2020-07-21, 03:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tack till dig också!
Ett gammalt norskt ord kanske - känner inte igen det från svenskan
eller vet hur det kallas här ..

Bak o bakar finns. Spillbit el kanter/kantbit kanske. Splintved syftar på det levande träet närmast barken (motsats död kärnved) men används nog inte så. Men folk som sågar har väl namn på det. Norrmän har kanske färre träd och färre sågverk i grannskapet. Och sämre vägar o sämre väder.
Citera
2020-07-21, 04:09
Medlem
Länk om plankebit (bakhon)

https://www.tv2.no/a/11470631/
Citera
2020-07-21, 05:56
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundayleague
Så vidt jeg vet var EJB og HHB1 begge i Australia. HHB1 måtte reise hjem til Norge da hun ikke hadde råd til å være der nede lengre. TH avslo å gi økonomisk hjelp.

Hva med barna, hvor var de?

Og når er dette snakk om? EJB skal visstnok ha stukket allerede i fjor sommer, og er der ennå slik jeg har forstått.

At TH ikke ville betale for at sin nesten 50 år gamle datter, som har eget hus, egen familie og egen jobb, skulle få fise avgårde til Australia forstår jeg dog meget godt, det ville vært meget unormalt for de fleste, milliardærer som alle andre.
Senast redigerad av Niffy 2020-07-21 kl. 06:28.
Citera
2020-07-21, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kan et bakhon være egnet til å holde en ytterdør åpen med mens man frakter noe ut av huset?

Eller kan man ved bruk av et bakhon flytte et bedøvd eller dødt menneske inn i en bil?

Jeg tror mest på at bakhonet var plassert der av GM for at GM/medhjelper på avstand skulle kunne sjekke at bakhonet ikke var flyttet på (for å sjekke at ingen hadde oppdaget forbrytelsen ennå), før GM kjørte ut av Lørenskog med BO.
Mulig hettemannen sjekket dette og at alt var klart for politiet til kidnappingsplottet. TH har brukt bakhonet i forklaringen. Er det også et som mangler et sted på eiendommen, jf vaskebøtte. Tidspunktet for hettemannens bevegelser stemmer ganske bra med telefonoppringingene fra arbeidsplassen. Det er sikkert gått flere testrunder i forkant, men de er kanskje slettet. Hvis TH har overlatt selve avhenting til en annen person må det være en meget nærstående. Hvis ikke er det mer nærliggende å bestille alt utenom stagingen på stedet gjennom 3. Mann. Forklaringene fra TH viser hva han tenker. Hun har levd livet, en har bestilt, en har utført, betale for livsbevis, funn osv. TH virker rimelig sikker på at han ikke kan knyttes direkte til selve handlingen. Da er han bestiller og hettemann på kontrollrunde. Ringingene utover dagen er en del av alibispillet før han planmessig gikk til politiet uten først å ha vurdert konsekvensene. Er Kryptogutten involvert, forstår han hva oppdraget gjaldt fordi han i ettertid dekker over drapet. Jeg er dermed usikker på om han egentlig kan ha trodd planen var bortføring mot løsepenger. Hvorfor være lojal med oppdragsgiver hvis han er lurt til å være med på et fordekt drap.
Citera
2020-07-21, 08:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Länk om plankebit (bakhon)

https://www.tv2.no/a/11470631/

Bilden visar illustrativt tomtens staket, som har halvor/yttersidor av stockar, men det ska alltså handla om nåt som kommer utifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hva med barna, hvor var de?

Og når er dette snakk om? EJB skal visstnok ha stukket allerede i fjor sommer, og er der ennå slik jeg har forstått.

At TH ikke ville betale for at sin nesten 50 år gamle datter, som har eget hus, egen familie og egen jobb, skulle få fise avgårde til Australia forstår jeg dog meget godt, det ville vært meget unormalt for de fleste, milliardærer som alle andre.

Prästen letar kanske efter sin flock..? Och behöver mer tid?

Det kan se lite illa ut av flera skäl att vistas i Australien, men man förstår kanske tankegången...
Citera
2020-07-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hehe, ja de er vel rett lengde også, omlag en meter.

Men hva f**n skulle kidnappere bruke en slik til, og attpåtil dumpe den på trappa?

Nei, det blir for dumt. Det er vel ikke umulig at EJB har fått pes av familien med TH
i spissen og stukket av den grunn. Jeg vet ikke. Men det er påfallende hvordan TH
prøver å regissere opplegget. Litt sånn J*mtl*ndsk opplegg.

