2020-07-20, 14:24
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
I detta område stod tidigare ungefär tio stycken stora oljecisterner. Och det är cisternernas placering som går att se på flygbilder.
Hos Lantmäteriet går det att se flygbilder från 1975, och där syns cisternerna.
Vet ej tyvärr hur man länkar direkt dit bilderna syns inzoomade...
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#
Jag gick in via "Min karta", fick fram den här flygbilden från 1975 över området.

https://forumfiles.com/v8X6g4H9o5/Screenshot_20200720-142513_Chrome_jpg
Citera
2020-07-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Och när 23-åringen leds ut av häktespersonalen pekar han finger mot Wilmas anhöriga.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765
Hoppas att denna pajas får livstids fängelse och får sitta in under lång tid framöver.
Citera
2020-07-20, 14:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hoppas att denna pajas får livstids fängelse och får sitta in under lång tid framöver.

T anhöriga skrek även att att han var oskyldig.
Citat:
Också nu blev det upprört när alla skulle lämna salen. En av Wilma Anderssons anhöriga skrek åt den mordåtalade som fick fösas ut ur salen av sina häktesvakter. Samtidigt ropade hans anhöriga att han inte gjort det, och att han inte är någon mördare.
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2934474
Citera
2020-07-20, 14:36
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Jag har också funderat på det här mycket. Min uppfattning är att Wilma gärna fick bo hos sin pappa (på landet) men det ville hon inte. Wilma ville bo hos sin mamma men det fick hon inte/gick inte. Min magkänsla säger mig att det har något med sjukdom att göra. Kan det vara Wilmas småbröder på mammans sida som är sjuka och att detta på något sätt gör det komplicerat för Wilma att bo hos sin mamma?

"Den senaste tiden har Linda varit hemma för att vårda sönerna. Edwin och Elias. Därför har hon inte varit hos Wilma den sista tiden." (Förhör med mamman 22/11, FUP s. 538)
På samma sida, och ang. de två missade telefonsamtalen från hemligt nr säger mamman också "Det kan ha varit
sjukhuset som ringde."

I TR är mamman väldigt hemlighetsfull gällande Wilmas boendesituation. De facto att hon träffat Wilma mer sällan på slutet säger hon har att göra med "olyckliga omständigheter" /"det hade sina skäl" eller snarlikt. (Fritt ur mitt minne så ingen ordagran citering.) På fråga i TR om varför Wilma inte kunde bo med sina föräldrar svarar Linda att det var pga konflikter mellan henne och Wilmas (biologiska) pappa. Återigen, detta är fritt ur mitt minne.

I TR nämner Linda också samtalet från Wilma bara dagarna innan mordet, där hon ber sin mamma prata med socialen och se om inte Wilma kunde få hjälp med boende den vägen. Linda säger något i stil med att hon inte kunde ringa (/där och då) så hon ber sin väninna ringa socialen. Här har jag funderat i vilket sammanhang en förälder befinner sig i när man inte har tid/möjlighet att ringa ett sånt viktigt samtal å sin minderåriga dotters vägnar. Att Linda är på sjukhuset med sönerna skulle vara en logisk förklaring.

Å andra sidan förklarar ev. sjukdom inte hela situationen eftersom Wilma haft bostadsproblem i flera år. Wilmas storasyster Emelie - som för övrigt är GRYM i domstolen! Ni MÅSTE lyssna till hennes vittnesmål. Shit vilken grym tjej. Tydlig. Klar. Redig. Modig. Beslutsam. Stark. Och ett fantastiskt minne - säger så här i FUP, s. 574:

"Wilma och jag har samma föräldrar, mamma och pappa har inte kunnat prata med varandra på 17 år, och jag har fått medla mellan dem. Min syster ville gärna bo hos mamma, hon bönade och bad för det men mamma sa nej. Mamma har inte någon modersinstinkt. Så därför bodde hon hos mig, hon ville inte bo hos pappa då han bodde på landet i Lysekil. Jag ville att våra föräldrar skulle hjälpa Wilma från Tishko men de har inte gjort något, pappa
försökte men mamma hade fullt upp med sitt. Mamma och Wilma hade mer en kompisrelation men mamma har inte reagerat."

