2020-07-19, 07:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Bekräftelse på att Thomas Pettersson började bearbeta PU redan 2011 angående SE. Alltså samma år Jallais bok kom ut.

https://www.expressen.se/nyheter/ledde-palmeutredarna-till-stig-engstrom-behover-inte-deras-applader/

''Journalisten Thomas Pettersson tryckte på sedan 2011 för att Palmegruppen skulle intressera sig för Stig Engström.

Han hade också informerat utredarna om sina rön under sitt tolv år långa forskningsarbete och även i förväg berättat för dem vad han skulle publicera 2018.

Självaste New York Times ställde på presskonferensen frågan om Thomas Pettersson hade bidragit till utredningen. Men åklagare Petersson avfärdade helt denna tanke:

– I Sverige använder vi inte civila personer i utredningars… Han har undersökt samma idéer som vi, men jag kan inte säga att han har spelat någon roll i utredningen.''
Citera
2020-07-19, 08:09
Medlem
Palmemordet är ett gytter av konstiga vittnesmål, märkliga ageranden osv. Svårt att ha en uppfattning om vad som hänt och det finns saker som talar för/emot alla spår. Med risk för att bli idiotförklarad tycker jag trots allt att det är troligast att gärningsmannen agerade ensam. Oavsett hur felaktigt utpekandet av Christer Pettersson gick till så stod Lisbeth för det tills sin död. När det gäller Stig Engström så finns det naturligtvis inga bevis, men ändå indicier som enligt mig är tyngre än polisspåret eller att utländska organisationer ligger bakom. För mig är sannolikheten högre att någon av dessa två enstöringar är gärningsmannen än att de inte är det.
Citera
2020-07-19, 08:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, jag är ingen journalist, men, jag tänker inte i alla fall avslöja vem eller vilka jag talar med.

Och eftersom det är en muntlig uppgift kan jag inte visa upp det.

Det kommer från en kontrollerad källa som jag på inget sätt anser inte är korrekt.

Antingen tror du på det jag sagt, eller skit i det. Men kom för fan inte och säg att jag ljuger, för lägg då för helvete fram bevis för lögnerna du påstår jag kommer med!
Var skrev jag att du ljuger? Jag kan förstå att då har mycket att svara på, men du får väl ändå läsa vad jag skriver.

Du fortsätter att upprepa som ett mantra att du ”vet” att WT-observationerna är utredda. Varför envisas du med det? Det här är ett anonymt debattforum där det enda värdet ett inlägg har är dess substans, och dina upprepanden tillför noll. Ge en källa eller lägg ner ditt mästrande.

Att du har gått från polisspår till medlem i SE-sekten är intressant men ger knappast ökad trovärdighet till din tvärsäkerhet.
Citera
2020-07-19, 08:34
Medlem
ieshos avatar
Några uppgifter som antyder säkerhetspolisens inblandning.

1. En grupp säkpoliser brukade systematiskt skugga Palme.

2. Enligt förment NATO-protokoll var PG Näss inblandad i Operation Tree och gjorde sonderingar i Libanon.

3. Enligt Anders Larsson ska Bo Ståhl ha fått uppgifter från en bekant på Säk att Palme skulle skjutas.

4. Person med anknytning till Säk kontrollerade om Palme hade livvakter på T-station Rådmansgatan strax innan han kom till bion.

5. En anställd på Säk tyckte sig känna igen Anthony White i Säks lokaler dagarna efter mordet. Enligt rykten från Sydafrikas hemliga tjänster, ska personer kring William Craig åtagit sig att mörda Palme för en större summa pengar och White skulle ha varit skytten.
Citera
2020-07-19, 08:59
Medlem
ieshos avatar
En uppgift som stärker punkt 5 är att en kvinna som arbetade på Industriförbundet dagarna efter mordet såg en person som liknade White och som ville komma in i en port på Tavastgatan på Söder för att "besöka sin vän Frasse", uttalat på engelska med afrikaans-brytning. Frasse bodde i Lillemor Östlins lägenhet (hon satt sannolikt själv på Hinseberg).

Samma kvinna blev efteråt uppsökt av förre Säk-chefen PG Vinge och ombedd att skicka en viss glasfigur till en adress i Sydafrika.
Senast redigerad av iesho 2020-07-19 kl. 09:05.
Citera
2020-07-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.

Skandiamannens exfru säger i polisförhör att hennes man, Stig, inte fick ob-ersättning eller övertidserättning då han arbetade över. Han hade endast fast månadslön. Kan det stämma enligt vad du känner till om hur löner reglerades på Skandia?

Tack på förhand!
Citera
2020-07-19, 09:11
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I ett land som vill kalla sig för en demokrati och en rättsstat så ska inte medborgare behöva "välja sina strider/kamper" med myndigheter för att få ut omaskade dokument. Speciellt inte i mordutredningar som stängts och avslutats av åklagarmyndigheten själva. Men än så länge så är det precis det som sker. KP fick ju inte heller ut allt som han bad om och då förstår man ju hur jävla långt bak i kön man själv står. Kön är så lång att man inte ens står i samma stadsdel som de som står längst fram.

De vill ju att man ska skita i MOP nu. Glömma, lägga ner. Men jag måste få svar på varför jag förväntas att rösta vart fjärde år och varför. Svaret kan jag kolla upp själv om jag bara får möjligheten att göra det. Nu har jag inte den möjligheten och därför kan jag inte glömma och lägga ner.

