Citat:
Ursprungligen postat av
Voelsen
Skulle var intressant att läsa det censcurerade.
Jag var en av dom personerna som Uddevalla Tingsrätt prövade om rättspsykiatriska utlåtandet skulle lämnas ut. Det var jag, två GT-journalister, en DN-journalist, en Aftonbladet-journalist och en privatperson som alla hade begärt att få ut denna utlåtandet. Och beslut kom om att stora delar av detta utlåtandet skulle visas. Men sen finns det sekretess. Så jag har skickat in överklagan till hovrätten o så. Inte för att jag är jurist expert, men ändå skrev jag:
Yrkanden m.m
Jag yrkar att hovrätten ändrar tingsrättens beslut på det sättet att hovrätten meddelar att hela rättspsykiatriska utlåtandet ska vara offentligt i sin helhet.
Sen skrev jag typ såhär:
Stora delar av utlåtandet med delutredningar från psykolog, socionom samt läkare är offentligt, medans viss text är maskerade. Jag anser att det är anmärkningsvärt att sekretessbelägga texten, när det annars i det stora hela är i princip offentligt. Det handlar om ett synnerligen grovt brott som det är fråga om. Att stora delar av den tilltalades bakgrund och diagnos är offentligt och inte anses orsaka några men hos den tilltalade, anser jag att det rimligtvis inte borde anses vara så att de maskerade texten ska vara av men för tilltalade. Det är av allmänintresse att få del av utlåtandet. Normalt anses rättspsykiatriska utlåtanden i sin helhet vara sekretessbelagt, förutom sida 1. Men i detta fall har största delen av utlåtandet, tillsammans med psykolog- social samt medicinskt-psykiatriskt utredning anses vara offentligt, troligen med hänsyn till brottets art. Stora delar av den tilltalades personliga förhållanden i det rättspsykiatriska utlåtandet har offentliggjorts, och har därmed inte ansetts orsaka men för den tilltalade. Att anta att "den enskilde eller någon närstående till denne lider men" om uppgifter ur den sekretessmarkerade texten röjs, bör anses vara begränsad.
Jag anser, med hänsyn till brottets karaktär och art samt övriga omständigheter, att det finns skäl att frångå sekretessen, enligt 35 kap. 13 § OSL
Äh är som sagt ingen jurist, men kan iallafall få till en vettig text. Sen om hovrätten ändrar beslutet får vi väl se.