2020-07-22, 00:45
Medlem
flisigfittas avatar
Tror endast du har lite dåligt självförtroende. Vad sägs om att testa tjack? Har börjat ta tjack lite oftare nu på senare tid och skulle nog säga att jag mår bättre än innan.

Citerar KSMB - Polsk Zchlager som sätter känslan perfekt!

Glädjen den sprudlar å väggarna tycks jubla I min nattliga vandring
Jag är inte alls nervös å det som kändes meningslöst
Har med en gång fått en handling
Att regnet strilar ner I gatan rör mig inte I ryggen
Jag går in I den ändlösa glädjen ikväll

Alla grubblerier och sorger som jag hade då
Dom e borta, dom e borta!
Tankar som jag tänkte då, avstånd som jag skulle gå
Dom e korta, dom e korta!
Nu ska jag hitta dig jag letat efter hela mitt liv
Jag går in I den ändlösa glädjen ikväll

Sen får vi ju inte att glömma känslan utav avtändning också.... den är inte lika trevlig

Men dagarna är långa å nätterna tar slut
Å när jag vaknar upp på morron då är allting som förut
På väg till jobbet, fast försenad, går jag långsamt nedför gatan
Å alla hus I staden, dom står I min väg
Å alla stenarna på gatan verkar hata mina steg
Tänk om man vore långt, långt borta - långt, långt borta

Men avtändningen är ju förstås inget problem med ett par valium, då sover man gott sen
Citera
2020-07-22, 00:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Sök genast upp en bra psykolog!
Detta kommer att göra underverk med dig.
Jag håller med men jag måste höja ett varningens finger:

Om du inte själv är redo att 'gräva i dyn' så ger det dig intet.
Citera
2020-07-22, 00:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flisigfitta
Vad sägs om att testa tjack?
How about no? Sämsta råd jag hört sedan jag konfirmerades.
Citera
2020-07-22, 00:50
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag håller med men jag måste höja ett varningens finger:

Om du inte själv är redo att 'gräva i dyn' så ger det dig intet.
Bra kommentar.
Men skriver man ett inlägg som TS gjort är jag ganska övertygad om att viljan finns att ta tag i situationen. Har man då inte orken så krävs det professionell hjälp.
Citera
2020-07-22, 00:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Bra kommentar.
Men skriver man ett inlägg som TS gjort är jag ganska övertygad om att viljan finns att ta tag i situationen. Har man då inte orken så krävs det professionell hjälp.
Tack och du har rätt - jag bara önskar att TS i så fall får träffa rätt människa
Citera
2020-07-22, 00:57
Medlem
Otrivs avatar
Ut och res med dig efter utbildningen och se på nya kulturer. Res gärna ensam, utmana dig själv och våga stiga ur din comfort zone. Att resa till andra sidan jordklotet ensam i några månader förändrade hela mitt liv och perspektiv på saker och ting. Önskar att jag gjorde det tidigare än när jag var 27.
Citera
2020-07-22, 03:52
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag är en 23 år gammal man som nu ska börja fjärde året på ett fysikprogram. Jag har sedan länge präglats av känslor av misslyckande, ångest och depression. Jag ser att mina barndomsvänner lever framgångsrika liv och har redan köpt bostadsrätter medan jag bor hos mina föräldrar. Jag har ingen form av arbetserfarenhet, jobbade i drygt 12 dagar så pajades min axel och jag var tvungen att sluta. Så patetiskt är det.

Jag har alltid svårt att fokusera på saker, glömmer bort instruktioner och har svårt att anpassa mig socialt... alla karaktärsdrag som gör mig till en oduglig arbetare. Jag är även extremt lat och tenderar att slösa tid med att prokrastinera, jag klarar inte av att göra vardagliga sysslor som att städa eller diska utan stora mentala påfrestningar.

Ni kanske säger att jag har utbildningen medan de andra inte gör det. Vad säger mig att jag kommer få ett jobb efter den femåriga utbildningen? Inget. Jag är oduglig. Livet kommer förmodligen spela mig ett spratt och se till att jag inte får jobb efter utbildningen. Då är jag runt 24-25 år gammal och har aldrig jobbat och kommer förmodligen hamna på ICA, om jag ens är kapabel. Jag har ett dåligt minne och glömmer ändå allt jag lär mig.

