Du är inte ett misslyckande jämfört med andra, du jämför dig med en liten grupp som inte alls är representativa för svenska 23-åringar. Har ingen statistik men kan lova dig att det är en minoritet av alla i din ålder som köpt bostadsrätt. De som gjort det har antingen fått pengar av föräldrarna eller så jobbade de istället för att plugga efter gymnasiet. Om man pluggat på universitetet är det normala att man köper boende efter att ha kommit ut i arbetslivet, av uppenbara skäl.
Snittåldern för att ta en kandidatexamen i Sverige är 28 år, se länk nedan. Du är på väg att ta en MSc när du är betydligt yngre. Du är i en bra sits.
Jag har också liknande problem som dig i perioder, jag glömmer allt, prokrastinerar och tycker att det är jobbigt att göra saker som att diska (därav är det alltid stökigt hos mig). Jag vet inte vad det beror på, odiagnosticerad ADHD kanske. Ändå har jag haft ett kvalificerat jobb i 3 år efter min masterexamen. Du kommer få ett jobb, det gäller bara att förbereda sig ordentligt inför intervjuerna och veta vad man ska säga och inte säga - Google is your friend. Du kanske får söka 20 jobb, det är standard, du kommer få ett inom ett par månader.
Man klarar sig i arbetslivet om man inte är korkad, jag använder mig av mycket anteckningar och påminnelser får att komma ihåg allt som ska göras. Folk på jobbet stör sig då och då på att jag glömmer saker de sagt och att jag prokrastinerar ibland, men de har accepterat det. Jag gör ett bättre jobb än många andra trots mina problem.
Det är vanligt att man knappt har någon arbetslivserfarenhet när jag får sitt första jobb efter examen, man klarar sig ändå. Som någon skrev har man en lång inlärningsperiod på jobbet. Det brukar ta 6 mån-1 år att bli självgående.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/utbildning-och-forskning/utbildningsniva/examensalder/