2020-07-20, 19:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka exakt "går på" tramset folk skriver här? Jag har då inte mött en käft som är speciellt bekymrad över Covid-19 sedan Maj i verkliga livet. Till och med äldre verkar bege sig ut i större utsträckning och sjukvården flaggar för en närmast chockerande minskning i sjukvårdsbehov när det kommer till Covid-19 inom landet.
Just detta lilla faktum verkar vara någonting som aldrig tas upp i rapporteringen från amerikansk media om läget i Sverige. Antar att det inte passar den antirepublikanska agendan. Jag har tidigare varit rätt likgiltig inför vad medierna håller på med över Atlanten men det här med att använda Sverige som någon form av slagträ inför valet i November känns bisarrt.

Precis det är nästan lite surrealistiskt att komma in i den här tråden och möta en annan värld. Visserligen kanske bara med ett tiotal individer som skriver dygnet runt, men ändå. Det är som tokgrupper på Facebook i stil med »Min åsikt« och liknande. Det klipps och klistras från allehanda sidor på nätet och varje dag är den andra lik. Ingen har något mer att säga allt är sagt redan från början.

I verkligheten ser man ingenting som liknar det som uttrycks här. Människor pratar inte om Corona längre och sjukhusen är långt ifrån överbelastade.
Citera
2020-07-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ska man skriva en artikel varje dag för något som ännu inte inträffat utan kanske inträffar inom en framtid?

Förmodligen räcker det kanske med en artikel när det väl inträffar. Dessutom vore det konstigt att rapportera efter en felaktig siffra. Rätt siffra:

5639/10327589·10^6 ≈ 546 avlidna/miljon

Alltså inte ~556 avlidna/miljon som de påstår.

10 x 10 blir 100.

100 döda hit eller dit är mindre än felmarginalen i den svenska (eller vilket land det än må vara) rapporteringen av corona-döda (om någon dött med eller av corona). Felet är inte ens relevant med andra ord.
Citera
2020-07-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan hända att folk är sugna att se på filmer?
Då kan man nöja sig med det som visas på tv..dessutom är det sommar än så man kan vara på gården/uteplatsen och svalka av sig.
Citera
2020-07-20, 19:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
"Alternativvården" klarar inte alla tillstånd. Metastaserande cancer, exempelvis kräver palliativ vård om det så är Carl-Gustav Bernadotte som insjuknat.

Vi får väl se när vi blir äldre och behöver palliativ vård.....
Citera
2020-07-20, 19:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis det är nästan lite surrealistiskt att komma in i den här tråden och möta en annan värld. Visserligen kanske bara med ett tiotal individer som skriver dygnet runt, men ändå. Det är som tokgrupper på Facebook i stil med »Min åsikt« och liknande. Det klipps och klistras från allehanda sidor på nätet och varje dag är den andra lik. Ingen har något mer att säga allt är sagt redan från början.

I verkligheten ser man ingenting som liknar det som uttrycks här. Människor pratar inte om Corona längre och sjukhusen är långt ifrån överbelastade.

Det är för att det är sommar. De andra luftvägsinfektionerna har också vapenvila med människan just nu. Förstår inte varför detta inte går in, hos vissa..?
Citera
2020-07-20, 19:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
De följer de råd som gäller alla i samhället?
Eller hur menar du?
Det går inte att hålla social distansering på skolor.
Citera
2020-07-20, 19:36
Medlem
Citat:

Nej precis, i andra länder testar man, smittspårar och isolerar, och använder munskydd. i Sverige anlitar vi riddare för att bekämpa Corona:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vaktare-och-riddare-ska-skingra-trangsel-pa-turistorter/

Citera
2020-07-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ska ni sluta ljuga någon gång, eller är det någon typ av svartmålningskampanj av Sverige ni bedriver?

"Den kommer inte hit"
Av ett uttalande att döma så verkade det som att Anders Tegnell bedömde sannolikheten som låg att spridning skulle ta fart i Sverige. Tror att väldigt många länder resonerade så tidigt i pandemin, innan den lämnat Kina.
Däremot så fanns det scenario-diskussioner redan i Januari runt vad man skulle göra OM omfattande smittan kom till Sverige.

Det var ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) som påstod det i slutet av januari och det var Wallensteen som upprepade vad de hade sagt i media.

Det här tycker jag är en viktig iakttagelse av Ingrid Helander som är chefredaktör för Läkemedelsvärlden.

“Coronakrisen blottlägger ett avgrundsdjupt kunskapsgap.

“Under våren har jag ofta förbannat bristen på förståelse för detta”, skriver hon. “Hur journalister (ja till och med chefredaktörer), debattörer, akademiker och folk i allmänhet krävt svar där svar inte gått att få, och sedan tagit det för intäkt att expertmyndigheter och andra är inkompetenta och medvetet vill ha ihjäl delar av befolkningen. Eller när folk går i taket för att kunskap, eller citat, som var giltiga för två veckor sedan inte längre är det eftersom kunskapsläget har förflyttats och blivit ett annat.”

Exakt detta. Dvs. att folk inte har förståelse för HUR kunskap skapas och att osäkerheten är så svår att acceptera för många.
Senast redigerad av sno 2020-07-20 kl. 19:51.
Citera
2020-07-20, 19:37
Medlem
Citat:

Det stämmer bra. Jag har svårt att koppla verkligheten med denna tråd. Det var annorlunda i Mars och April när rädslan var överhängande för viruset bland dem jag beblandar mig iallafall.
Jag vet inte vad det är för personlighetstyper som hänger här på flashback men Covid-19 är inte på tapeten längre. Nu är det massa annat det surras om på jobbet och bland vänner. Reality såpor och annat jävla trams. Livet har kort och gott återgått till normalläge. Just detta faktum bör vara jobbigt för rätt jobbigt för folk här på flashback som genuint trodde det skulle dö folk i drivor och våra sjukhus skulle sprängas i sommar.
Citera
2020-07-20, 19:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej precis, i andra länder testar man, smittspårar och isolerar, och använder munskydd. i Sverige anlitar vi riddare för att bekämpa Corona:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vaktare-och-riddare-ska-skingra-trangsel-pa-turistorter/

Käre värld. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Apokalypsens fyra ryttare, eller..?
Citera
2020-07-20, 19:39
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
10 x 10 blir 100.

100 döda hit eller dit är mindre än felmarginalen i den svenska (eller vilket land det än må vara) rapporteringen av corona-döda (om någon dött med eller av corona). Felet är inte ens relevant med andra ord.
Ska man jämföra länder kan man dock åtminstone kräva att jämförelsesiffrorna beräknas utifrån någorlunda rätt folkmängd och inte flera år gamla siffror.
Citera
2020-07-20, 19:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag undrar vad Tegnell, Carlson o gänget känner innerst inne? Jag tror också att de tycker att det är olyckligt att vaccinet kommer så fort. Vi hade kunnat hålla ut med stängda gränser och andra hårda åtgärder, tills vaccinet kom, när det gick så här fort. Men det kommer de aldrig att erkänna såklart.

Enl Tengele skulle ju vaccin ta jättelång tid att få fram. Vart väl en anledning att han körde flockimmunitetsstrategin? En annan idé var att smittspridningen inte skulle gå att hantera utan flockimmunitet. Alla länder som körde eliminationsstrategin skulle ju misslyckas o komma ikapp Sveriges dödstal enl Tengele.

Nä, Tengele satsade på en oetisk strategi o det blev ju knappast som han tänkte. Covid19 skulle ju motsvara en vanlig influensa i farlighet o varaktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in