2020-07-19, 10:31
Medlem
När marknaden har sjunkit så köper man billigt men när man tror att ett stort ras kommer snart och hellre vill investera än sitta på cash, vad brukar gå upp när lågkonjunkturen sätter in som man då sen kan sälja och sen köpa aktier
för igen?

Guld?
Bitcoin??
Några särskilda typer av aktier?
Citera
2020-07-19, 10:38
Medlem
Jag är kass på att förutse börsens rörelser. Baserat på tron att börsen går upp långsiktigt placerar jag pengar som jag inte behöver de kommande fem åren där. Resten har jag på bankkonto.
Citera
2020-07-19, 10:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Man skulle behöva pengar! Men om man hade så normalt. Verkar gå fintfint för de flesta bolagen. De får statliga pengar och man måste var med där för att ta del av kakan! Det är gratis pengar som delas ut just nu!
Citera
2020-07-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag är kass på att förutse börsens rörelser. Baserat på tron att börsen går upp långsiktigt placerar jag pengar som jag inte behöver de kommande fem åren där. Resten har jag på bankkonto.

Med tanke på den skenande arbetslösheten och överbelåningen bör en rejäl lågkonjunktur ligga runt hörnet.

Okej lycka till.
Citera
2020-07-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man skulle behöva pengar! Men om man hade så normalt. Verkar gå fintfint för de flesta bolagen. De får statliga pengar och man måste var med där för att ta del av kakan! Det är gratis pengar som delas ut just nu!

Vad menar du med förata två meningarna?

Jo jag vet, köpte i mars när dom sa dom skulle trycka upp mängder av nya "pengar" av den anledningen men det kommer bli ett slut på det annars blir det Weimar eller Venezuela här med.
Citera
2020-07-19, 10:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaleassets
Vad menar du med förata två meningarna?

Jo jag vet, köpte i mars när dom sa dom skulle trycka upp mängder av nya "pengar" av den anledningen men det kommer bli ett slut på det annars blir det Weimar eller Venezuela här med.

Man behöver pengar för att göra pengar. Det är ganska grundläggande. Har inga så blir inget här. Men för dig om du har. Lyckos! Bara att köra på! Staten öser just nu ut gratispengar för att stimulera ekonomin. Så bara att smida medan järnet är varmt. Det kommer krävas värre kriser än det här innan det blir Venezuela-läge.
Citera
2020-07-19, 11:01
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ligger lågkonjunkturen runt hörnet är det för sent att köpa guld.
Den som ville göra klipp på det var ute flera år tidigare.
Citera
2020-07-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ligger lågkonjunkturen runt hörnet är det för sent att köpa guld.
Den som ville göra klipp på det var ute flera år tidigare.

Hur tänker du där?

Menar du att när börsen rasar igen så kommer guld inte stiga högre än nu? Jag tror det kommer det, om det finns bättre investeringar att göra innan raset är mer frågan.
Citera
2020-07-19, 15:33
Medlem
Konsument stabil. Ligger tungt i Axfood (som likt ICA i princip handlas som en obligation pga deras enkla affärsidé att distribuera mat). Funderar på att gå in i Orkla om kursen går ner lite, också ett stort livsmedelskonglomerat.
Citera
2020-07-19, 15:37
Medlem
All in Tele 2 när annat ser dyrt ut.

Fin direktavkastning, levererar i Corona-tider.
Citera
2020-07-19, 17:47
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired

Sant, men man kan ju ha lite annat än 100% aktier, även om det enbart är som anledning att balansera om när det skiter sig.

5% guld, 5% REIT, 90% aktier, kanske?

Intressant ämne i alla fall.
Citera
2020-07-19, 19:18
Medlem
DrVonAnkas avatar
Preferensaktier står väl emot hyggligt, i alla fall i teorin. Viktar lite mer mot dessa om jag blir orolig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in