Forslag: hvis dette er arrangert av TH eller andre og det er minst to "parter/grupperinger" som står bak, vil jeg tippe at bakhonet er enten brukt til å få kontroll over AEH og/eller å få kontroll over henne, men likefullt å legge den igjen på trappen som et spor til annen part/gruppering, som tegn på at de har vært der og utført sitt oppdrag. Hvis ikke har vi vel med et spesielt psykisk tilfelle å gjøre?
Citera
2020-07-21, 09:28
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hvis det er som jeg tror, at D1 er involvert, er det ikke så rart TH ønsker alle samlet. Tviler på at det var økonomiske grunner til.at hun måtte reise hjem.
Citera
2020-07-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Angående det å stoppe noen fra en skilsmisse. Om et ektepar ikke er enige om å skilles og kun den ene ønsker skilsmisse, kan den ene sende inn separasjonspapirer. Hvis AE skulle ha ønsket skilsmisse, kunne hun feks ha flyttet og ha sendt inn separasjonspapirer. Hvis hun planla skilsmisse de siste månedene før forsvinningen, hadde det vel vært naturlig om hun hadde tatt kontakt med en advokat for å få rådgivning og hjelp angående særeie m.m.? Det har ikke kommet frem opplysninger om at hun skal ha vært i kontakt med advokat angående skilsmisse.

Det finnes noen uttalelser om TH i en artikkel her. (Se link under) :
Heller ikke THs mangeårige kamerat, T*om N*ilsen, opplevde ekteskapet som problemfylt.
– Og hvis det skulle vært det, hadde de stille og rolig glidd fra hverandre. Det hadde vært mer enn nok penger til at dette kunne skjedd uten at noen trengte å blø, sier N*ilsen til RB.

Han har vært sammen med H*agen-ekteparet ved mange anledninger, og også vært på turer med TH.
Jeg har bodd på rom med TH en hel uke av gangen. Han sa aldri noe negativt om kona. Tvert imot; han har sagt at han har vært heldig å ha hatt «L*isbeth» som har tolerert at han har jobbet så mye. Han har hatt dårlig samvittighet for at han ikke fikk gjort nok hjemme. Det samme har han hatt for at han eksempelvis har glemt en bryllupsdag, eller liknende, sier N*ilsen som gjentar at han ikke kan forestille seg at kameraten har noe med forsvinningen å gjøre.

Sitat fra en artikkel fra dette innlegget: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31 )

Du har noen interessante synspunkter. Ang. AEH og skilsmisse så var det jo fylt ut en søknad om dette som lå i huset - er den også plantet? Det er rart den er funnet, og hva sa Tom om den? Det er rart hun ikke har gått til advokat, men det er mulig at slike opplysninger foreligger, men at de er strengt konfidensielle, og jeg tror ikke politiet ville delt det. Hvorfor tror du venninnen hennes stilte opp i media forholdsvis tidlig og sa at hun hadde tenkt at AEH var drept med en gang og ikke trodde på kidnappingshistorien? Du må lære deg å se begge sider.

En ting du, i din alder?, bør vite er at vi mennesker kan oppfattes veldig ulikt i forhold til hvem vi er sammen med, også fordi vi oppfører oss ulikt rundt ulike personer, og noen har et strålende inntrykk av oss, mens andre har et dårligere inntrykk eller forhold til oss, og slik er det også med venner. Vi har for eksempel en i familien som vi synes er et forferdelig møkkamenneske, mens andre synes hun er så snill, god og til og med "nydelig". Dette mennesket er tvers igjennom selvsentrert, særdeles lite å se på og meget falsk og fæl. Men det kan ikke venninnene se, for de vet ikke hvordan hun er mot sin egen familie. Og det er veldig interessant faktisk å se hvor ulike vi mennesker er mot hverandre. Med det mener jeg å si at kameraten til Tom antagelig ikke kjenner til all den dritten som kommer frem om Tom her inne, for det er jo bare negativt å lese om han her omtrent. Han er gjerrig mot både kone og egne barn, sønnen må betale husleie, og TH er også beskrevet som sint og med en vanskelig personlighet, naboer har gått forbi og hørt krangling helt uti veien, det hevdes at TH har vært voldelig og til og med truet AEH til å signere ektepakten, og med våpen?! Det har jeg ikke selv tro på men det står jo her. Han skal ha kalt henne "nullet" og lært barna til å gjøre det samme ifølge Minnimus (jeg tror ikke på det selv, for det blir bare helt latterlig dumt), men så kjenner jeg heller ikke disse menneskene annet enn det jeg leser i media. TH har vært opptatt av seg selv og firmaet sitt mer enn noe annet, og det er det mange menn som er ettersom de er hovedforsørger. Han er en god kamerat ser det ut til, og da har kameraten et godt inntrykk av alt. Men selv har jeg blitt veldig overrasket over hvor mye folk kan skjule overfor andre. Denne Nilsen virker dessverre som en mann som ikke helt evner å analysere andre personlighet. Selv om det er aldri så mye penger man kan dele ved en skilsmisse betyr ikke det at TH var villig til dette. Han har antagelig store problemer med å bruke mer penger enn nødvendig. Han er mer gnien enn Silje Sandmæl og Lise Vermelid Kristoffersen til sammen, spesielt mtp. sin formue, og sistnevnte er jo bare en grå kjedelig mus, og rimelig festbrems Silje Sandmæl også. De er rett og slett gjerrige.

