2020-07-20, 09:06
Medlem
simonvps avatar
Gällande Norlings utbrott så har han ju en poäng angående den yngre generationen. Med risk för att låta som en boomer så är verkligen den generationen helt löjligt egoistisk och utan samma pannben som de äldre.

Kan ju göra jämförelse i Bajen som exempel. Det är sån galen skillnad i attityd på spelare som Birkir, Paulsen, Solheim, Israelsson, Johan Persson och Smarra än vad det är på Leo B, Jajic, Degerlund, Sander Svendsen, Filston, Roback, Kalle Björklund och Dovin.

Skewat urval, jag vet, men för mig är det så uppenbart att det är en generationsfråga det handlar om.
Citera
2020-07-20, 09:29
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du pratar ju om spelare födda 83-93, svs 26-37 år gamla, men verkar vilja att det egentligen gäller de födda 00, vilket verkar vara mer relevant.

Nej offermentaliteten har cementerats av den här generationen 83-93
Det betyder inte att generationerna efter inte kommer präglas av den
eller kommer in i ett samhälle som är antielitistisk och strukturellt förändrat.

Självklart präglas inte alla från varje generation av den offermentalitet men det är snarare en fotbollsspelares ansvar att inte ha den mentaliteten.

Utan att ha sett matchen så är ju inte Norling kritisk till Tihi utan även till att andra spelare runt om honom inte tar ansvar i kommunikationen.
Citera
2020-07-20, 09:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Du har rätt i att det inte går att ändra attityd. Du har valt syndabock - du har din Smarason, Imad och Widgren så att säga - och viker inte undan en tum. Det är snöpligt om fler delar din åsikt, alla som lirat fotboll förstår att det är PK som kommunicerar mediokert. Tycker det vore beklagligt om Une får skit.

Min gamle tränare från åttiotalet hade fått hjärtinfarkt, om han levt, när sett en bakåt passning mot mål. Bakåtpassningar av alla slag ska gå utanför stolparna. Var det inte någon Ellos spelare som två självmål genom att lägga bakåtpassningar mot mål när målvakten var vid sidan av.

Jag skulle nog vilja ge båda skulden. Une ska inte lägga bröstningen mot mål. PK ska inte lämna målet men jag förstår att han vill sätta igång ett snabbt anfall.
Citera
2020-07-20, 09:55
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu skiljer bara 4 poäng från Norrköping ner till bla Malmö.

Riktiga dårar är ni som sagt att detta var avgjort.

Detta var på känn. Norrköping har svajat sista matcherna även dom inte förlorat. Sen hade nog ett visst övermod smygit in och då åker man dit till slut.

Jag sa iof efter 5 gångar att det kommer vara en mer klar botten

Och att toppen kommer vara smalare.
räkna in IFK Norrköping, MFF samt något sthlmslag tror det blir dif

Såg om matchen IFK Norrköping - Sirius och det var en galen match. DEt var egentligen så många kvalificerade målchanser åt både hållen att det såg mest ut som en juniormatch.
Sirius målvakt gjorde sin livs match och släppte in två bollar.

Tror snarare på en stark motreaktion från IFK som nu kommer köra över nästa motstånd och inte ta några fångar i försvaret än att detta är början på en negativ trend för dom.
Av de lagen jag har tippat i botten femman så återfinns alla där förutom Mjällby vilket är glädjande men jag tror de får det svårt ju längre säsongen lider då truppen är tunn på många ställen.
Citera
2020-07-20, 10:05
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Min frågeställning var ju snarare var man drar gränsen vid nuvarande total nolltolerans. Jag tvivlar inte på att det rörde sig om migrän i detta fall men ska det verkligen vara ok för en klubb att dra den slutsatsen och köra på bara för att symptomen känns igen? När det rör en pandemi med så många olika sätt att må på där ingen som inte haft det kan säga exakt hur det känns.

Jag tycker givetvis fortfarande vår grej var värre men där är det bekräftat att det rörde sig om fem spelare som åt samma maträtt och sedan vid ungefär samma tidpunkt gick från noll symptom till illamående/kräkningar. Såklart en solklar matförgiftning men också helt fel att ta det för givet i detta läge.

Ska någon med bekräftade allergier få spela match med rinnande näsa och igentäppt hals?

Lite sent omsider...

