Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Då tar vi färska siffror från 13 juli:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform/
3821 döingar där SoL är inblandad.
5620 döingar totalt enligt FHM.
=
Fortfarande 1800 döingar som inte har ett dyft med äldreomsorg att göra.
Även om vi helt bortser från äldreboende så har Sverige fler döingar än alla de övriga nordiska länderna tillsammans...
Bortförklara det om du kan.
Jag vet inte om jag vill "bortförklara" något, men jag missuppfattade nog dig lite i ett tidigare inlägg i diskussionen du hade med andra användare. Sedan följde jag inläggen lite längre bakåt.
Men eftersom du frågar så kan jag väl bistå med en åsikt

. Vi har definitivt misslyckats med att skydda våra äldre. Ingen kan säga något annat. Men det är ett faktum att spridningen i ålder är ungefär lika jämfört med våra grannländer i relation till samtliga döda. Så det är svårt att hävda annat än att hade den allmänna spridningen ute i samhället varit lägre hade förmodligen antal döda på våra äldreboenden också varit lägre. Men teoretiskt hade vi kunnat fått ner dödligheten i covid 19 på våra äldreboenden så att den andelen döda hade varit betydligt lägre. Men det var mycket i svensk äldreomsorg och sjukvård och samspel däremellan som inte fungerade. Men teoretiskt hade man kunnat fått ner antal döda om vi stängt äldreboendena tidigare, testat personal och boende kontinuerligt, inte blanda sjuka i covid 19 med andra boende. Inte låta personal jobba med både sjuka och inte sjuka och framförallt borde de haft skydd. Sjukhusen skickade tillbaka covidsjuka äldre till boendena och då skulle de satts i karantän eller isolerats. Vi har inte sedan 30 år tillbaka någon vård på boendena så det fanns inte ens syrgas att tillgå. Så nog tusan har äldreomsorgen misslyckats å det grövsta.