Jeg synes det er vanskelig å vurdere om TH er uskyldig eller ikke, men hvis han er det tror jeg dessverre en annen i familien eller nær av familien er involvert spesielt mtp. de sporene politiet har funnet i huset i trappelenet og veggen, badet, på vei ut av huset. Det må finnes et soleklart motiv.

Jeg leste TH skulle ta ut 70 mill i aksjeutbytte eller hva det nå var, og tipper det er resterende beløp til kidnapperne. Hva tror dere?
Citera
2020-07-21, 10:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Du har noen interessante synspunkter. Ang. AEH og skilsmisse så var det jo fylt ut en søknad om dette som lå i huset - er den også plantet? Det er rart den er funnet, og hva sa Tom om den? Det er rart hun ikke har gått til advokat, men det er mulig at slike opplysninger foreligger, men at de er strengt konfidensielle, og jeg tror ikke politiet ville delt det. Hvorfor tror du venninnen hennes stilte opp i media forholdsvis tidlig og sa at hun hadde tenkt at AEH var drept med en gang og ikke trodde på kidnappingshistorien? Du må lære deg å se begge sider.

En ting du, i din alder?, bør vite er at vi mennesker kan oppfattes veldig ulikt i forhold til hvem vi er sammen med, også fordi vi oppfører oss ulikt rundt ulike personer, og noen har et strålende inntrykk av oss, mens andre har et dårligere inntrykk eller forhold til oss, og slik er det også med venner. Vi har for eksempel en i familien som vi synes er et forferdelig møkkamenneske, mens andre synes hun er så snill, god og til og med "nydelig". Dette mennesket er tvers igjennom selvsentrert, særdeles lite å se på og meget falsk og fæl. Men det kan ikke venninnene se, for de vet ikke hvordan hun er mot sin egen familie. Og det er veldig interessant faktisk å se hvor ulike vi mennesker er mot hverandre. Med det mener jeg å si at kameraten til Tom antagelig ikke kjenner til all den dritten som kommer frem om Tom her inne, for det er jo bare negativt å lese om han her omtrent. Han er gjerrig mot både kone og egne barn, sønnen må betale husleie, og TH er også beskrevet som sint og med en vanskelig personlighet, naboer har gått forbi og hørt krangling helt uti veien, det hevdes at TH har vært voldelig og til og med truet AEH til å signere ektepakten, og med våpen?! Det har jeg ikke selv tro på men det står jo her. Han skal ha kalt henne "nullet" og lært barna til å gjøre det samme ifølge Minnimus (jeg tror ikke på det selv, for det blir bare helt latterlig dumt), men så kjenner jeg heller ikke disse menneskene annet enn det jeg leser i media. TH har vært opptatt av seg selv og firmaet sitt mer enn noe annet, og det er det mange menn som er ettersom de er hovedforsørger. Han er en god kamerat ser det ut til, og da har kameraten et godt inntrykk av alt. Men selv har jeg blitt veldig overrasket over hvor mye folk kan skjule overfor andre. Denne Nilsen virker dessverre som en mann som ikke helt evner å analysere andre personlighet. Selv om det er aldri så mye penger man kan dele ved en skilsmisse betyr ikke det at TH var villig til dette. Han har antagelig store problemer med å bruke mer penger enn nødvendig. Han er mer gnien enn Silje Sandmæl og Lise Vermelid Kristoffersen til sammen, spesielt mtp. sin formue, og sistnevnte er jo bare en grå kjedelig mus, og rimelig festbrems Silje Sandmæl også. De er rett og slett gjerrige.

