2020-07-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Frågan gällde att det är svårt att förhindra att äldre människor dör.

Vad har det med trådens ämne att göra?

Och jag ställer frågan igen: varför har det dött så otroligt många fler äldre i Sverige än i övriga Norden under denna pandemi?
Citera
2020-07-17, 22:33
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Grattis. Har du kollat hjärnan ordentligt?

https://english.elpais.com/science_tech/2020-07-17/over-half-of-coronavirus-hospital-patients-in-spain-have-developed-neurological-problems-studies-sho w.html

Framgår det NÄR dessa personer utvecklade dessa typer av symtom? Veckor/månader efter tillfrisknande eller vad?
Citera
2020-07-17, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag vet inte vad du menar med alarmist.

Det får du väl fundera på.

Citat:
Du har rätt i att även om dödstalen var högre, så skulle det knappt märkas i dödsstatistiken när den summeras för 2020. Det dör ca 52 000 personer som är över 80 år gamla varje år - just den åldersgrupp som framförallt dör i covid-19.

Jag kan inte ha rätt i det jag inte påstått. Jag har inte påstått att det inte skulle märkas om dödstalen var högre. Jag påstår motsatsen så det tricket gick inte.

Det finns drygt 500 000 personer i Sverige som är över 80 och det dör alltså cirka 10 % varje år. Jag tror inte att det kommer att ha dött speciellt många fler som är över 80 2020 än det gör ett genomsnittsår.

Citat:
Men de anhöriga till någon som dött i covid-19 bryr sig nog inte om dödsstatistiken.

Det gör ingen som inte har uppdraget att granska dödsstatistiken och se till att den analyseras på rätt sätt för att inte sådana som du ska komma med påståenden som inte stämmer.

Citat:
De som drabbats av komplikationer är nog inte heller så glada.

Varför skulle de vara glada? Tror du någon som blivit sjuk med komplikationer blivit glad för det?

Citat:
Vårdskulden som har byggts upp under våren ska vi inte ens nämna.

Den skulden började byggas upp när vården började nedmonteras för 25 år sedan.

Citat:
FHM:s skyldighet är att begränsa smittspridningen av ett samhällsfarligt virus. Däri har de misslyckats kapitalt. Och det har jag kritiserat dem konsekvent för sedan mars månad.

Jaha det har du gjort och vad har det fått för effekter?

Citat:
Det är makabert att försvara FHM med att dödsstatistiken för 2020 knappt kommer att förändras p.g.a. covid-19.

Jag vet inte vem som försvarar FHM, inte jag. Däremot kommer dödsstatistiken visa att folk dött i C-19 i stället för i något annat. Jag kritiserar snarast FHM och alla andra länder för att de överdramatiserat det hela.
Citera
2020-07-17, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Vad har det med trådens ämne att göra?

Och jag ställer frågan igen: varför har det dött så otroligt många fler äldre i Sverige än i övriga Norden under denna pandemi?
Har det?
Citera
2020-07-17, 22:37
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men resonerar man så kan vi lika gärna bara konstatera att det är livsfarligt att leva. Man kan dö av allt när som helst. Jag föredrar att leva i det som är just nu. Skulle det mot all förmodan visa sig att covid ligger latent i min kropp tills den slutligen tar livet av mig, då får det väl vara så. Förstår inte syftet om det inte är för att skrämma upp folk?

Fascinerande att verkligheten är så skrämmande för dig. Vad förväntade du dig egentligen?
Enhörningar, regnbågar och en prins som kommer på sin vita springare?

Du får leva precis som du vill. Förvänta dig bara ingen medömkan om du får en stroke för att du valde att "leva i nuet".
Citera
2020-07-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det står så här:

"Anders Tegnell anser att munskydd inte passar in i den svenska coronastrategin."

Menar du att han är felciterad?
Ja det har jag då hört han sagt..och tror det var på en PK för någon månad sen, kanske två eftersom han är ju på semester än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det står så här:

"Anders Tegnell anser att munskydd inte passar in i den svenska coronastrategin."

Menar du att han är felciterad?

Ja det menar jag eftersom han inte säger så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
De som trodde på så höga tal gör inte det idag,
idioterna som tidigt trodde på flockimmunitet och tror att Sverige är bäst gör det än idag.
Ganska få tror nog Sverige är bäst men ett flertal har nog insett att överdödligheten inte kommer sticka ut nämnvärt när vi ser tillbaka på det här.

Sedan är det jättetrist att du som postar så frekvent i tråden inte inser vad folkhälsa handlar om.

#avgåTonyDR
Citera
2020-07-17, 22:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det menar jag eftersom han inte säger så.

Verkligen?
Citera
2020-07-17, 22:44
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Fascinerande att verkligheten är så skrämmande för dig. Vad förväntade du dig egentligen?
Enhörningar, regnbågar och en prins som kommer på sin vita springare?

Du får leva precis som du vill. Förvänta dig bara ingen medömkan om du får en stroke för att du valde att "leva i nuet".

Jösses, det är ju DU som ser verkligheten som skrämmande med alla faror. Det finns så mycket annat man kan oroa sig för här i världen, men inte fan tänker jag förstöra mitt liv med att gå omkring och vara rädd för att få en stroke pga corona.
Citera
2020-07-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur många miljarder skulle Jimmy ha varit beredd att satsa av skattebetalarnas pengar för att rädda de somaliska bidragstagarna på Järvafältet?
Jag måste medge att det var den dummaste fråga jag någonsin har fått. Skaka på huvudet så kanske det hjälper...
Citera
2020-07-17, 22:45
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Äh, fortsätt du leva i nuet...

Ifrågasätter gärna dessa mystiska symtom som alla drabbas av och undrar därför när de sker. Tycker det verkar som en direkt följd av övriga symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in