2020-07-20, 18:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni att andra länder hinner ikapp Sverige?

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Tycker det känns hyggligt osannolikt, men man vet ju aldrig hur läget utvecklar sig under hösten.
Belgien och Storbritannien verkar fixa det. Finns fler länder.
Citera
2020-07-20, 18:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
EU har säkrat 400 miljoner doser och Sverige kommer få tillgång till 8 miljoner doser. Varje person måste ta två doser, så det kommer att räcka till 4 miljoner personer i Sverige. FHM och andra berörda myndigheter kommer att besluta i vilken prioritetsordning som vi ska erbjudas att vaccineras.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7518282

Tack! Undrar hur säkerställt det är, att två doser per person räcker..? Men det är klart: detta är en bra början. Visar det sig att folk börjar insjukna igen ett halvår eller ett år efter den sista dosen, så får vi väl beställa in mer.

Jag hoppas i alla fall att det blir gratis även för privatpersoner (för vårdpersonal måste det ju bli det), eller bara vanlig patientavgift (typ ett par hundra). Det här får inte bli en ekonomisk fråga!

Någon som vet vilken adjuvans de valt, förresten..? Hoppas det inte är Hg igen - då vill jag inte ha det...
Citera
2020-07-20, 18:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det verkar som att minst en booster kommer att behövas för att få ett bra skydd - samma med Modernas RNA-vaccin. Det komplicerar ju saker och ting lite grann.

Påfallande många (70%) verkar få feber och huvudvärk också. Men detta är ju bara en fas 1/2 studie, i nästa fas ska 10 000 personer testas.

Först till kvarn kommer det aldrig att bli, men jag hyser inga stora förhoppningar att Sverige kan sköta detta snyggt och smidigt. Tyvärr.

Får man symptom, så visar det i alla fall att något händer i kroppen... Behöver inte vara fel.

Nej, jag tror inte heller att Sverige kommer att kunna sköta detta snyggt och smidigt. Jag inväntar kaos - karantäntrötta människor som stormar vårdcentraler och snor åt sig det själva, och sådana saker...
Citera
2020-07-20, 18:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Både och. Men har du utvecklat antikroppar så har du också utvecklat t-cellsimmunitet (i vart fall med 99% säkerhet, om inte KI:s studie är helt fel).

Men hur kommer det sig då att vissa testar negativt på antikroppar men har istället med stor sannolikhet aktiverat T-celler istället. Finns ett antal obesvarade frågor i detta. Finns exempel på familjer där alla varit sjuka samtidigt med mer eller mindre samma symtom, men där endast en har utvecklat antikroppar. Och det har heller inte varit som man kan tro - att det varit den som varit mest sjuk som har antikroppar. I några fall har det istället varit tvärt om, den som hade antikroppar i familjen (tonåring) hade bara haft lätta symtom i tre dagar, medan föräldrarna hade varit sjuka i tre respektive tolv veckor utan att ha utvecklat antikroppar. Med tanke på resultatet av KI:s studie är det då troligt att de som inte utvecklat antikroppar istället har utvecklat T-cellsimmunitet.

Men jag tänker att något borde vara att föredra vid en andra våg....
Citera
2020-07-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tvärtom, kritiskt tänkande och akademiskt utbildade människor måste ju få möjlighet att balansera alla FHM-tokerier till uttalanden som har hopat sig under pandemin:

"Den kommer inte hit",
"Inte värre än vanlig influensa",
"40% av stockholmarna är immuna",
"barn sprider inte smittan",
"asymptomatisk smitta finns inte",
"munskydd hjälper inte",
"överdödligheten är normal igen",
"WHO vet inte vad de pratar om" ,
"Alla andra länder är galna."

etc.
etc.

Ska ni sluta ljuga någon gång, eller är det någon typ av svartmålningskampanj av Sverige ni bedriver?

"Den kommer inte hit"
Av ett uttalande att döma så verkade det som att Anders Tegnell bedömde sannolikheten som låg att spridning skulle ta fart i Sverige. Tror att väldigt många länder resonerade så tidigt i pandemin, innan den lämnat Kina.
Däremot så fanns det scenario-diskussioner redan i Januari runt vad man skulle göra OM omfattande smittan kom till Sverige.

"Inte värre än vanlig influensa",
Vem har sagt det? Jag vill minnas att typ Giesecke vid något uttalande sa att det var att jämföra med en allvarlig influensa-säsong. Vilket man kan tycka vad man vill om, Giesecke är dock inte FHM, och i antal omkomna så fick han rätt än så länge.

"40% av stockholmarna är immuna",
Detta är Karolinska som lagt fram en tes om, FHM har betonat att man måste ta den med väldig försiktighet.

"barn sprider inte smittan",
Det har väl ingen sagt? Man har sagt att barn inte är de aktiva smittspridarna relativt sett, och ställt det mot konsekvenserna av att stänga ner skolorna. Konsekvenser som att minst 30,000 poliser och sjukpersonal riskerade att sättas ur spel om skolorna stängdes (detta larmade respektive förbund om tidigt i krisen)

"asymptomatisk smitta finns inte",
Det har ingen sagt? Man har sagt att den asymptomatiska smittan inte står för den större delen av spridningen. Rätt eller fel vet jag inte, men alternativet är ju att låsa alla inne hela tiden.

"munskydd hjälper inte",
Det har ingen sagt, man har ställt sig skeptiskt till att införa rekommendation om allmänt bruk av munskydd. Stor skillnad.