Jeg synes det er vanskelig å vurdere om TH er uskyldig eller ikke, men hvis han er det tror jeg dessverre en annen i familien eller nær av familien er involvert spesielt mtp. de sporene politiet har funnet i huset i trappelenet og veggen, badet, på vei ut av huset. Det må finnes et soleklart motiv.

Jeg leste TH skulle ta ut 70 mill i aksjeutbytte eller hva det nå var, og tipper det er resterende beløp til kidnapperne. Hva tror dere?

Vad händer förresten med THs ägande och uppdrag om han döms för mord? Man kan ana att han ”avsätts” från chefs- och styrelsepositioner pga oförmåga att praktiskt leda arbetet (om inte lag eller norm skulle reglera detta först). Men han kommer ju inte per automatik fråntas sina pengar? Eller exv sina företag? Eller kan man inte äga (a/s-) företag som dömd mördare?

Vad mer kan spela roll?
Citera
2020-07-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad händer förresten med THs ägande och uppdrag om han döms för mord? Man kan ana att han ”avsätts” från chefs- och styrelsepositioner pga oförmåga att praktiskt leda arbetet (om inte lag eller norm skulle reglera detta först). Men han kommer ju inte per automatik fråntas sina pengar? Eller exv sina företag? Eller kan man inte äga (a/s-) företag som dömd mördare?

Vad mer kan spela roll?

Hvorfor spør du om det? Jeg kan ikke reglene for det. Det kan du google. Dette handlet som jeg sa om at TH kanskje ikke vr villig til å gi kona halve formuen for å si det slik. Da ville han ikke kunne drive samme business som tidligere tror jeg. Ang. spm ditt så vet ikke vi hva slags straff han vil få, det er jo ingen som kan bevise at han er delaktig ser du, så da får han ingen straff, og jeg tror det skal svært sterke beviser til for å gi han en veldig lang dom. Men jeg tror ikke han mister pengene om han kommer i fengsel, men man kan ikke bruke de der for å si det slik for alle fanger skal ha samme forhold når de er i fengselet, også økonomi.
Citera
2020-07-21, 10:49
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Vad mer kan spela roll?
THs eierskap til sine selskaper påvirkes (selvfølgelig) ikke av at han evt dømmes for drap/medvirkning til drap (slik han nå er siktet for).

Hva du mener med «oppdrag» vet jeg ikke? Hvem er det du mener har gitt ham hvilke oppdrag?

TH er eier av en rekke selskaper, og har valgt seg selv som styrets leder. Hvem mener du skulle ha makt til å frata ham eierskapet og/eller posisjonen som styreleder? Politiet eller påtalemyndigheten (åklageren) har ikke slik makt.

I en annen gate ligger det at HVIS han dømmes for drap, så åpner dette for evt å ta krav om oppreisning/erstatning fra AEHs bistandsadvokat til følge. Tilsvarende med krav fra barna (forutsetter at Slettsnokens scenarium ikke er korrekt). Men dette blir vanlige øk krav, og berører ikke hans eierskap til sine selskaper.
Citera
2020-07-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
THs eierskap til sine selskaper påvirkes (selvfølgelig) ikke av at han evt dømmes for drap/medvirkning til drap (slik han nå er siktet for).

Hva du mener med «oppdrag» vet jeg ikke? Hvem er det du mener har gitt ham hvilke oppdrag?

TH er eier av en rekke selskaper, og har valgt seg selv som styrets leder. Hvem mener du skulle ha makt til å frata ham eierskapet og/eller posisjonen som styreleder? Politiet eller påtalemyndigheten (åklageren) har ikke slik makt.

I en annen gate ligger det at HVIS han dømmes for drap, så åpner dette for evt å ta krav om oppreisning/erstatning fra AEHs bistandsadvokat til følge. Tilsvarende med krav fra barna (forutsetter at Slettsnokens scenarium ikke er korrekt). Men dette blir vanlige øk krav, og berører ikke hans eierskap til sine selskaper.

Vil tro alt går sin gang. En ting: Har du noensinne hørt om en som sitter med 22 roller i virksomheter, slik datteren til TH gjør? I tillegg jobber hun som prest, etter hva jeg forstår. En av rollene er daglig leder i H*gen Br*w AS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in