2020-07-11, 22:43
Medlem
Min plan var att ta ut fullt CSN-lån och sätta så mycket som möjligt av det i en fond. När jag sen vill köpa hus så använder jag dessa pengar till kontantinsats. CSN är ju så billigt, och har 25 år att betala av det. Någon tusenlapp i månaden är ju inga problem att betala av. Men jag fick höra av någon att det kan bli svårare att få lån när man har ett obetalt CSN-lån. Kommer detta att fungera eller blir det vara problem? Hur ser banken på stora obetalda CSN-lån? Finns det några andra problem med detta?
Citera
2020-07-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minecraftcito
Min plan var att ta ut fullt CSN-lån och sätta så mycket som möjligt av det i en fond. När jag sen vill köpa hus så använder jag dessa pengar till kontantinsats. CSN är ju så billigt, och har 25 år att betala av det. Någon tusenlapp i månaden är ju inga problem att betala av. Men jag fick höra av någon att det kan bli svårare att få lån när man har ett obetalt CSN-lån. Kommer detta att fungera eller blir det vara problem? Hur ser banken på stora obetalda CSN-lån? Finns det några andra problem med detta?

Here's a mind-blowing fun fact:

Bankerna har ingen insyn i CSNs verksamhet. Med andra ord, bankerna kan inte se om du har CSN-lån eller inte. Du ska inte informera banken om att du har CSN-lån. Dock ska du ha en god förklaring på hur du har sparat ihop kontantinsatsen.
Citera
2020-07-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Here's a mind-blowing fun fact:

Bankerna har ingen insyn i CSNs verksamhet. Med andra ord, bankerna kan inte se om du har CSN-lån eller inte. Du ska inte informera banken om att du har CSN-lån. Dock ska du ha en god förklaring på hur du har sparat ihop kontantinsatsen.

Seriöst? Jag ska bara ljuga? Om jag ändå skulle säga att jag hade ett, skulle dem neka mig ett lån då?
Citera
2020-07-11, 22:56
Medlem
Citat:
Seriöst? Jag ska bara ljuga? Om jag ändå skulle säga att jag hade ett, skulle dem neka mig ett lån då?

Är det ljuga att man inte talar ut om all information när man söker lån?
Du behöver ingen förklaring hur du fått ihop din kontantinsats. Eftersom det är vita pengar som finns på ditt konto så har dom inget med det att göra. Fråga kan dom göra, du kan skratta och säga drogaffärer.

Dom kan neka dig lån om dom anser att ett huslån/CSN-lån blir för mycket för din ekonomi.
Men det kan du själv räkna ut om det blir för mycket. Får du fram goda marginaler om du räknar med ALLT och stressar bolåneränta, så är du nog grön hos banken.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-07-11 kl. 22:59.
Citera
2020-07-11, 22:58
Medlem
Det är smart att göra sådär. Till banken säger du bara att föräldrarna köpt fonder till dig som barn.
Citera
2020-07-11, 23:08
Medlem
Citat:

Yes, du ska vara iskall och säga att du inte har ett CSN-lån. Skulle du nu informera banken om att du har ett skulle de ta din totala skuld och dra av det på bolånet. Till exempel:

Banken beviljar dig ett lån på 2 msek exkl. kontantinsats och du har en studieskuld på 300k, du får ett beviljat lån på 1,7 msk.
Citera
2020-07-11, 23:09
Medlem
321js avatar
CSN lån är en offentlig uppgift:

http://www.fgj.se/verktyg/personresearchguiden/

Myndighet
Centrala studienämnden (CSN)
Hemsida
http://www.csn.se
Begär
Uppgifter om studiemedel, ansökan eller skuld.
Du måste veta
Personnummer eller namn. Kontakta folkbokföringen för personnummer, se http://www.skatteverket.se
Sparas
Tills lånen är återbetalade. Ansökan sparas på Riksarkivet, se http://www.statensarkiv.se/default.as
Sekretess
Uppgifter om skäl till reducerat lån (t ex sjukdom) skyddas. Annars ingen sekretess.
Register
Centralt

Åtkomliga uppgifter
Ansökan om lån, aktuell skuld med mera. Om personen studerar just nu finns även uppgifter om högskola, hel- eller deltidsstudier, vilken lokal studienämnd som handlagt senaste låneansökan. Lokala nämnden har uppgifter om studieort, institution och ämne.
Citera
2020-07-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Är det ljuga att man inte talar ut om all information när man söker lån?
Du behöver ingen förklaring hur du fått ihop din kontantinsats. Eftersom det är vita pengar som finns på ditt konto så har dom inget med det att göra. Fråga kan dom göra, du kan skratta och säga drogaffärer.

Dom kan neka dig lån om dom anser att ett huslån/CSN-lån blir för mycket för din ekonomi.
Men det kan du själv räkna ut om det blir för mycket. Får du fram goda marginaler om du räknar med ALLT och stressar bolåneränta, så är du nog grön hos banken.

Banken frågar alltid vartifrån kontantinsatsen kommer.
Citera
2020-07-11, 23:19
Medlem
''Banken kan inte se om du har ett csn-lån eller inte, detta framgår nämligen inte av den kreditupplysning som banken gör vid låneärenden.

Dock kommer lånerådgivaren hos banken definitivt att fråga dig om du har csn-lån när du ansöker om ett bolån. Om lånet sedan beviljas måste du skriva på ett avtal om att de uppgifter du har uppgett under ert möte är korrekta.

Detta innebär att om du inte berättar sanningen om dina lån och detta sedan skulle uppdagas så har du gjort dig skyldig till avtalsbrott mot banken. Därför råder jag dig att vara ärlig angående dina csn-lån när du ansöker om lån, då tråkiga konsekvenser annars kan följa.''

Källa:
https://lawline.se/answers/4944

I rest my case.
Citera
2020-07-12, 00:03
Medlem
Om du sparar motsvarande ditt lån varje månad, är det bara ett sparande; rent tekniskt kan du ju spara bidragsdelen och konsumera lånedelen.

Det banker tittar inte på CSN i sin bedömning av betal, utan endast i kalpen. Där kan du rätt riskfritt underdriva om du så vill, men det gör inte så mkt på marginalen.

Det som är bra med csn-lån är att räntan är förutsägbar, baseras på de tre senaste åren, så du har god tid att anpassa den - om vi kommer i ett högränteläge.

Det är sällan en dålig idé att ta billiga lån, såsom bolån och CSN.
Citera
2020-07-17, 20:52
Medlem
Lawlines svar är gammalt

https://www.uc.se/blogg/gabriella-goransson/nu-kan-man-se-csn-lan-i-vara-kreditupplysningar/
Citera
2020-07-18, 06:34
Medlem
vapor21s avatar
Det är så mycket fel svar i denna tråd. Precis som nämnts, CSN är offentliga uppgifter.
Dessutom skriver du under på att alla uppgifter du lämnar är sanningsenliga. Banken kommerfråga om CSN-lån (för att majoriteten som söker bolån har det) och att ljuga då kan leda till att banken gör ett återkrav på lånet då de kanske inte hade beviljat lånet om dessa uppgifterna kom fram tidigare.

Vid felaktiga uppgifter om inkomst så anmäls man även för bedrägeri. Jag vet inte hur det ser ut ifall man inte är uppriktig med sina lån men principen är ju densamma. Så bli inte förvånad om du blir dömd för bedrägeri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in