2020-07-14, 14:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Region Blekinge stoppar tillfälligt egenprovtagningen för covid-19. Orsaken är att man har upptäckt brister i hur proverna analyseras, skriver regionen i ett pressmeddelande.
”Vi behöver föra en dialog med leverantören för att åtgärda bristerna. Vi återkommer med besked om nästa veckas egenprovtagning senare under den här veckan. Målet är att komma i gång med egenprovtagningen igen så snart som möjligt”, säger Stefan Österström, stabschef för krisledningen i Region Blekinge.
https://www.sydsvenskan.se/2020-07-14/brister-upptackta-i-covid-testning-i-blekinge
Citera
2020-07-14, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Dom bidrar med genusperspektivet.

Krävs för att behålla HBTQ-certifieringen.

Det låter som en trolig förklaring.

Min teori är att dom försöker göra sig relevanta genom att synas mycket. Dom förstår inte att less is more om man inte har någon meningsfullt att komma med.
Citera
2020-07-14, 14:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och förra veckan var det lägsta rppportringen sen mars. Men alla vet att den andra veckan i juli alltid släpar efter, det är liksom allmänt känt!

Viruset kanske tagit semester?🙂
Allvarligt talat tror jag sommarlovet spelar in. Barnen har varit lediga en månad nu och de sociala kontaktytorna har minskat. I våra nordiska grannländer minskar smittan ännu mer och de har rimligen ännu mindre immunitet. Jag tror mao inte att antalet personer med antikroppar är det som gör att vi har hamnat där vi har hamnat.
Citera
Avslutad
Smittade per dag i Stockholms län (c19.se)

6/7: 511 (mån)
7/7: 46 (tis)
8/7: 139
9/7: 76
10/7: 202
11/7: 0
12/7: 0
13/7: 235 (mån)
14/7: 29 (tis)

=>
Ok, inte helt lätt att tolka sådana där siffror. DOCK verkar dagens siffra visa på förbättring.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-14 kl. 14:37.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEyeRapist
Helt obegripligt. Meningslösa så det skriker om det. Högavlönade är de också, de vandrande köttsäckarna.

Jag kan inte erinra mig att dom fått en enda fråga av journalister efteråt heller?

Möjligt att dom fått någon sympatifråga någon gång som jag missat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror precis som någon tidigare skrev, att när testningen utökades under några veckor så ”betades” testskulden av. Det var åtminstone vad som hände i Skåne. Nu är det avklarat, och dom som ville bli testade är testade. Flera kommuner här nere I Skåne har 0 fall senaste veckan trots att det bara är att beställa test för hemmabruk, eller höra av sig till vårdcentralen.
Man får vara extremt konspiratoriskt lagd om man tror att man lyckas mörka genom varje led i hela Sverige. Alla måste ju vara med på konspirationen. vårdcentraler, regioner, labb och varenda tjänsteman.
Blir lite väl många inblandade för att kunna hålla det tätt..
Johan Carlsson och FHM har redan bekräftat att det blev en jättetopp när folk som varit sjuka ett tag äntligen fick chansen att testa sig. Förstår inte hur detta kan vara en diskussion?
Citera
2020-07-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEyeRapist
Helt obegripligt. Meningslösa så det skriker om det. Högavlönade är de också, de vandrande köttsäckarna.

En liveperformance där Dan Eliasson framför sitt gamla bands Bangkoklåt hade varit både mer givande och underhållande :P
Citera
2020-07-14, 14:35
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kan inte erinra mig att dom fått en enda fråga av journalister efteråt heller?

Möjligt att dom fått någon sympatifråga någon gång som jag missat?
Haha, nej du har nog faktiskt helt rätt i det. Patetiskt.

F.ö hade jag önskat att någon av de ryggradslösa "journalisterna" kunde ställa någon fråga till FHM ang. de nya studierna gällande ansiktsskydd som kommit. Men det är så klart för mycket begärt av de fåren.

EDIT: Där kom den! Givetvis ställd av en utländsk journalist...
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Sägs emot av SCBs statistik eftersom vi närmar oss normal dödlighet (överdödligheten har minskat markant). Dessutom, varför skulle 70+ helt plötsligt inte söka akutvård vid luftvägssymptom? Eller varför skulle vi helt plötsligt missa dem i statistiken när de fångades upp i april när det var som värst?

En del 70+ med corona har dött utan läkarundersökning. Det finns bevis på det. Även TV4 nyheter har tagit upp det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag förstår inte varför MSB skall vara med på varje presskonferens? Dom har verkligen aldrig kommit med ett enda meningsfullt meddelande.

Det är endast för att rättfärdiga sin existens...
MSB är en hopslagning av b.l.a gamla Räddningsverket, Krisberedskapsmyndigheten m.fl.
Träffar på MSB en del i mitt arbete och enligt mig har det blivit sämre efter sammanslagningen som iofs var över 10 år sedan...
En flummyndighet utan någon egentlig struktur imo 👎
Citera
2020-07-14, 14:36
Moderator
Chantres avatar
Ackumulerade veckosiffror Skåne bakåt i tiden.

2020-06-10 135 nya fall
2020-06-16 957 nya fall
2020-06-24 609 nya fall
2020-07-01 337 nya fall
2020-07-08 143 nya fall
2020-07-14 133 nya fall

Båstad som det stod mycket om i tidningarna pga vissa stockholmskändisars festande hade 0 nya fall senaste veckan.
Citera
2020-07-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset kanske tagit semester?🙂
Allvarligt talat tror jag sommarlovet spelar in. Barnen har varit lediga en månad nu och de sociala kontaktytorna har minskat. I våra nordiska grannländer minskar smittan ännu mer och de har rimligen ännu mindre immunitet. Jag tror mao inte att antalet personer med antikroppar är det som gör att vi har hamnat där vi har hamnat.

Det är en kombination av immunitet och att vi ser till att rätt personer får viruset.

Sommarlov borde rimligen innebära högre smittspridning. I skolan träffar man bara ett begränsat antal samma folk. På sommaren åker varenda kotte Sverige runt och det bör innebära högre smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in