2020-07-15, 12:31
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vill du vara vänlig och länka till officiell källa som visar att KP briefade de du talar om.

Det intressanta är att från de du nämner verkar signaler om Sydafrika komma ifrån dvs SAP.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qM3vE/flera-moten-om-palme-i-regeringen--lofven-har-medverkat/

https://www.hd.se/2020-06-11/ra-jag-var-inte-delaktig-i-palmebeslutet

Edit: och alla som var briefade var nöjda. De har redan bytt från CP till SE. De har målat in sig i ett hörn.
Senast redigerad av Davy 2020-07-15 kl. 12:39.
Citera
2020-07-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig är det helt klart från Thomas Pettersson. Om det som TP skriver själv är sant.
Vilket jag tror.

Enligt egen utsago har TP alltså under 7 år bearbetat PU via Edqvist, Dag Andersson och KP. Där han snabbt fick utdelning hos Krister. Det tog enbart 5 månader efter att Petersson tillträtt som Guldspadevinnaren fick ut PM-et som friskrev SE. Och sedan är det oklart hur mycket senare han fick ut utdrag ur Palmerumsbanden där Holmer slutligt avskriver SE.

Och i så fall varifrån fick TP sin idé och varför?
Citera
2020-07-15, 12:33
Medlem
Davys avatar
Citat:
I det här fallet handlar det inte om "individer" utan om företrädare för rättsstaten. Om det inte görs något så kommer Sverige att hamna mycket längre ut på skalan mot anarki eller diktatur och i förlängningen upphöra att vara en rättsstat. Det är vad som pågår just nu och Krister Petersson har gjort sig delaktig i den processen.

Missförstå inte detta, en diktatur kan också vara en rättsstat teoretiskt.

Ja, jag förstår det och önskar också samma sak som du. Det är bara det att jag inte har någon förhoppning om att det ska hända.
Citera
2020-07-15, 12:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , har ingen skriftlig källa. Det rör sig om muntliga uppgifter som berättats för mig från mycket trovärdigt håll.

Det här är ju något som många har svårt att förstå. Det går ju inte lägga fram papper på något man får till sig muntligt.
Citera
2020-07-15, 12:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Och i så fall varifrån fick TP sin idé och varför?
Det längsta bakåt i tiden jag kan komma är 2010. Där Jallai hävdar att TP tog kontakt med honom för att undersöka om det gick att koppla ihop SE med SB.

Jag kan inte hitta något före 2010. Och jag kan inte hitta någon text från Thomas som förklarar när eller varför. Det närmsta man kan komma är hans uppgivna 12 år av forskning.

Teoretiskt sett kan boken som Jallai skrev vara startskottet för TPs intresse. Eftersom AJ i den boken för fram SE i handlingen tillsammans med SB. Där SE framfördes som mördaren om jag fattat rätt. Tyvärr har jag inte läst boken så jag vet inte hur handlingen i densamma var upplagd. Och hur pass trovärdig den är. För Jallai påstår ju att det finns med verklighetsbakgrund i alla sina böcker.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-15 kl. 12:47.
Citera
2020-07-15, 12:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag läste en kommentar tidigare idag att MUST när de undersökte Palme-mordet upptäckte att Mossad infiltrerat/negativt påverkar polismyndigheten/SÄPO i Sverige. Någon som vet mer om detta, både vad MUST kom fram till men också Mossad-spåret?
Citera
2020-07-15, 12:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske ingen förutsåg att Palme skulle gå söderut på östra sidan av Sveavägen, men det var ett möjligt alternativ att han skulle komma att besöka Grand på kvällen. Varför skulle förbindelseprov eller kuppförsvarsövningar med automatik sakna relevans?

Att säga att det är ett möjligt alternativ kan man ju lätt göra när det står klart att det var så.

Men att förutse det utan att ens veta att Palme ska på Bio, eller ens ut ur sin bostad, det är ju att tänja på begreppen så att de tappar all reell förankring.

All aktivitet runt mordplatsen syftar till andra saker än mordet.

