2020-07-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
'

Åtta års fängelse. gissar jag, och frisläppt efter fem. Den stackars pojken är ju bara 23.

Han kan ju också bli frikänd i hovrätten.

Frikänd blir svårt då griftefridsbrottet blir svårt att komma runt...
Citera
2020-07-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den stackars pojken? Tja, vår stackars lille pojke Billy Fagerström fick livstid för Tova. Han fyllde 23 år 8 månader efter mordet. Har man som Tishko ett nerpackat huvud i sin garderob och en kille som tiger, inkl ett slakthusliknande mordområde med hund som markerar lik i sängen - då är man överbevisad till mord och griftefridsbrott.

Jag tänker mig bara in i hur tingsrätten resonerar. För att inte tala om hovrätten.
Citera
2020-07-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag tänker mig bara in i hur tingsrätten resonerar. För att inte tala om hovrätten.
Man har redan funnit honom skyldig till mord och griftefridsbrott. Nu är det straffsatsen det handlar om. Inte mindre än 18 år. No way. Här finns ju inte utrymme för vållande eller något annat.
Citera
2020-07-15, 17:33
Medlem
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilmas-m%C3%B6rdare-lider-inte-av-allvarlig-psykisk-st%C3%B6rning-1.31334766

Yrkat på livstids fängelse

Pojkvännen är åtalad misstänkt för mord och brott mot griftefriden. Åklagaren har yrkat på att mannen ska dömas till livstids fängelse.

Mannen är ännu inte dömd men Uddevalla tingsrätt konstaterade alltså efter rättegångens slut att det finns övertygande bevisning som visar att pojkvännen bragt Wilma om livet.

– Det är ett förväntat beslut, det är sällan man har så bra bevisning i ett mordfall, det har varit oerhört mycket bevisning i det här fallet och det är svårt att komma fram till annat än att han är skyldig, enligt vår bedömning, sa åklagare Jim Westerberg strax efter att Uddevalla tingsrätt meddelat att pojkvännen skulle genomgå den rättspsykiatriska undersökningen, för en månad sedan.
Citera
2020-07-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad skulle vara prejudicerande i det?

Kanske skadorna på W:s huvud. Går det att bevisa att de lett till hennes död? DNA därifrån finns på den dömde.
Känner inte rättsläkarens utlåtande men om det därifrån inte gick att utesluta att dödligt våld utövats mot en skör kroppsdel med DNA från den dömde, kan det vara prejudicerande.
Men det förutsätter att rättsmedicin inte sagt att skadorna på huvudet inte kunnat leda till döden.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-07-15 kl. 17:48.
Citera
2020-07-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Kanske skadorna på W:s huvud. Går det att bevisa att de lett till hennes död? DNA därifrån finns på den dömde.
Känner inte rättsläkarens utlåtande men om det därifrån inte gick att utesluta att dödligt våld utövats mot en skör kroppsdel med skador med DNA från den dömde, kan det vara prejudicerande.
Men det förutsätter att rättsmedicin inte sagt att skadorna på huvudet inte kunnat leda till döden.

Allt det där är bevisvärdering/bevisfrågor och det tar HD i regel aldrig upp.
Behövs ingen juridisk vägledning i detta.
Citera
2020-07-15, 18:12
Medlem
Vobblers avatar
Kors i taket, TV4-Nyheterna har lagt upp en opixlad bild på honom. Är det nån halvpackad semestervikarie som har gjort bort sig? https://www.tv4.se/nyheterna

Men SVT och AB hoppas fortfarande att han ska klara sig undan.
Citera
2020-07-15, 18:24
Avstängd
Nåt annat än livstid kan självfallet inte komma på fråga och har vi lite tur så kanske nån av hans medfångar skipar sann rättvisa.
Citera
2020-07-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Kors i taket, TV4-Nyheterna har lagt upp en opixlad bild på honom. Är det nån halvpackad semestervikarie som har gjort bort sig? https://www.tv4.se/nyheterna

Men SVT och AB hoppas fortfarande att han ska klara sig undan.
Aftonbladet har opixlad bild. Var surrar du om.
Citera
2020-07-15, 18:51
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nåt annat än livstid kan självfallet inte komma på fråga och har vi lite tur så kanske nån av hans medfångar skipar sann rättvisa.

Han lär dömas på livstid.
Citera
2020-07-15, 18:54
Medlem
K.Blomkvists avatar
Wilmas ex-pojkvän bedöms inte lida av allvarlig psykisk störning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/wilmas-ex-pojkvan-bedoms-inte-lida-av-psykisk-storning

Inte förvånad

Teamet har bland annat gjort en kartläggning av hans liv, beteende, mentala hälsa, medicinska undersökningar och psykologiska tester.

Kammaråklagaren Jim Westerberg är inte förvånad över utfallet.

– Åklagare och polis är inte förvånade över beskedet, att han inte lider av någon allvarlig psykisk störning. Som jag ser det kommer han att dömas till livstidsfängelse som jag yrkat på, säger Jim Westerberg.

Ex-pojkvännens försvarare Beatrice Rämsell är fåordig.
Citera
2020-07-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Wilmas ex-pojkvän bedöms inte lida av allvarlig psykisk störning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/wilmas-ex-pojkvan-bedoms-inte-lida-av-psykisk-storning

Inte förvånad

Teamet har bland annat gjort en kartläggning av hans liv, beteende, mentala hälsa, medicinska undersökningar och psykologiska tester.

Kammaråklagaren Jim Westerberg är inte förvånad över utfallet.

– Åklagare och polis är inte förvånade över beskedet, att han inte lider av någon allvarlig psykisk störning. Som jag ser det kommer han att dömas till livstidsfängelse som jag yrkat på, säger Jim Westerberg.

Ex-pojkvännens försvarare Beatrice Rämsell är fåordig.
Det låter bra det att åklagaren tror det👍
Då blir det enrumslägenhet för Tishko på Kumlaanstalten eller Hallanstalten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in