Så sammanfattat tror jag det handlar om en kombination av knasiga beslut och felprioriteringar av Wilmas mamma, konflikter mellan mamman och pappan samt, i alla fall på slutet, Wilmas småbröders sjukdom.
Tack för din väl nyanserande bild. Det är så hopplöst med alla som bara tycker att föräldrar måste och ska vara perfekta annars ska de inte ha barn. Typ. Då lämnar man verkligen de utsatta barnen i sticket. Barn till föräldrar som inte kan ta det ansvar de borde, och oftast vill, ta måste ha egna rättigheter. Det är skola, vård och socialtjänst som ska fånga upp en 17-årig tjej med behov av stöd. Hon gick inte i skolan, hade inte jobb eller bostad och skyddades inte av någon av sina föräldrar. Alla som kände till det har ansvar för att hon inte fick hjälp. Att Wilma som så många andra kvinnor kom att söka trygghet, närhet och bekräftelse hos en personlighetsstörd kille med kontrollbehov, svartsjuka och nära till grovt våld - det är allas fel som inte gjorde något åt det.
Citera
2020-07-20, 14:36
Medlem
Citat:

Undra om dom verkligen tror på det..
Citera
2020-07-20, 14:42
Medlem
Citat:

Ja, det såg jag.
”Han är ingen mördare” skrek de ut.
Citera
2020-07-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Alltså jag nästan slutade läsa i fup när det kom fram detta med hennes föräldrar: visst blev denna flicka utelämnad till vargen.. OK, låt de nu njuta till fullo av sina liv.. tom hennes syster hade kört ut henne..
Jag förstår inte alls vad de förväntade sig? Att hon skulle bli princessa och allt löser sig? Förloraren är enbart stackaren Wilma.. Jag personligen har slutat förlja vad hennes familj säger osv.. olustigt att vilja ta hand o bry sig om henne när hon är död på ett makabert sätt.. när de borde verkligen helt o hållet ha tålamod och ta hand om henne och lotsa henne tills hon stod på egna ben precis så som föräldrar ska göra.. de ville bara bli av med henne.. Vilken sorg måste hon haft inom sig
Hennes storesyster har inte alls kastat ut henne. Så prata inte dynga om henne. Hon är den enda i alla förhör som har 100% koll på allt, och dessutom svarar exakt lika i rättegången som i polisförhören. En mycket skärpt och pålitlig syster.
Ta istället upp fd kompisen Hanna som är helt borta.
Citera
2020-07-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, det såg jag.
”Han är ingen mördare” skrek de ut.

Så kallt att peka finger åt de anhöriga.
Förstår systern hon blev ju provocerad, annars verkar hon ju hållit låg profil inte sätt henne mycket i media och gjort några uttalanden.

Systern emelie skrek med hat att han var ett jävla monster och att hon hoppades att han aldrig skulle se dagens ljus igen.
Vilket hat att bära med sig hela livet
Citera
2020-07-20, 14:51
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Från korsningen Valdemarsbergsvägen/Oljehamnsvägen tycker jag det är oroväckande nära till vattnet dvs gästhamnen och strandpromenaden. Förstår dock att man inte går särskilt många 100m om man bär på en kropp, särskilt inte öppet en måndag f.m, även om kroppen ligger i väska eller annat. Kroppsdelar däremot är ju en annan sak...Vad är det GW brukar säga? Max ca 50-100m?

Är det någon som är bekant med området och kan förklara vad som syns ovanifrån på Google Maps satelitvy, längst in på Cisternvägen. Till väster om bangolfen. Ser lite ut som typ ett grustag eller vad är det? Ser det även ut så idag som på satellitbilden?
Googlemaps är gammal. Cisterner har du redan fått svar på. Det är också rejält högt berg, cisternerna stod högt. Nära till vattnet, ja men man kan köra ända ner till vattnet, det har han inte gjort. Idag är det en aktivitetspark högst upp, istället för cisterner. Den finns inte med på Googlemaps. Fortsätter man Oljehamnsvägen förbi Mobil oil kommer man till Skeppsviken med P-plats, restarang, badplatser o stora gräsytor, väldigt välbesökt. Ett lik i vattnet där hade hittats inom kort. Massor av folk som fiskar mm Där promenerar man inte med en död kropp.
Det är området mellan Oljehamnsvägen, bangolfen, aktivitetsparken och Mobil oil som är intressant. Han har knappast gått upp mot toppen av berget.
Citera
2020-07-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmesta
Hennes storesyster har inte alls kastat ut henne. Så prata inte dynga om henne. Hon är den enda i alla förhör som har 100% koll på allt, och dessutom svarar exakt lika i rättegången som i polisförhören. En mycket skärpt och pålitlig syster.

Systern lever med skyddad identitet, därav systrarna fick svårighet att ses. Systern skydda ju wilma. Framkom även i rättegångs filerna på youtube att systern planerat ta hem wilma igen men att hon inte hann det. De skulle vart de sista systrarna pratades vid om, systern emelie fatta oro när inte wilma ringde tillbaka enligt bestämt på torsdagen. Misstänkt mordnatten
Citera
2020-07-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmesta

Systern lever med skyddad identitet. Wilma hade tidigare bott hos henne, verkar ju som den här systern hade stenkoll på wilma och uttryckt stark oro för henne till anhöriga. Men inte fått gehör.
Så tragiskt
Citera
2020-07-20, 14:56
Medlem
Förstår inte varför han inte bara erkänner. Han riskerar ju redan livstid och längre straff går ju inte få. Varför då hålla inne på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in