Är det ens något som händer där 23.20 så är det något Palme ovetandes råkar passera, och de som eventuellt då gör något där har ingen som helst aning om att Palme passerar.
Citera
2020-07-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qM3vE/flera-moten-om-palme-i-regeringen--lofven-har-medverkat/

https://www.hd.se/2020-06-11/ra-jag-var-inte-delaktig-i-palmebeslutet

Tack, jag har redan sett detta. Det är ingen kritik mot dig men som jag skrev ville jag se officiella källor.

RÅ förnekar att hon skulle vara delaktig i beslutet. Det bör granskas.

I vilken roll Sten Löfven deltog i möten, privat eller regeringschef, står inte och det allvarligt i båda fall och måste också granskas.

Just för rättssäkerhetens skull som du säger dig vara införstådd med.

Lika mycket som SE's skuld inte skall tas för given utan bevis så skall inte RÅ och SL schavotteras för overifierade uppgifter i tabloider.

Det här är en uppgift för Högsta domstolen (HD) att handläggs med öppenhet och diskretion.
Citera
2020-07-15, 12:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I det här fallet handlar det inte om "individer" utan om företrädare för rättsstaten. Om det inte görs något så kommer Sverige att hamna mycket längre ut på skalan mot anarki eller diktatur och i förlängningen upphöra att vara en rättsstat. Det är vad som pågår just nu och Krister Petersson har gjort sig delaktig i den processen.

Missförstå inte detta, en diktatur kan också vara en rättsstat teoretiskt.

Alltså att utreda ett mord utefter sin egen misstro mot myndigheter som största bevis för Statens inblandning leder aldrig rätt. Tyvärr, du är långt ut och seglar här.
Citera
2020-07-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Alltså att utreda ett mord utefter sin egen misstro mot myndigheter som största bevis för Statens inblandning leder aldrig rätt. Tyvärr, du är långt ut och seglar här.

Uppriktigt sagt så begriper jag inte vad du menar.

Jag diskuterar nedanstående inlägg från andersaanderssona. Läs det och återkom.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.expressen.se/debatt/rattssakerheten-hotad-efter-utpekandet-av-skandiamannen/

''Palmeåklagarens utpekande av Skandiamannen som Olof Palmes sannolike mördare har satt rättsstaten Sverige i obehaglig gungning.

Riksåklagaren måste nu reagera.

Det här är första gången i våra karriärer som vi är överens, skriver advokat Peter Althin och Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare.

Under presskonferensen pekade i stället åklagaren – utan några som helst konkreta bevis – ut och namngav den så kallade Skandiamannen som Palmes sannolike mördare.

Ett sådant rättsvidrigt utpekande från en åklagare med ovillkorlig objektivitetsplikt är helt oförenligt med allt vad rättssäkerhet och anständighet kräver.

En allmän åklagare ska aldrig, efter ett beslut att lägga ner en förundersökning, tillåta sig föra ett analyserande resonemang i skuldfrågan och efter subjektiv bedömning fastställa skuld. Det gäller även om ett utpekande sker med en sannolikhetsreservation.

En presskonferens får aldrig ersätta en domstolsprövning. När en sådan prövning är utesluten ska åklagaren anständighetsvis avhålla sig från att uttala sig i skuldfrågan.''
Citera
2020-07-15, 12:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skillnaden mellan din attityd och min är att du försöker mästra genom att fastställa påstådda sanningar, medan jag bara förmedlar informationer vars sanning står utanför min makt att fastställa.

Jag undrar fortfarande varför du ändrat attityd, från att ha varit förmedlare av information till att ha blivit ett troll. Troligen har det med utredningens "avslut" att göra, att du vill leverera.

Du förmedlar en dåres teorier. Tesen "avsaknad av bevis är de bästa bevisen" duger inte längre.

De tramsteorier du för fram hör inte hemma i en seriös diskussion.

Stjärnor och planeter har inget med MOP att göra, lika lite som Sydafrika eller någon obskyr underrättelsetjänst.

Alla informationer är framlagda, utvärdering pågår.

När desinformationen plockas av återstår inte ens en promille av det som skrivs här som relevant i ärendet.
Citera
2020-07-15, 12:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Uppriktigt sagt så begriper jag inte vad du menar.

Jag diskuterar nedanstående inlägg från andersaanderssona. Läs det och återkom.
När man läser det du skriver ser man misstron tydligt. Den förblindar och du ser det du vill se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in