Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja? Detta om caliciviruset syftar ju på den sista meningen: "Dropparna kan även falla ner på föremål och ytor och föras vidare som indirekt kontaktsmitta."
Och även om man skulle andas in calicivirus (vilket man knappast gör, för att dropparna är så tunga), så blir man inte sjuk, för det är inte en lungsjukdom. Det är en magsjuka. Det där med slemhinnor hittar jag heller ingen annanstans, men hur eller hur så hjälper det i så fall också att tvätta händerna - så man inte petar in viruset i ögonen eller munnen. Det läskiga med coronan är ju att man ANDAS in det - d.v.s. det går nästan inte att skydda sig emot.
Corona kan antagligen även vara luftburet (alltså föras längre i luften än en ren droppsmitta). Det har man ju sett t.ex. på den där restaurangen (går säkert att googla på) där folk som satt långt ifrån varandra smittades.
Du är helt ute och cyklar. Jag visade i tidigare postade länkar att vinterkräksjuka kan smitta via droppsmitta. Sedan visar jag vad droppsmitta är. Det är sedan du själv som bestämt dig för att »om man skulle andas in calicivirus (vilket man knappast gör, för att dropparna är så tunga), så blir man inte sjuk, för det är inte en lungsjukdom.«.
Så står det inte i det jag länkat till från källor som till skillnad från dig kan något om detta. Vinterkrälsjuka kan smitta via droppsmitta punkt! Att infektionen sedan sätter sig i magen är ju ett resultat. Det finns förkylningsvirus som också kan leta sig till magen.