2020-07-21, 13:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enbart Norrbotten hade 2 nya döda senaste dygnet. Skåne och Blekinge 0.

Blekinge hade 0 nya smittade senaste dygnet.

Det går fortsatt bra för oss skåningar mer bra gener!
Citera
2020-07-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Varför gör du en massa beräkningar som ändå bara blir fel?

Kan vara en vana från mitt förra jobb, där jag gjorde ekonomiska kalkyler. Där gick det i alla fall bra.

Jag ser nu på Aftonhoran att FHM är i blåsväder för dåligt utförda och sammanställda dödskalkyler.

Idag kommer nog ingen stor dödlighet att inrapporteras.
Citera
2020-07-21, 13:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det går fortsatt bra för oss skåningar mer bra gener!
Skurup och Sjöbo som länge låg på låga siffror verkar vara undantaget just nu i Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/kommunrapport/

Ingen av orterna är väl direkt några turistmagneter.
Citera
2020-07-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det enda framöver man kan egentligen mäta blir IVA.

Antalet döda har en okänd eftersläpning, och antalet fall kommer framöver läggas på befolkningen.

FHM.

Varför har vi ens dem om jag ska vara ärlig?

Jag är nyfiken på vad du har tänkt som alternativ?

Att vi skippar FHM helt och hållet och litar oss blint på WHO = kineserna?
Citera
2020-07-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kan vara en vana från mitt förra jobb, där jag gjorde ekonomiska kalkyler. Där gick det i alla fall bra.

Jag ser nu på Aftonhoran att FHM är i blåsväder för dåligt utförda och sammanställda dödskalkyler.

Idag kommer nog ingen stor dödlighet att inrapporteras.
Om du är statistiker kanske du är intresserad av vad en annan statistiker och matematiker säger om pandemin:

Citat:
Karl Friston: up to 80% not even susceptible to Covid-19
The influential professor's statistical observations could radically change how we lift lockdown

https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/
Citera
2020-07-21, 13:24
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hajade till när jag såg att antalet på IVA hoppat upp med +10 nu vid lunch jmf med igår. Det var 49 igår och nu är det 59. Stockholm har ökat med 7.

Varsågod, öppet mål för domedagen.
Verkar mest bero på att Stockholms siffra igår var felaktig, hade hoppat från 16 till 8 på ett dygn (prognosdelen hade fallit bort). Är numera justerad till 14.
Citera
2020-07-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du är statistiker kanske du är intresserad av vad en annan statistiker och matematiker säger om pandemin:

https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/

Tack, det var intressant. Nej jag är ingen statistiker utan ekonom. Men jag tvingades jobba med statistik och det gick ganska bra.
Citera
2020-07-21, 13:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vi får verkligen hoppas det men det finns även en risk att det gör motsvarande som spanska sjukan som kom tillbaka som en värre mutation och tog livet av rätt så många yngre.

Nu var spanska sjukan ett influensavirus men med väldigt liknande effekt med angrepp av lungor och med skenande immunförsvar.

Jo det finns de som tror på snällare varianter som vi troligen får se komma årligen som säsongsinfluensor eller förkylningar som passerar oss hela tiden. Det har nog varit uppe i denna tråden tidigare.
Man tror väl att det var skyttegravarna som gjorde att en värre variant fick en fördel. Vet inte om det finns något idag som kan ge samma effekt. Vad skulle det kunna vara?
Citera
2020-07-21, 13:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast nu är det ju såhär att det är "ni" som är en minoritet, senaste undersökning jag såg så hade över 70% av Svenskarna stort förtroende för just FHM.

I den senaste undersökningen jag sett så har förtroendet för FHM sjunkit till 57%

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdoz4L/fortroendet-sjunker-for-tegnell-och-lofven
Citera
Medlem
Citat:
Skurup och Sjöbo som länge låg på låga siffror verkar vara undantaget just nu i Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/kommunrapport/

Ingen av orterna är väl direkt några turistmagneter.
Väldigt små orter, många arbetspendlar till Malmö från både Skurup och Malmö. Och med tanke på att det bara bor ca 20 000 st i sjöbo kommun och det är 20 fall/per 100 000 invånare så innebär det att där ca är 4 nya fall. Inget att hetsa upp sig över..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har fått meddelande på snap av bekanta som är ute och reser runt, yngre <30, de har rest ner till balkan och därifrån bilat/båt till angränsande länder som Venedig, och någonstans i Grekland.

De har såna enkla masker på sig, annars verkar mycket vara "lugnt".

Dåså gott folk, uppenbarligen är det chill att resa....
Verkar lovande, ska snart åt samma håll. Har läst på flera ställen att social distans och fransmän är en dålig kombination. Få se hur det är i Italien.
Citera
2020-07-21, 13:50
Medlem
Citat:
Han är i riskgruppen och tycker inte att de ska sitta i karantän. I stället ska de som inte ingår i riskgruppen låsas in någon månad. Är väl bättre att folk kan gå till sina jobb och betala skatt till sådana som han som rimligen inte jobbar pga sitt handikapp.
Kan ju bli tufft för honom om personalen som vårdar honom måste sitta i karantän hemma någon månad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in