2020-07-18, 10:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
PeoFallmo.

Jag är inte född i farstun. Har följt dig under många år i denna tråden. Där det nu är uppenbart att du bytt både uppträdande, attityd och strategi.

Vad är det som tynger dig? Att det nu börjar släppas dokument? Att det nu avslöjas hur utpekandet av SE gick till? Eller att dina teorier och kunskaper om Palmemordet börjar ifrågasättas?

För mig är det totalt ointressant i dagsläget. Ditt utgångsdatum har passerats. Det som nu betyder något är den information som kan utläsas ur frisläppta dokument. Det är därför jag gör allt för att kunna lägga ut allt som jag kan komma över. Det är informationen som är det intressanta. Inte ditt trams om att du vet allt om vad PU vet och avskrivit.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-18 kl. 10:28.
Citera
2020-07-18, 10:22
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Kuppförsvarsövningen...den har gnagt en del genom åren.

Luftar lite tankar kring den:

Kan det vara så att när Olof lämnar sitt hem vet han att det ska övas under kvällen och att han fått "instruktioner" att promenera hem? Han har avsagt sig livvaktsskydd men vet att han är skyddad ändå.

Återkopplar till dessa vittnesmål, som dock går att diskutera. Flera vittnen har sett det men frågan är om det ändå inte kan finnas en naturlig förklaring - komplikationerna blir höga.

Skulle dock kunna förklara hur övervakningen tidigt viktar mot den södra sidan.

Citat:
Finns ju vittnen som säger att Olof och Lisbet haft ett kort möte/promenad tillsammans med gm. Tänk om gm kliver upp bakom Palme, säger lite skämtsamt att "det är jag som är den tilltänkta skytten"...de skrattar lite åt det...och sen PANG.

Återkopplar till Borgnäs nuvarande teori med ett "halvt" mötesscenario. Tror inte på den personligen av diverse skäl, håller dock med om att Lisbeths "nej, vad gör du!" alternativt "hjälp, vad gör du!" som hörs av flera vittnen känns malplacerat i det klassiska förloppet.

Citat:
Som jag förstått det så skapades svenska SB av SAP? Våra skattepengar finansierade gruppens existens. Om mördaren fanns inom SB så skulle det dels slå tillbaka mot socialdemokraterna, dels skulle SB nagelfaras och föras fram i ljuset.

Centralt i sammanhanget hur Kalla Kriget fortfarande vara pågående. Rör sig om rena försvarshemligheter.
Citera
2020-07-18, 10:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Palme går ensam hem vid ca 18. Inga livvakter.

Här vet man att Palme rutinmässigt går den här vägen i samband med sina arbetstider. Vid den här tiden behöver man inte ens spana sig till den vetskapen. Det är allmänt känt var han bor och var han jobbar.

Att en attentatsgrupp då efter detta ställer sig och bevakar bostaden UTIFALL Palme kommer att gå ut igen är ju då självklart den logiska slutsatsen???

Vi 20 tiden ringer Aspling Palme och vill diskutera det kommande påskfirandet. Palme hinner inte prata då de ska på bio och lägger på.
Sedan går de genom ett Gamla stan där få människor är ute. Några känner igen honom. Inget attentat.
Sedan åker de ett fullt tåg till city, många känner igen Palme. Går till Grand, inga attentat.

Trots att man nu har koll på Palme och var han är, sker inget vid Grand, trots att det är sista tillfället man absolut vet var han är innan han på något sätt tar sig hem. Palme är bland de sista kvar vid Grand, inte fler folk där än vad det sedan är vid mordplatsen.

Nä, istället har man skickar en GM till en plats där Palme KANSKE kommer att gå förbi. En plats som inte har någon som helst naturlig koppling till Palme utanför arbetstid.

Jojo, det är ju precis vad modus visar.
Citera
2020-07-18, 10:27
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Min reflektion.

Idag är det omöjligt för mig att förstå hur inlästa och pålästa kan påstå att SE är mördaren. Upplägget är en uppenbar setup utifrån olika utgångsviljor. Samtidigt som det helt saknas bevis.