Jag menar väl mer att det vid corona skall handla om huvudvärk men inte migrän-huvudvärk, har man haft båda vet man skillnaden.

Sedan är jag enig med dig i att man skall ta det säkra före det osäkra i varenda situation nu, oavsett vad diverse turister, ungdomar och diverse annat löst folk som tror detta är över/aldrig har brytt sig om att följa regler & rekommendationerna beträffande smittan gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu skiljer bara 4 poäng från Norrköping ner till bla Malmö.

Riktiga dårar är ni som sagt att detta var avgjort.

Detta var på känn. Norrköping har svajat sista matcherna även dom inte förlorat. Sen hade nog ett visst övermod smygit in och då åker man dit till slut.

Ja, det var ju bara att läsa här i tråden hur en del vrålat om att det var klart...
Har folk verkligen inte den minsta historiekoll, det har ofta ryckt en del lag i början men det äts upp väldigt snabbt med 3-poängssystemet. Det har inte ens gått 1/3 av serien än...
Vi låg sist efter 11 omgångar (i en förvisso lite haltande tabell) och vann sedan guldet... Det var ju bara 26omgångar då med.

Nåväl, Bajen borta ikväll.
Nu har förvisso det gänget inte inlett briljant heller och vid seger går vi om både Bajen och AIK och upp på nionde plats. Dock blir det otroligt tufft såklart, även om segern i cupen på balkongmattan gör att man vet att chansen finns.

Tror ju inte att vi direkt vilar folk, det skulle vara Bjärsa isf om Da Graca orkar ta en startplats. Annars lär det bli starkaste gänget såväl idag som torsdag för att sedan vila allt på söndag mot Häcken.
Vilhelmsson med i truppen igen men där har Poya sagt att det inte är aktuellt med några 90minuter vilket inte förvånar så vi lär få se Sargon längst fram.
Som vanligt vill man ju helst se Holm starta.
Citera
2020-07-20, 10:20
Medlem
Poya valde att plocka med Vilhelmsson igen. Wikström får mer tid att hitta någon sorts matchform men Da Graca tillbaka från skada och Tolinsson är med igen efter avstängningen, helt plötsligt har vi mittbacksalternativ.

Det lär inte bli samma matchplan och startelva som i Cupen, det skulle förvåna mig väldigt mycket iaf, det var en specialare där vi dessutom vilade/saknade 3-4 startspelare.

Det är väl 3 frågeställningar när det gäller startelvan, vem spelar mittback bredvid Bjärsa, Holm eller Jallow på högerbacken och hur formerar man mittfältet nu när alla typ är tillgängliga och troligtvis pigga, någon favorit kommer få sitta på bänken.

Hoppas det blir en bra match, utan domarkontoverser... och som vi vinner.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-07-20 kl. 10:23.
Citera
2020-07-20, 10:24
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Poya valde att plocka med Vilhelmsson igen. Wikström får mer tid att hitta någon sorts matchform men Da Graca tillbaka från skada och Tolinsson är med igen efter avstängningen, helt plötsligt har vi mittbacksalternativ.

Det lär inte bli samma matchplan och startelva som i Cupen, det skulle förvåna mig väldigt mycket iaf, det var en specialare där vi dessutom vilade/saknade 3-4 startspelare.

Det är väl 3 frågeställningar när det gäller startelvan, vem spelar mittback bredvid Bjärsa, Holm eller Jallow på högerbacken och hur formerar man mittfältet nu när alla typ är tillgängliga och troligtvis pigga.

Hoppas det blir en bra match, utan domarkontoverser... och som vi vinner.

Det blir ju alltid domarkontroverser... Usel domherre idag som vanligt.

Jag tror också Bjärsa startar resonemanget om att vila honom var ju enbart för att han är den ende jag kan tänka mig skulle behöva lite mer tid och slippa balkongmattan men det är ju mest troligt att det blir Bjärsa-Tolinsson (Da Graca är tillbaka men att efter en månad borta direkt lira mot Bajen borta känns sådär).
Citera
2020-07-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Jag tror också Bjärsa startar resonemanget om att vila honom var ju enbart för att han är den ende jag kan tänka mig skulle behöva lite mer tid och slippa balkongmattan men det är ju mest troligt att det blir Bjärsa-Tolinsson (Da Graca är tillbaka men att efter en månad borta direkt lira mot Bajen borta känns sådär).

