2020-07-17, 16:12
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, det gör det inte. Att det rapporteras in så många avlidna vissa dagar har väldigt lite att göra med hur många som avlider just nu dagligen. Ska man försöka gissa utifrån rullande medelvärde 10 dagar tillbaka så lär det ligga runt 10-talet dagligen.

Även om det bara är 10 är det många i förhållande till hur många som IVA-vårdas.
Citera
2020-07-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Finns det någon journalist som skrivit om kombinationen minskade dödsfall/smittade och det faktum att skolorna varit stängda en månad än? Jag har fortfarande inte sett någon artikel eller ledare om det. Och det faktum att det spås en andra våg till höst ca 1-2 månader efter att skolorna öppnat igen?
Ökade ju bland unga någon vecka efter att skolorna stängt för sommarlov.
Citera
2020-07-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dör som vi återkommande konstaterat ungefär 90000 varje år i Sverige. Även om du inte har förstått det dog 9000 som var mellan 60 och 69 och 20000 som var mellan 70 och 79 i Sverige 2019. Det blir nästan 30000 tillsammans.

Så ja det är högst troligt att de 1500 du relaterar till var sådana som dog i C-19 i våras i stället för något annat senare under året.

Var det något mer du ville veta?
Sedan så sa du att runt 89000 människor dog i Sverige 2019. Är det inte tillräckligt många? Ska vi ha ännu mer döda i onödan nu så har 5600 dött i Sverige mest i Norden. Mest dödlighet i Europa. Och året är inte ens över. Vill du ha över 100k döda i Sverige eller vad?
Citera
2020-07-17, 16:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finns ingen distansering på stranden, så smittas folk lätt.
Hur många svenskar som smittas vet vi ju inte eftersom Sverige testar så lite.

Viruset tycks ju vara mycket känsligt mot UV-ljus så frågan är om det smittar så mycket i utomhusmiljö i överhuvudtaget. Jag tror inte stränder är sådan stor smittkälla egentligen. Är nog betydligt värre med kollektivtrafik, arbetsplatser och inte minst förskolor och skolor.
Citera
2020-07-17, 16:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En andra våg vars effekter kan vara väsentligt mildare än den första vågen.
Just det, kan.
Men har du några vetenskapliga bevis för det?
Citera
2020-07-17, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ökade ju bland unga någon vecka efter att skolorna stängt för sommarlov.

Inkubationstiden bör man ha i åtanke. Det är väl först efter 2-3 veckor man börjar se effekterna av en skolstängning. Barn blir ju sällan särskilt sjuka. Däremot smittar de ned sina föräldrar som kan behöva vård på sjukhus. Nu har skolorna varit stängda i 5 veckor i IVA-vårdade är lågt sedan pandemin startade. Jag tror det kan finnas ett samband. Den stora frågan är förstås vad som kommer hända i höst.
Citera
2020-07-17, 16:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är mycket större risk att dö av cancer, speciellt om man börjar komma till åren. Idag dog ca 70 svenskar av cancer.
Så därför gör det inget att det dör folk i covid?
Citera
2020-07-17, 16:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet vi ju egentligen inte. Det är bara en låg grad som bär på antikroppar och enligt senaste forskningen försvinner antikropparna tämligen snart, speciellt på personer som bara haft en lindrig infektion. Sedan har vi teorin om t-celler, men inte heller där tycks man veta hur det påverkar.

Spanien verkar ju nu uppleva en rejäl andra våg, så att en andra våg inte skulle kunna komma känns ju även det osäkert. Jag tror absolut det föreligger risk för en andra våg. Ju mer som är öppet och ju mer sociala kontakter - desto större risk. Man undrar om det finns någon plan för det här, eller kommer det att heta "vi såg det aldrig komma" som så mycket annat.

Det har inte bara med antikroppar att göra. Det har inte minst med viruset som sådant att göra. Asiaten (H2N2) muterade bort sig själv mellan 1958 och 1959 efter att ha skördat miljontals offer i världen under kort tid.
Citera
2020-07-17, 16:18
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag personligen tror ju att det finns ett samband, men det är också en sak man av olika anledningar inte vill prata om.
Eller rättare sagt - FHM har bestämt sig för att barn inte smittar, eller "driver smittan" som de säger. Lite märkligt då att mormor/farmor, farfar, morfar inte får träffa sina barnbarn pga smittorisken. Det haltar rätt ordentligt...

Jag tror absolut att stängda skolor bidrar till en lägre grad av smitta som vi nu ser. Dessvärre gäller ju då det omvända, att öppnade skolor i höst kommer att bidra till en andra våg.
Jag tror också personligen på detta. Samt att det är semester och folk är inte på jobb i samma utsträckning. I Sverige ska man ju gå på jobb eller skola ändå fast man har en covid smittad i hemmet, detta bidrar självklar också till ökad smittspridning. I tex Norge ska familjemedlemmar stanna hemma.

Någon vettig journalist borde väl rimligen belysa det absurda i det här?
Citera
2020-07-17, 16:19
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om man lägger ihop risken för alla möjliga orsaker dina föräldrar kan dö av så blir sannolikheten att de kommer att dö 100%.
Stannar inte med 100%. Räknar man de orsaker man kan dö med istället för av, så är det uppåt 850% risk.

I varje fall sa Tom Britton det till mig när jag frågade honom.
Citera
2020-07-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så därför gör det inget att det dör folk i covid?

Hur i hela helvete lyckades du tolka mitt inlägg så? Drogpåverkad?
Citera
2020-07-17, 16:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Sedan så sa du att runt 89000 människor dog i Sverige 2019. Är det inte tillräckligt många? Ska vi ha ännu mer döda i onödan nu så har 5600 dött i Sverige mest i Norden. Mest dödlighet i Europa. Och året är inte ens över. Vill du ha över 100k döda i Sverige eller vad?

88000 dog 2019 och det kommer att ligga på det även i år ungefär. Du vet det går inte att dö två gånger. Så om någon dör i C-19 kan den personen sedan inte dö i det det annars skulle ha dött i.

Du är helt ute och seglar i din skräckslagna rädsla förmodligen kombinerat med ett starkt hat mot den sittande regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in