Kan det vara svårigheten att väga samman konkreta saker som utstämplingen och
väktarsamtalet å ena sidan och allmänna observationer om SE å den andra?
Man får då en diskussion om SE istället för en diskussion av hanteringen
av SE.
Citera
2020-07-18, 10:29
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, du får ursäkta mina något ironiska inlägg.

Poängen är man inte kan placera en WT på GM bara för att man anser att han styrs till mordplatsen via kommunikation. Det är rena påhitt.

Vapnet har bevisligen setts av vittnen, det har inte WTn.

Då kan man inte hitta på en bara för att det ska passa in i ens scenario.

Eftersom ingen har sett en WT på GM bör man istället fråga hur han kom till platsen utan en.

Vilket vittne har sett ett vapen i handen på mördaren?

IM ser armen lyftas och sen att det smäller. Men han ser inte vapnet.

Så med ditt sätt att resonera så hade inte GM ett vapen.

Lägger in en brasklapp att jag kan ha missat nåt vittne som har sett vapnet.
Citera
2020-07-18, 10:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Vilket vittne har sett ett vapen i handen på mördaren?

IM ser armen lyftas och sen att det smäller. Men han ser inte vapnet.

Så med ditt sätt att resonera så hade inte GM ett vapen.

Lägger in en brasklapp att jag kan ha missat nåt vittne som har sett vapnet.

Delsborn ser det.

Någon av hans passagerare, minns inte på rak arm vem av dem, ser att GM stoppar undan det innan han springer iväg. Fler har gjort iakttagelser där slutsatsen blir att det är ett vapen som setts men att de inte hunnit uppfatta fullt ut.
Citera
2020-07-18, 10:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Kan det vara svårigheten att väga samman konkreta saker som utstämplingen och
väktarsamtalet å ena sidan och allmänna observationer om SE å den andra?
Man får då en diskussion om SE istället för en diskussion av hanteringen
av SE.
Hanteringen av SE kan man läsa sig till via mina inlägg och redovisade länkar.

Bristen på bevis får man genom att läsa TPs bok, Göranssons redovisning på plattformen Filter och Krister Peterssons pressträff. Och KPs svar på intervjuer därefter. Där det framgår att Krister inte ens är inläst på ärendet. Hur mycket mer behövs?

Om man tror att SE är mördaren måste den ståndpunkten sökas i andra förklaringsmodeller än fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-18 kl. 10:42.
Citera
2020-07-18, 10:44
Medlem
Davys avatar
Citat:
Delsborn ser det.

Någon av hans passagerare, minns inte på rak arm vem av dem, ser att GM stoppar undan det innan han springer iväg. Fler har gjort iakttagelser där slutsatsen blir att det är ett vapen som setts men att de inte hunnit uppfatta fullt ut.

Och på samma sätt drar du slutsatsen att GM inte hade WT. Får inte ihop det.

Som exempel. Man kan inte utesluta att GM inte hade en flyktbil runt åsen bara för att ingen sett honom hoppa in en bil.

Blir jäkligt snävt att utreda ett mord på detta sätt.

Är GM stum bara för att ingen hört honom prata?
Citera
2020-07-18, 11:03
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hanteringen av SE kan man läsa sig till via mina inlägg och redovisade länkar.

Bristen på bevis får man genom att läsa TPs bok, Göranssons redovisning på plattformen Filter och Krister Peterssons pressträff. Och KPs svar på intervjuer därefter. Där det framgår att Krister inte ens är inläst på ärendet. Hur mycket mer behövs?

Om man tror att SE är mördaren måste den ståndpunkten sökas i andra förklaringsmodeller än fakta.

Tror att dom som tycker att utpelandet och utredningen mot SE har gått rätt till är människor som anser att om polisen är ute efter en så har man inte rent mjöl i påsen. Och kalkylerar med att "det kommer aldrig hända mig."

Kan säga att det inte är så kul när du själv sitter där och har hela Staten emot dig som beskyller dig för något.