Låt oss hoppas på det bästa.

Tror det kan bli vilket som faktiskt, det känns väldigt ovist. Jag tror Jallow går före Holm just nu, älskar Holm men Jallow känns mer stabil, Holm är ju dock bättre offensivt.

Läste för övrigt att JJ är allt närmare matchspel nu, synd att u21 är inställt så att han inte kan komma igång där, det kommer nog göra att det tar lite längre tid tyvärr. Hade vi haft u21 hade han kunnat göra iaf 45 minuter där nu enligt fysion.

Citat:
Närmar sig comeback: ”U21-match i dag – lätt 45 minuter”
FotbollInget spel mot Hammarby IF under måndagen – men kanske mot Falkenbergs FF eller BK Häcken senare i veckan.
Jakob Johansson, 30, är inte långtifrån en comeback nu.
– Hade det varit en U21 match i dag hade han lätt kunnat spela 45 minuter, säger IFK Göteborgs fysioterapeut Fredrik Larsson.

[...]

https://www.gp.se/sport/fotboll/n%C3%A4rmar-sig-comeback-u21-match-i-dag-l%C3%A4tt-45-minuter-1.31472164
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-07-20 kl. 10:34.
Citera
2020-07-20, 10:33
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Jag menar väl mer att det vid corona skall handla om huvudvärk men inte migrän-huvudvärk, har man haft båda vet man skillnaden.

När migränen är utslagen vet man absolut klar skillnad. I ett tidigt stadie, som jag antar var fallet vid uppvärmningen, inte alls lika klar skillnad. Är det någon som på riktigt tror klubben ställt Rönning i mål om man visste hundra att det var migrän som väntade? Aja det kanske får vara sista inlägget i migrän-gate.

Fy fan vilken vidrig match ikväll mot Mjällby. En trea och upp en bra bit mot mitten, allt annat innebär galet ångestmöte i Helsingborg nästa omgång.

Att kvällens match dessutom är ett derby... Birro-derby!
Citera
2020-07-20, 10:35
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Min gamle tränare från åttiotalet hade fått hjärtinfarkt, om han levt, när sett en bakåt passning mot mål. Bakåtpassningar av alla slag ska gå utanför stolparna. Var det inte någon Ellos spelare som två självmål genom att lägga bakåtpassningar mot mål när målvakten var vid sidan av.

Jag skulle nog vilja ge båda skulden. Une ska inte lägga bröstningen mot mål. PK ska inte lämna målet men jag förstår att han vill sätta igång ett snabbt anfall.
Vad din tränare på 80-talet tyckte på den tiden när det gick att spela hemåt med fötterna och två exceptionella anomalier säger kan vi väl lämna därhän? Guardiola lirade Bravo i City trots dennes bristande spel i luftrummet pga dennes fötter och dennes fördel som en extraspelare längst bak. Tycker du argumenterar utifrån en alldeles för snäv infallsvinkel.

Vi tar samma situation med två olika utfall.

PK står kvar, Une bröstar hem. Hade vi haft denna diskussion då? Nä.

PK dirigerar sin backlinje verbalt, Une släpper bollen. Hade vi haft denna diskussion då? Nä.

Alltså går det inte att kategoriskt avfärda hur endera spelare agerade. Istället är det något annat som skaver. Kommunikationen. Eller bristen där på. Jag var medioker som spelare och målvakt men jag vet att målvakten är den som verbalt styr sin backlinje. I detta fall som simonvp redan konstaterat reagerar PK sent och Unes agerande ska ses utifrån det: han är tyst, han stannar kvar på linjen. Så brukar målvakter agera. Om man däremot lämnar linjen och ska ta bollen låter man sin backlinje (verbalt) få veta det.

Ergo: PK:s fel.
Citera
2020-07-20, 10:43
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Imponerad av Sirius, har de några "stjärnor" ? Annars är de ju ett lag som ska hamna någonstans mellan plats 10-13.

Går så kasst för DIF i år, bra det går uselt för Hammarby med i alla fall.
Själv är jag imponerad av Elfsborg. Verkar vara ett väldigt segt gäng att vinna över (Häcken undantaget )
Citera
2020-07-20, 10:46
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Trodde han var på väg att säljas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in