Framtiden känns mörk ut. Jag tror inte jag någonsin kommer få jobb, vänner och motivation. Jag kommer förmodligen ta mitt liv efter utbildningen, jag har inte ork att göra något, trots att jag aldrig gör något.

Vad ska jag säga då ? 40 år, inga vänner och då menar jag INGA vänner. Inget jobb utan lever på CSN o att samla burkar, sliten kropp med bråck på alla ställen man kan få bråck (är nog bråckvärldsrekordhållare) efter många år med skitjobb. Artrit med svullna fingrar och artros på många ställen såsom knäna, axlarna. Pga diafragmabråcket måste sova sittandes, ja tjenare, blir knappt någon sömn alls. Lymfödem på vaderna. Det läcker urin från penisen, måste snart ha blöja. Bitter och mer än besviken svårt att finna. En massa annat som jag skulle kunna addera typ hård mage, anussprickor, hemorrojder, obefintlig matsmältning, underliga inflammationer i hals o näsa. Skulle mer än gärna byta med dig.
Citera
2020-07-22, 07:57
Medlem
flisigfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
How about no? Sämsta råd jag hört sedan jag konfirmerades.
Varför? Jag tycker inte att det var ett alldeles för dåligt råd, men det är ju från mitt håll.
Citera
2020-07-22, 08:26
Medlem
Triplefaces avatar
Du är inte ett misslyckande jämfört med andra, du jämför dig med en liten grupp som inte alls är representativa för svenska 23-åringar. Har ingen statistik men kan lova dig att det är en minoritet av alla i din ålder som köpt bostadsrätt. De som gjort det har antingen fått pengar av föräldrarna eller så jobbade de istället för att plugga efter gymnasiet. Om man pluggat på universitetet är det normala att man köper boende efter att ha kommit ut i arbetslivet, av uppenbara skäl.

Snittåldern för att ta en kandidatexamen i Sverige är 28 år, se länk nedan. Du är på väg att ta en MSc när du är betydligt yngre. Du är i en bra sits.

Jag har också liknande problem som dig i perioder, jag glömmer allt, prokrastinerar och tycker att det är jobbigt att göra saker som att diska (därav är det alltid stökigt hos mig). Jag vet inte vad det beror på, odiagnosticerad ADHD kanske. Ändå har jag haft ett kvalificerat jobb i 3 år efter min masterexamen. Du kommer få ett jobb, det gäller bara att förbereda sig ordentligt inför intervjuerna och veta vad man ska säga och inte säga - Google is your friend. Du kanske får söka 20 jobb, det är standard, du kommer få ett inom ett par månader.

Man klarar sig i arbetslivet om man inte är korkad, jag använder mig av mycket anteckningar och påminnelser får att komma ihåg allt som ska göras. Folk på jobbet stör sig då och då på att jag glömmer saker de sagt och att jag prokrastinerar ibland, men de har accepterat det. Jag gör ett bättre jobb än många andra trots mina problem.

Det är vanligt att man knappt har någon arbetslivserfarenhet när jag får sitt första jobb efter examen, man klarar sig ändå. Som någon skrev har man en lång inlärningsperiod på jobbet. Det brukar ta 6 mån-1 år att bli självgående.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/utbildning-och-forskning/utbildningsniva/examensalder/
Senast redigerad av Tripleface 2020-07-22 kl. 08:31. Anledning: Stavfel
Citera
2020-07-22, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flisigfitta
Varför? Jag tycker inte att det var ett alldeles för dåligt råd, men det är ju från mitt håll.
Man kan ju inte med gott samvete "ordinera" tjack till någon som känner sig nere. Baksmällan sitter i en vecka och kan få en att verkligen nå botten.
Citera
2020-07-22, 16:50
Medlem
Men menar du att man ska gå runt som en "Rain man" och kunna rabbla massa skit utantill. Alla glömmer. Oroa dig inte.

Var glad att du inte jobbat som mig. Fick skador efter mitt lagerarbete. Allt löser sig.
Citera
2020-07-23, 20:18
Avslutad
Dina depressiva tankar som talar. Varför tror du på dessa pessimistiska tankar? Du lurar ju bara dig själv. Du har kreativitet och driv inom dig. Välj att lägga fokus på positiva tankar istället, som är meningsfulla. Rekommenderar Tomas och Dennis podcast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in