Accepterar man behandlingen av CP och SE så är rättssäkerheten på väg utför i rask takt. Vilkem den iofs redan är.

Sen när du själv blir gripen så säger du till polisen. "Vadfan är det här? Trodde jag var med i laget?"

Och då är rättssäkerheten så körd att ingen vågar prata för din sak.
Citera
2020-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
På vilket sätt uppträdde Skandiamannen underligt på mordplatsen enligt hans egna utsaga?

Försökte hjälpa till med liv räddningen, frågade LP om hur GMs signalement och pekade ut för poliserna i vilken riktning GM sprang.

Om det stämmer är en sak.

Men vad var så stört?

För det första så är det inte bevisat att SE var på mordplatsen efter mordet. Han säger själv att han var där och gjorde si och så - upplivningsförsök och sprang efter polisen för att ge bättre signalement bl a.
Bara det är väl underligheter så det förslår då ingen av övriga vittnen på mordplatsen direkt efter skotten kunde erinra sig någon SE.

Han kontaktade medier och ville bli intervjuad och han låg på polisen för att få ge sina uppgifter och han filmades för att visa hur han gick till mordplatsen och sprang in i gränden.
Stört beteende då han sannolikt ljög som en häst om allt. Han var inte på mordplatsen alls efter skotten.

Ditt svar att SE inte kunde vara så korkad att han återvände till närheten av mordplatsen om han var mördaren med revolver i fickan, kan förklaras med att just så korkad trodde polisen också att han inte kunde vara och därför sågs han som en vanlig nyfiken på trottoaren. Polisen på plats tog inte heller random och gjorde visitering, därtill var det för kaosartat på platsen.

SE kan ha räknat med detta och återvändandet blev också ett inslag i hans alibi. SE kan ockå ha varit så uppjagad att han inte tänkte alls, han bara hoppades på att försvinna i mängden av tillströmmande.

Varför återvände han då till Skandia ?
För att gömma revolvern på sitt kontor är väl inte alltför vågat gissat. Den förde sedan SE nästa vecka ut från arbetsplatsen och den försvann för alltid.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-07-18 kl. 11:30.
Citera
2020-07-18, 11:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, du får ursäkta mina något ironiska inlägg.

Poängen är man inte kan placera en WT på GM bara för att man anser att han styrs till mordplatsen via kommunikation. Det är rena påhitt.

Vapnet har bevisligen setts av vittnen, det har inte WTn.

Då kan man inte hitta på en bara för att det ska passa in i ens scenario.

Eftersom ingen har sett en WT på GM bör man istället fråga hur han kom till platsen utan en.

Ingen fara.

Absolut, man kan inte hitta på något för att få.ihop ett favoritscenario.

Som du vet har vi alla, precis som PU, i åravis grubblat över detta mord och denna mordkväll.

För egen del har jag alltid försökt tänka så okomplicerat som möjligt.

Jag vet att PU alltsedan Ölvebro tillträdde tolkat förloppet som att ingen i förväg visste om biobesöket och att slumpscenariot är det enda rimliga.

Så kan det absolut vara.

Det jag upplever vara ett stort misstag är att så länge låsa sig vid den tanken. Den ger inga resultat.

För mig är det självklart att man då börjar om i tanken och ser om andra lösningar är tänkbara.

Och det är ju så att det finns andra varianter som åtminstone jag finner trovärdiga.

Ungefär så här med reservation för att en del saker kan vara orealistiska/fel:

1) Palme ska mördas bestämmer en grupp. Vi.struntar i motivet.

2) Man börjar kartlägga och övervaka. Troligen även avlyssna telefonen i bostaden..Behöver inte vara svårare än teleskåpet i GS.

3) Grand är känt.

4) GS bedöms vara fel. Kan avspärras och låsa in.GM. Även Rosenbad och riksdagshuset är fel. För mkt folk, inga bra flyktvägar eller nåt.

5) Beslut: Vi gör det nånstans vid Grand när och där det är möjligt. GM måste undkomma annars åker vi dit allihop. Inte bra. Bra flyktväg högst väsentlig.

