detta krävs särskilda förhållanden. Överlevnaden påverkas exempelvis av temperatur, solljus och luftfuktighet. Coronaviruset är särskilt känsligt för uttorkning. Mängden virus påverkar också hur länge en yta eller ett föremål utgör en risk för smitta. Studierna är främst utförda i laboratorier med kontrollerad luftfuktighet och temperatur och är därför inte jämförbara med miljöer ute i samhället.

En nyligen utförd studie i vårdmiljö, där patienter med covid-19 isolerats, visar att spår av virus fanns på ytor och föremål i den miljön. Fortsatta studier får utvisa om så kallad indirekt kontaktsmitta, det vill säga spridning via droppar som landat på ytor eller föremål, har någon betydelse för spridningen av covid-19."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-23 kl. 00:45.
Citera
2020-07-23, 00:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det fungerar inte så Mars58, när man är vuxen har man inte sommarlov utan ett par veckors semester. Förstår inte hur du kan missta detta för en lockdown?

Slump är inget bra ord, en forskare eller vetenskapsman ska inte ta detta uttrycket i sin mun så lättvindigt, varenda en död har en eller annan förklaring men vi kommer aldrig få reda på exakt hur allt förhåller sig.

Vad vi vet nu är att Sverige har ett par hundra procent fler döda än sina grannländer, givetvis kan viruset tagit sig in bland just de svagaste i befolkningen, och dessa var kanske inte helt och hållet samma personer som identifierades som riskgrupper, demografin kanske kan förklara en del dödsfall men i det stora hela skulle jag tro det är de små skillnaderna i taktik som syns.

Men exakt vilka punkter som varit mest avgörande är svårt att mäta, man behöver utreda detta i Sveriges röda regioner; Stockholm, Sörmland, Örebro och Västra Götaland eller vilka som nu var mest drabbade.

Hade siffrorna sett ut som större delen av Sverige tror jag inte vi hade skiljt oss nämnvärt från grannarna, på sätt och vis kan man ju då tycka att det då inte är taktiken som varit avgörande, då den uppenbarligen fungerat bra i många delar av landet.

Men man måste tänka på att de generella råden alltid går att bättra på ifall man tycker sig se risker, man kan flytta aktiviteter utomhus och köra webbaserade möten och utbildningar, ta till alla medel för att öka avstånden då man inte måste ligga på lägstanivå om det går att höja enkelt.

I början var det ont om handsprit, nu står det flaskor överallt, detta är ett enkel och snabbt sätt, märker även att det aldrig fattas tvål längre, vilket var vanligt förr.

Vi har även ökad kunskap om spridningen, körer är numera bannlysta då det är ett säkert sätt att smitta samtliga. Tester finns snart tillgängliga för alla.

Den mest avgörande punkten är att i Sverige har vi haft i praktiken fri smittspridning jämfört med våra grannländer.

Krävs ingen djupare analys för att komma fram till den slutsatsen. Uppenbart.

Arrogant befolkning som skiter i redan lama rekommendationer.

Resultatet talar för sig själv.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-07-23 kl. 00:37.
Citera
2020-07-23, 00:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
dina "ett par hundra procent"

är inte vatten värt.

4.7 ggr så många döda i Sverige

än i resten av Norden SAMMANLAGT,

sist jag kollade (igår):
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det har dött 5.3 ggr fler i Sverige än i Danmark
Det har dött 9.5 ggr fler i Sverige än i Finland
Det har dött 11.9 ggr fler i Sverige än i Norge

Så skippa skitsnacket och säg som det är:

det är en katastrofal skillnad hur man än jämför med de övriga nordiska länderna.

Data:

Death / 1M pop
561 Sweden

105 Denmark
59 Finland
47 Norway
29 Iceland

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jo, du har rätt i att det dött fler i Sverige än i grannländerna!

Sverige 5667 av 10,1M ger 0,56‰
Danmark 611 av 5,8M ger 0,1‰ drygt 500% färre än i Sverige.
Norge 255 av 5,4M ger 0,05‰ cirka 1000% färre än Sverige.
Finland 328 av 5,5M cirka 0,06‰ också.

Så du har rätt, ett par 100% ska vi inte benämna det som, tills vi vet bättre. Skillnaden är femfaldig mot Danmark och tiofaldig mot Norge och Finland.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Den mest avgörande punkten är att i Sverige har vi haft i praktiken fri smittspridning jämfört med våra grannländer.

Krävs ingen djupare analys för att komma fram till den slutsatsen. Uppenbart.
Håller inte med där, det både behövs och kommer analyseras även fast vissa kan tycka saker och ting är uppenbara.

Det är inte tänkt att det ska finns någon fri spridning, många äldre och sjuka tål inte Covid-19 och behöver hålla sig borta från det.
Senast redigerad av Revej 2020-07-23 kl. 00:42.
Citera
2020-07-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Var på sjukbesök igår och läkaren hade munskydd hela tiden. Även då jag var klar med besöket så tog han ett nytt munskydd och gick vidare till nästa läkarbesök.
Tror att det talar för att munskydd skall användas!
När jag var på besök på vårdcentralen för ca en månad sedan hade jag både FFP2 mask och skyddsglasögon. Läkaren hade inte det och jag fick en känsla av att han tittade lite konstigt på mig...
Citera
2020-07-23, 00:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
När jag var på besök på vårdcentralen för ca en månad sedan hade jag både FFP2 mask och skyddsglasögon. Läkaren hade inte det och jag fick en känsla av att han tittade lite konstigt på mig...

Låt dom titta.

På vårdcentralerna jobbar bara färskingar.
Citera
2020-07-23, 00:40
Medlem
Citat:
Men vet vi fortfarande hur många som har dött i Grekland?
Ingen aning. Men de har ingen synbar överdödlighet alla fall.
Citera
2020-07-23, 00:47
Medlem
Citat:
Vi får väl se hur det går!

Fortsätter dödstalen att halveras varannan vecka så kommer vi inte ha 6000 döda den 15 augusti..
Citera
2020-07-23, 00:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni vi landar på rörande dödstal under 2020?

Personligen tror jag det kommer rulla på och ta fart under hösten när skolor öppnar, samtidigt som folk börjar slappna av. Peak nås under oktober någon gång. Skulle gissa att vi har över 10 tusen döda innan året är slut. Kan förstås bli mycket värre om det drar iväg fullständigt.

Tror vi är långt ifrån någon flockimmunitet i det här landet. Det är inte immunitet som gör att dödstalen nu har gått ned. Det beror på helt andra saker, såsom sommarlov och semestrar.
Vi kommer inte att ha 10000 döda i år.
Immuniteten gör 100% säkert att dödstalen går ner, hur mycket av nedgången? det är en annan fråga.
Personligen tror jag att det är den enskilt största faktorn.
Citera
2020-07-23, 00:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Sweden pays human and economic price for not locking dow
https://www.youtube.com/watch?v=w_g95JG7e7I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem