2020-07-17, 02:51
Medlem
neuron-drones avatar
Varför är det konservativa i Sverige som vill ha munskydd, när i alla andra länder är det konservativa som är emot det?

Folk tror detta är en politisk fråga... ja jösses.

Men det är klart, om fler än nu tycker att Tegnell gjorde fel har sossarna skjutit sig i foten. Men å andra sidan vet vi att det blir samarbete Moderaterna och Sverigedemokraterna nästa val.

Folk kommer ångra det när de fattar att de själva råkar illa ut. Men folk kommer förtjäna det.

Moderaterna har väl direkt inte klagat på Tegnell, de håller ju käften med.
Citera
2020-07-17, 03:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är väldigt obehagligt vad Tegnell hade för planer. Enkel matematik, plus att först trodde de att viruset hade högre dödlighet. Alla skulle dock bara bli milt sjuka av någon anledning, ingen skulle egentligen dö. Men alla skulle smittas...

Hans första tanke, att smitta alla. Andra, friska personers tankar, att inte smitta ner hela befolkningen.

Få som fattar att Tegnell redan från början tyckte att offra tusentals människor var helt OK. På uppdrag av FHM sa Löfvén att vi måste acceptera tusentals döda. Som om det var enda alternativet att pröva.

Tegnell säger att man missat att skydda ålderdomshemmen, det kan han erkänna. Så hans plan nu i efterhand påstår han var att bara låta friska bli sjuka.

Rätt konstigt att ingen reagerade på de första planerna, när de talade öppet om att skapa flockimmunitet, något de nu påstår att de inte sagt trots att det finns bevis, säger man något i TV finns det kvar, att ingen räknade ut antal döda med 90 % smittade och kanske en påhittad dödssiffra. Skulle blivit hur många som helst. Men ingen reagerade. För just då visste ingen vilket svin Tegnell är.
Fy vad du ljuger, så var det inte alls. Det fanns en tydlig intention att skydda riskgrupper. Då förväntar man sig inte alls komma upp i en hög dödlighet. Vad är det med dig, egentligen? Varför vilseleder du så?
Citera
2020-07-17, 04:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis, bra observerat. Det första tecknet betyder att målet ger flockimmunitet. Det är inte flockimmunitet som är målet. Det blir resultatet.
HerrHickan, då föreslår jag att du läser texten som finns vilken är en återgivning av det som säges.

- så att vi långsamt bygger upp den där flockimmuniteten.

Dvs flockimmuniteten är målet och medlet är att långsamt smitta ner befolkningen genom att ” bromsa på slirig väg”.

Blev det lite tydligare nu för farbror Hickan?
Citera
2020-07-17, 04:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svar ja. Tror på ännu högre siffror. Det här är den dödligaste pandemin på 100 år. Bara en idiot vägrar ta ett kliniskt testat och godkänt vaccin. Du är väl inte en av dem?
Det tror jag också.

AusnahmeMens tillhör dessutom antagligen antivaxxarna. En galen skara domedagsprofeter om några.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-07-17, 04:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så din källa på att FHM sa det var att nån annan sa det, några ungdomar på en uteservering? Det är din bästa källa? Flockimmunitet är ett urgammal begrepp, varför skulle inte välutbildade ungdomar ha hört talas om det? Du får det att låta som om den enda information svenskar har tillgång till kommer från FHM. Har du aldrig hört talas om andra informationskällor som tidningar, böcker, skvaller, föreläsningar, internet, TV, osv i all oändlighet?
Så jag tror det är du som är ignorant och ljuger för att bevara din krokiga, skeva världsbild som du börjat känna dig så hemma i att du inte vågar sticka näsan utanför dörren utan skygglappar matchande din uppsättning av munskydd, visir och regnrock - som naturligtvis används även soliga dagar - allt för att totalt kunna skärma av dig från den där hemska verkligheten därute.

Om du inte själv inser att det är du som är i minoritet här på FB, och i övriga samhället, med dina ytterst märkliga inlägg kan jag inte hjälpa dig. Du är för evigt ”lost”.

Naturligtvis tar jag inte vad nägra ungdomar säger för sanning, det vore ytterst befängt av mig. Det var endast ett exempel.

Om du tror att flertalet invånare tar del av all världens studier och nyhetsflöde är du betydligt dummare än vad jag trodde. De flesta gör inte det utan lyssnar till vad FHM säger och läser det som skrivs i svenska tidningar t ex blaskan Aftonbladet.

För övrigt använder jag varken visir eller regnrock, varför skulle jag? Jag har solglasögon vilket jag alltid haft så mina ögon är skyddade även utan visir. Även om jag inte haft för vana att gå med solglasögon är jag inte så orolig att jag hade tagit på mig visir, långt mindre en regnrock.

Jag gissar att du är en medelålders tant vars största idol är Stefan Löven och att du känner dig personligt påhoppad av att läsa kommentarer som skriver nedsättande om Sveriges regering? Detta gör att du försvarar Sveriges regering, med FHM i spetsen, in absurdum.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-17 kl. 04:37.
Citera
2020-07-17, 04:37
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fy vad du ljuger, så var det inte alls. Det fanns en tydlig intention att skydda riskgrupper. Då förväntar man sig inte alls komma upp i en hög dödlighet. Vad är det med dig, egentligen? Varför vilseleder du så?

Minns en intervju med en arg Tegnell som påstod att kommunerna skulle arbeta helt separat och att FHM inte ens hade som jobb att ge dem lite tips på hur de skulle skydda de gamla. Att FMH inte ens borde gett dem vägledning.

Tegnell är rätt känd för att bara säga saker rakt ut, han anser sig inte ha något att skämmas för.

Sedan dess har han blivit tvingad att säga att de misslyckats med att skydda de gamla. Klart man misslyckas om man anser att det är någon annans jobb.

Och ljuger, det gör jag inte. Klart att jag inte kan minnas helt ordagrant vad som sas. Det går inte att ta dig på allvar, så extrema åsikter du har tror jag ingen har egentligen. Varför trollar du?
Citera
2020-07-17, 04:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så du menar att det inte går nedåt?
Det har jag aldrig påstått. Det jag reageradd på var att du vill påskina att du är en sansad person.

Dag efter dag skrev du inlägg i stil med - fan vad skönt atg man snart får ligga-ta en ök-fixa date på Tinder osv. Oavsett hur det förhöll sig.
Citera
2020-07-17, 04:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det beror på att du inte vet vad palliativ vård är. Dödshjälp betyder att man snabbt ser till att den sjuke dör genom att helt enkelt tillföra en dödlig substans.

Palliativ vård är att göra livet uthärdligt för den sjuke under den tid som den lever. Palliativ innebär i praktiken att kapsla in den sjuke som inte är botbar så att den lever så länge som möjligt. Alltså tvärtemot dödshjälp.

Hen lever så länge som möjligt? Ja med den palliativa vården som skedde på äldreboende i mars och april så verkar det inte ha rört sig om så många dagar.
Citera
2020-07-17, 05:22
Medlem
arbetets avatar
En svensk pre-print från Växjö universitet om modellering för flockimmunitet:

Utrametric diffusion model for spread of
covid-19 in socially clustered population: Can
herd immunity be approached in Sweden?

Abstract

7 We present a new mathematical model of disease spread reflecting
8 specialties of covid-19 epidemic by elevating the role social clustering
9 of population. The model can be used to explain slower approaching
10 herd immunity in Sweden, than it was predicted by a variety of other
11 mathematical models; see graphs Fig. 2. The hierarchic structure
12 of social clusters is mathematically modeled with ultrametric spaces
13 having treelike geometry. To simplify mathematics, we consider ho14 mogeneous trees with p-branches leaving each vertex. Such trees are
15 endowed with algebraic structure, the p-adic number fields. We ap16 ply theory of the p-adic diffusion equation to describe coronavirus’
17 spread in hierarchically clustered population. This equation has ap18 plications to statistical physics and microbiology for modeling dynam19 ics on energy landscapes. To move from one social cluster (valley) to
20 another, the virus (its carrier) should cross a social barrier between
21 them. The magnitude of a barrier depends on the number of social
22 hierarchy’s levels composing this barrier. As the most appropriate for
23 the recent situation in Sweden, we consider linearly increasing barri24 ers. This structure matches with mild regulations in Sweden. The
25 virus spreads rather easily inside a social cluster (say working collec26 tive), but jumps to other clusters are constrained by social barriers.
27 This behavior matches with the covid-19 epidemic, with its cluster
28 spreading structure. Our model differs crucially from the standard
29 mathematical models of spread of disease, such as the SIR-model. We
30 present socio-medical specialties of the covid-19 epidemic supporting
31 our purely diffusional model.
Man konkluderar helt kort följande:
495 In a society with low social temperature and high barriers between
496 social clusters, pIm(t) increase so slowly that there is practically no
497 hope to approach herd immunity.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.15.20154419v1.full.pdf
Citera
2020-07-17, 05:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Även att besluten till vårt agerande måste byggt på lögnen om vår beredskap som inte var anpassad för en pandemi. En lockdown kunde gett oss tid att få lite bättre ordning på sjukvård utan mängder med sjuka som skulle tas om hand.

Ärligt talat tror jag inte ens att Sverige har någon beredskap i dagsläget eller ens till hösten. Är man inne på SLL beläggningsportal så drar de nu ner på platserna för svårt sjuka. Man kan även se att Ersta Sjukhus nu har börjat få ta emot IVA fall då de stora sjukhusen har stängt ner i Stockholm.
Citera
2020-07-17, 05:35
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Inte nu längre nä.

Inte sedan Tegnell råkade försäga sig om vad han egentligen tycker om Sveriges befolkning.

Vad sa Tegnell ?
Citera
2020-07-17, 05:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kan redan nu veta att viruset i sig inte skadar organen utan att det krävs att infektionen blir systemisk för att komplikationer ska uppstå.

Hur har du fått denna kunskap? Låter som att du är en av forskarna som just nu undersöker viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in