Citat:
Jag tror vi alla förstår att fler får jobb i en högkonjunktur när man har massarbetslöshet som vi hade under Obama. Jag tror också vi alla minns att Obama skojade bort arbetslösheten med att säga att det skulle krävas en trollstav för att minska den. Procentuellt sett så slår Trumps skattesänkningar mycket mer mot de rika. Warren Buffet klagade en gång på att han betalade procentuellt mindre skatt än hans sekreterare och nu under Trump har det faktiskt blivit verklighet. Ja, Trump sänkte skatterna för medelklassen, men han sänkte den också oerhört mycket mer för de rika. Framförallt skatten på kapital, så den rikaste procenten som redan äger cirka 50% av börsvärdet är de verkliga vinnarna.
Och då företagen som fått mycket lägre skatter. De pengarna investerades inte alls i samma utsträckning i arbetarna, utan de används för att köpa tillbaka aktier och utöka utdelningen.
Och Obama skapade fler arbetstillfällen sina sista fyra år än vad Trump har gjort innan Covid 19 slog till. Trenden fortsatte helt enkelt och berodde inte i någon större utsträckning av Trump.
Och då företagen som fått mycket lägre skatter. De pengarna investerades inte alls i samma utsträckning i arbetarna, utan de används för att köpa tillbaka aktier och utöka utdelningen.
Och Obama skapade fler arbetstillfällen sina sista fyra år än vad Trump har gjort innan Covid 19 slog till. Trenden fortsatte helt enkelt och berodde inte i någon större utsträckning av Trump.
Jag vet att du tänker mycket på "klyftorna" och tycker det är viktigt att minska den med en procent hit eller dit. Jag håller inte med, utan anser det långt mer viktigt att hålla inflationen i schack så inte pensionspengarna äts upp och att se till att företagskatten är internationellt konkurrenskraftig så de inte flyttar sina huvudkontor från landet. Nu ligger de på rimliga 21% i USA, vilket är i linje med EU.
Jag håller med dig om att det kan kännas orättvist att alla inte är lika rika som Musk, men de rikaste har knappt betalat ett rött öre i skatt de senaste trettio åren. Ingen Biden kommer ordna den situationen.
De rikaste är globala och flyttar sitt kapital dit de tjänar på det. Att försöka klämma åt dem är oerhört svårt. Vad vi kan göra är att se till att folket får lägre skatter, genom att sänka den. Som Trump gjort.