Citat:
Ursprungligen postat av
hemorojdbiff
debatten om munskydd e så urtjatad, det hjälper bara om folk klarar av ta på/av på rätt sätt samt andvänder ffp3munskydd vilka e sablans dyra...
Ni domedagsprofeter verkar snöat in och tror lösningen e munskydd
Bästa skyddet är distans, tvätta händer etc. Fatta det!!
Fast här handlar det om platser där det inte går att hålla avstånd, tvätta händerna stup i kvarten etc, som på tåg.
Såvitt jag förstått det krävs inte ffp3 eller motsvarande om ALLA bär munskydd som i exempelvis en tågvagn. Munskyddets syfte är inte att skydda en ensam munskuddsanvändare från icke användare utan snarare att skydda alla från en eventuell virusbärare men det visste du nog.
Jag håller med dig om att munskydd in absurdum överallt förmodligen skulle ge upphov till vissa problem men på exempelvis tåg, bussar, butiker etc där folk inte kan eller inte håller avstånd skulle vara att föredra. Och ja, självklart måste folk veta hur de används på ett säkert sätt vilket skulle kräva en del från myndigheter gällande information.
Jag tror munskydd är det mindre skadliga alternativet på dessa platser där många vistas och avstånd inte hålls.
Jag själv använder andningsskydd med hög skyddsklass om jag måste besöka en plats med trängsel så jag kanske är bias I frågan.
Detta är min åsikt efter att ha sett hur folk där jag bor "håller avstånd" dvs, inte alls.