6) Om det inte är möjligt denna kväll.gör vi det en annan gång. Ingen brådska.

7).Att skjuta vid Grand är omöjligt. För mycket folk, ingen bra flyktväg eller nåt.

8).Promenaden är en gåva. Annars hade attentatet skett norr om Grand när OP gick.tillbaka till tunnelbanan.

9) Tunnelgatan har en bra flyktväg. Relativt folktomt. Vi väljer det. GM redo.nära Grand. Sista realistiska chansen. AF kyrkogata sämre flyktväg liksom Apelbergsgatan. Kungsgatan omöjligt.

10).GM chansar inte på Tunnelgatan utan ser ju hur de går..Väntar inte flera minuter. Kommer en kort stund innan. Eller samtidigt med OP. IM fattar fel. Ser AB vanka.

Min åsikt: Ingen proffsgrupp. WT- män visar sig. Allt är.lite valhänt och grovhugget. Men vapenvana och god lokalkännedom.

Naturligtvis inte hundratals WT-män. Folk har hittat på, sett knarkspanare, fattat fel etc

Men Ulla i GS var först och hon såg rätt. Först att rapportera. Även en annan kvinna ser troligen samma 2 män (glömt namnet). Polisen.har ingen.förklaring.

Ja du förstår. Att i 34 år avfärda typ ett sånt här förlopp är enligt mig fel..Så kan man inte jobba. Det är inte seriöst.

Även någon.spanare kring Grand som ser chansen är ett scenatio att utreda.

Ja.
Citera
2020-07-18, 11:31
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
För det första så är det inte bevisat att SE var på mordplatsen efter mordet. Han säger själv att han var där och gjorde si och så - upplivningsförsök och sprang efter polisen för att ge bättre signalement bl a.
Bara det är väl underligheter så det förslår då ingen av övriga vittnen på mordplatsen direkt efter skotten kunde erinra sig någon SE.

Han kontaktade medier och ville bli intervjuad och han låg på polisen för att få ge sina uppgifter och han filmades för att visa hur han gick till mordplatsen och sprang in i gränden.
Stört beteende då han sannolikt ljög som en häst om allt. Han var inte på mordplatsen alls efter skotten.

Ditt svar att SE inte kunde vara så korkad att han återvände till närheten av morplatsen om han var mördaren med revolver i fickan kan förklras med att just så korkad trodde polisen också att han inte kunde vara och därför sågs han som en vanlig nyfiken på trottoaren. Polisen på plats tog inte random och gjorde visitering, därtill var det för kaosartat på platsen och som du säger - så korkad var inte mördaren i polisens ögon att han återvände efter en stund till gärningsplatsen.

Se kan ha räknat med detta. Det var också ett insalg i hans alibi. Varför återvände han då till Skandia?
För att gömma revolvern på sitt kontor är väl inte alltför vågat gissat. Den förde sedan SE nästa vecka ut från arbetsplatsen och försvann för alltid.

Men nån jävla nivå får det ändå vara.

Att hävda att det är ett indicium att SE är mördaren för att han gick tillbaka till arbetsplatsen 50m bort är helt absurt.

Om man bevittnar ett mord utanför sin arbetsplats är det väl fullt naturligt att man går tillbaka för att prata med personalen där. Han skulle även ringa sin fru och säga att han blev sen pga mordrt och skulle ta nattbussen hem. Fullt naturligt beteende.

Men du tycker att det en oskyldig person skull göra var att ta nattbussen hem direkt. Frun frågar:
- Vad sen du är Stig, jag blev orolig.
- Ja för fan, jag hamna mitt i ett mord på Sveavägen. Dom sköt Palme. Blev nattbussen hem. Pallade inte med att gå tillbaka och ringa dig.

Sen på jobbet efter semestern.
- Fan Stig, du gick ju precis när Palme blev skjuten. Såg du nåt?
-Ja för fan grabbar. Såg det meste, hjälpte till och sprang efter. Men palla inte gå tillbaka och snacka med er. Var ju 50 meter att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in