"överdödligheten är normal igen",
Sedan snart 2 månader tillbaka så finns inte längre någon överdödlighet i Sverige. Se SCBs siffror korrigerande efter befolkningsmängd. In fact, senaste rapporterade veckan (v27), så hade vi den lägsta dödligheten på 5år minst.

"WHO vet inte vad de pratar om" ,
Vem har sagt det och när?

"Alla andra länder är galna."
Vem har sagt det och när?
Det som sagts är att alla lockdown länder bedriver ett enormt experiment, som kontring till att Sverige skulle bedriva något experiment. Vilket i sak är rätt då inga globala pandemiplaner innehöll några lockdowns. Lockdowns var utförda åtgärder i panik som desperata politiker tillämpade.

Du får va hur missnöjd du vill och tycka och tänka hur du vill. Men att ljuga för att försöka få rätt är bara ynkligt.
Citera
2020-07-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, såklart inte om personen redan är smittad. Men om han eller hon inte är det. Det går ju att testa. Sedan ger man vaccinet, om personen inte är smittad. Självklart efter att smittbäraren satts i karantän.

En annan tanke: jag undrar hur FHM tänker sig, att den här självsmittspårningen ska funka? Jag tror att många bara kommer att strunta i det. Det är jättekonstigt att man släppte det fritt - det är ju allvar! Tydligen skulle folk få smittspåra klamydia själva också. Att ringa det samtalet är ju megapinsamt, så där tror jag att ännu färre kommer att göra det i verkligheten. Det blir bara tokigare och tokigare...

Diskrepansen mellan vad man kan kräva av en 13åring och vad man rimligtvis kan förvänta sig av en vuxen, könsmogen person som har frivilligt valt att hoppa i säng med någon utan skydd - är häpnadsväckande.
Citera
2020-07-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men hur kommer det sig då att vissa testar negativt på antikroppar men har istället med stor sannolikhet aktiverat T-celler istället. Finns ett antal obesvarade frågor i detta. Finns exempel på familjer där alla varit sjuka samtidigt med mer eller mindre samma symtom, men där endast en har utvecklat antikroppar. Och det har heller inte varit som man kan tro - att det varit den som varit mest sjuk som har antikroppar. I några fall har det istället varit tvärt om, den som hade antikroppar i familjen (tonåring) hade bara haft lätta symtom i tre dagar, medan föräldrarna hade varit sjuka i tre respektive tolv veckor utan att ha utvecklat antikroppar. Med tanke på resultatet av KI:s studie är det då troligt att de som inte utvecklat antikroppar istället har utvecklat T-cellsimmunitet.

Men jag tänker att något borde vara att föredra vid en andra våg....

Alla med antikroppar har t-celler, men alla med t-celler har inte antikroppar.
Citera
2020-07-20, 18:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nattmössan verkar ha halkat ner ytterligare för farfar, men jag vill dock ändå göra dig uppmärksam på dessa anmärkningsvärda citat som anger hur smittspårning skall bedrivas i Sverige vad gäller COVID-19.

"6. Kontakter och smittspårning
Omfattningen av smittspårningen kring ett fall avgörs efter individuell bedömning. I första hand avses här fallets hushållskontakter, som bör informeras om hur de ska agera om de i sin tur får symtom. Inga restriktioner gäller för hushållskontakter.
Om ett fall av covid-19 under smittsam period haft kontakt med vård eller omsorg som patient eller som personal, ska smittspårning påbörjas skyndsamt. Syftet med detta är att förhindra fortsatt smittspridning inom vårdmiljöer."

"7. Anmälan enligt smittskyddslagen
Enligt Folkhälsomyndighetens ändringsförfattning HSLF-FS 2020:23 skall Covid-19 endast anmälas av läkare vid kliniskt mikrobiologiskt laboratorium, samt av läkare som utför obduktion. "

Om smittspårningen kan göras bättre? Ja det kan du hoppa upp och sätta dig på att den kan. Incitamenten till smittspårning finns ju inte ens i myndighetens föreskrifter.

Till och med en arbetslös trubadur kunde ha gjort en bättre smittspårning.

I Finland tar man det seriöst, inga trubadurer, men folk utbildas i alla fall:

"2. Spåra: Finland bygger upp en armé av spårare"

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/10/en-arme-av-sparare-kan-rycka-in-sa-har-forbereder-sig-finland-for-en-andra

Vi är sämre än Finland på alla grenar i coronaloppet. En riktigt tråkig finnkamp för oss, detta.
Citera
2020-07-20, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Diskrepansen mellan vad man kan kräva av en 13åring och vad man rimligtvis kan förvänta sig av en vuxen, könsmogen person som har frivilligt valt att hoppa i säng med någon utan skydd - är häpnadsväckande.

Hur menar du? Du tror att folk kommer och sitta och ringa runt till sina helgragg, som de kastat ut i gryningsljuset? Om en sådan här sak? Då tror du för gott om människor...
Citera
2020-07-20, 18:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Alla med antikroppar har t-celler, men alla med t-celler har inte antikroppar.

Jag trodde att det var tvärtom? Har du en länk?
Citera
2020-07-20, 18:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ok ser ut som om vi ligger på 5:e värsta plats i världen just nu per capita. Dessutom nära att gå om Italien. Hur ser trenden/kurvorna ut avseende detta?
Citera
2020-07-20, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nja, jag stör mig på dubbelmoralen bara. Sjukvårdspersonal och politiker som spelar fina i kanten och ömmar för varende lycksökare från tredje världen samtidigt som de i princip mördar äldre svenskar. Det borde föras fram i ljuset hur de prioriterar.
Det är ju i första hand ”lycksökarna från tredje världen” som har blivit ”mördade”.
Senast redigerad av Ipsi 2020-07-20 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in