Nej, jag läste det, läste hans inställsamma önskemål om att få ut information om t.ex. Arla gryning och Stay behind.

Annars kan vi inte kalla oss en Demokrati, för det är vi väl?
Citera
2020-07-19, 09:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Skandiamannens exfru säger i polisförhör att hennes man, Stig, inte fick ob-ersättning eller övertidserättning då han arbetade över. Han hade endast fast månadslön. Kan det stämma enligt vad du känner till om hur löner reglerades på Skandia?

Tack på förhand!
Undrar om inte Engströms anställning på Skandia var någon form av täckanställning? Han flyter omkring på Skandia och verkar inte göra skäl för sin lön. Många underskattar Engström pga hans runda ansikte, i själva verket var han en snabbtänkt, vältränad atlet.
Citera
2020-07-19, 09:17
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
CA tog livet av sig.
Med ett skjutvapen.
Hans bror var orolig för att han skulle begå självmord pga psykisk ohälsa.
Polisen åkte dit och knackade på.
"Det är polisen, öppna".
Pang.
Så fick CA möta sin skapare eller var han nu hamnade.
I mullen kanske och blev maskmat.

Bodde i närheten.
Saknade alibi.
Ökänd Palmehatare.
Licens för en Smith&Wesson som sålts till en kriminell.
Som åt en bakelse på ett konditori på årsdagarna av MOP.
Blivit åtalad och fälld för misshandel (blev han fälld för djurmisshandel eller bara åtalad?)

Han blev kallad till förhör där han kallade PU för "århundradets fiasko".
Hade motiv eftersom OP och regeringen höjt aktieskatten så han förlorade en mindre förmögenhet på sina belånade aktier.

Han försökte polisen inte ens klämma på pulsen på riktigt.

Ja, det stämmer det där. Hade glömt bort, tack för påminnelsen.

Han hade jag kunnat acceptera som GM, del i en konspiration.
Citera
2020-07-19, 09:18
Medlem
SigersonHolmess avatar
Tack för info. Minns du om det var ett digitaliserat tidssystem eller var det stömpelkort där tiden stämplades in med hål och/eller tryckt tid? Eller var det både och?
Och, har du något minne av om dessa klockor drog sig något under en månad eller mer och vad som brukade göras åt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.
Citera
2020-07-19, 09:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
OK, så din "Grandman" är inte SE. Bra!. Följdfråga. Lyssnade du igenom klippet med Borgnäs om flera "Grandmän"? Där får du signalement på åtminstone två och vid olika tidpunkter. Båda två kan ju inte vara "Grandmannen", singular.

Jag förstår fortfarande inte varför folk som varken trror på CP eller SE som GM ändå måste få in en "Grandman" i scenariot. Varför behövs en "Grandman" överhuvudtaget? Räcker det inte att en massa tjackpundare rände runt där den kvällen och betedde sig som man gör på tjack? Stirra, tugga, skaka på benen m m.

Sen en fråga till alla SE-troende (inte till dig farbror barbro). Hur kan vittnet Anneli (olyckligt namn med tanke på den andra Anneli) peka ut SE som "Grandmannen" strax efter 23 när han bevisligen inte stämplat ut från Skandia än? Ja, vi har ju den öppna bakdörren. Så SE ska alltså ha ränt fram och tillbaka under filmen flera gånger för att sista gången stämpla ut på framsidan vid receptionen 23:19.00-23:19.59? Men hur vet han att LOP kommer att gå över till hans sida, den östra sidan av Sveavägen och samtidigt göra det exakt när han själv lämnar Skandia?

Ang. behov av Grand-man:
jag tror du missförstår den logiska implikationsriktningen. Det är inte så att man först har iakttagelser av Grand-man, sedan försöker man få in dessa i ett mord-scenario. I stället är det faktumet att ingen (?) i förväg visste att LOP skulle till Grand som driver behovet av någon som spanar där i ett trovärdigt mord-scenario.

Du tror också på ”en man vid Grand”, fast så diskret att ingen sett denne. Det kan vara min GM. Den stora poängen är att om GM förföljer LOP från Grand så behövs en enda person på plats. Du behöver minst 3, plus WT som ingen sett vid Dekorima 23:15 eller N om Grand där minst en potentiell GM behövt stå. K.I.S.S., du vet! ,-)
Citera
2020-07-19, 09:38
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
De har nog ingen skyldighet att utreda allt som kommer in. Först polisen och sedan åklagaren bedömer ju om tipsen är värda att följa upp.

Det krävs alltså något påtagligt intressant för att de ska se en anledning att öppna utredningen igen, typ ett bevisat mordvapen.

Men utredningen är förstås att betrakta som vilande. En utredning kan alltid återupptas. Kalla fall är exempel på det.

Ja, någon måste göra den bedömningen. Mängden kan bli besvärande.

Möjligen skapas två högar:
Konspiration med flera attentatsmän = Pappersåtervinningen
Ensam, okänd GM = Arkiveras, för åtgärd, ifall trycket från allmänheten blir för tung.

Båda,föranleder ett mottagarsvar: " Vi utreder ärendet enligt§ xxxx och återkommer om vi behöver ytterligare information"

De kunde ha lagt till, i svaret, att vederbörande inte behöver ställa in semestern, i väntan, men undviker p.g.a. underhållningsvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in