2020-07-13, 19:47
Medlem
Gothuss avatar
Nämn en person av betydelse som har kontakt med Kauklija idag.
Då, enligt polisen, makthavare i Stockholm.

Hur är det egentligen?
Vilka fiender?
Baseballligan, ja de hade kepsar och satte hårt emot hårt mot Stockholms undre värld.

Ge mig information.
Hela 70-80-talet skrevs det spaltmeter.
Stockholms Gudfadern, konkurser, på löpande band.
Sen ..pengar, fastigheter, USA, HOLLYWOOD, dottern Natalie i Hollywood-karriär.

Sen tyst.

Pengar fastigeheter

Smuggling av cigaretter och diverse knark och vapen från Balkan till Sverige.
Tjena.
Senast redigerad av Gothus 2020-07-13 kl. 19:49.
Citera
2020-07-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Men det beror på vilket perspektiv man anlägger. Det måste ju inte ha att göra med förberedelser för ett mordscenario, men det kan likväl ha koppling till att mordet skedde.

T.ex. om man tänker sig att det under mordkvällen försiggick något slags övning i området som inbegrep WT-samband. Det kopplar ju i så fall även till övriga observationer (bilen med utrustning på Drottninggatan, "Statsministern skjuten"-meddelandet, kanske merparten WT-observationer, 5-6 polisbilars delvis oförklarliga uppehållande i området, osv).

Då måste det heller inte ha direkt koppling till Olof Palmes val av rörelser i början av kvällen. Men då måste man också tänka sig att Palme råkade snubbla in i en övningsmiljö och att någon av de övande sedan plötsligt skjuter honom. Eller att någon helt oberoende av övningen råkar se honom och skjuter honom mitt bland en massa övningsfolk. Eller att det förelåg ett mötesscenario som antingen råkar välja just den platsen, eller att någon lurade in honom i övningsområdet. Osv. Finns många möjligheter, alla mer eller mindre (o)sannolika.

Jag tror inte att en person som LGWP har vetskap om vem som sköt Palme men han kan mycket väl veta vad som var i görningen under kvällen.

Han skrev i roman att statsministern är skjuten, men det har ingenting med den obegripliga övningen som länspolismästaren (HH) drog igång under mordkvällen.

Han har även skrivit (ej ordagrant) något i stil av att jag skriver ej den sista boken om Palmemordet då det skulle förstöra livet på en person som inte alls har med mordet att göra.

Det finns inga direkt anledning för honom att komma med något av de påstående om det ej är sant. När det gäller övningen så kan det även vara en förklaringsmodell som använts av en del personer som hade annat i kikaren. Men oavsett så skulle det kunna finnas någon koppling mellan en övning och att Palme av någon anledning drivs mot en plats. Det kan vara hur trivialt som helst och den som styr dit honom kan vara personen som LGWP ej vill förstöra livet för.
Citera
2020-07-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vid den tidpunkt som WT-testerna sker har inte paret Palme bestämt sig för att besöka biografen Grand , än mindre att man ska gå Sveavägen hem i vinternatten. Därmed är ev tester osannolika i ett MOP scenario.
Vaf! Detta är ett goddag/yxskafts-svar. Jag påstod inte att förbindelseprovet hade
nägot (direkt) med mordet att göra utan menade att det kunde indikera en kuppförsvars-
övning. Du är alltså mig svaret skyldig på frågan. Varför skulle ett förbindelseprov där och
då vara osannolikt. Det observerades av flera personer och polisanmäldes.
Citera
2020-07-13, 20:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag vet inte vilken verklighet du lever eller har levat i, men jag har beslutsfattande från markstrid i bagaget.

Kartstudier följt av rekognoscering i dagsljus, bil och/eller promenad, samt förbindelseprov görs inte under pågående operation utan tidigt ibland dagar innan för att ge underlag för beslutsfattande.

Som jag postat tidigare om möjliga förberedelser och som mvagrippa postat så finns det indikationer från LOP's bostadskvarter om övervakning tom.

Det du är ute och far efter är initiativtagande under pågående operation.

Sådant initiativtagande har jag också lärt ut under trupptjänstgöring 1975 till den pluton jag var instruktör för då det gjordes fullskaletest på den "nya" skyttebataljonsorganisationen med lärdomar från israelernas Yom Kippur War 1973 som de var vänliga att dela med sig av till stridsskolan som följde våra tester på plutonsnivå. Det fungerade riktigt bra och vi fick fylla i mängder av formulär för senare utvärdering.

Ja, du gör samma misstag som många andra. Det kan ha varit hur många indikationer som helst på att spaning var på gång, men faktum kvarstår, att ingen går att koppla till mordet.

Att det skulle vara lätt att räkna ut att Palme skulle gå den vägen just den tiden är ju ett påstående som är lätt att göra när man i efterhand vet att han gjorde det, men i verkligheten ser det ut på ett annat sätt.

Mordplatsen är på inget sätt en plats där Palme rutinmässigt passerar en fredag kväll. Den har ingen som helst koppling till Palme utanför arbetstid.

Flyktväg är då följaktligen inte planerad alls utan väljs i stunden.

Har någon stått vid korsningen och väntat, och det gör det ju, han heter Anders, då är syftet ett annat än Palme.

Du kan ha flera WT-män som iakttar området, men, de tittar på annat än Palme.

Faktum är att det finns en ,1, person som går ikapp Palme i korsningen. Ingen har sett den här personen, pga den enkla anledningen att han kommer dit först efter Palme kommit dit.

Faktum är att den personen springer iväg på en gata som till hälften är avspärrad, han har ingen kontroll över vem som kommer ifrån motsatt riktning. Det finns personer på åsen, ingen har någonsin uppgett att någon motat vägen för någon som vill gå ner där.

Faktum är att GM halkar omkring i snömodden i sina lågskor.

Det här är inget mord utfört till följd av planerad spaning, detta är utfört av en illa förberedd person som tar ett snabbt beslut att agera pga att han har ett vapen med sig just då.

Det tar 3,5 minuter att gå mellan Grand och mordplatsen.

Först 23.17.30, ca, visar Palme att han ens tänker gå ifrån Grand.

Ca 23.19.30 visar Palme att han tänker korsa Sveavägen.

Inte tidigare än 23.20.00 är det faktiskt uppenbart vilken gata han härnäst tänker passera.

23.20.00 passerar Fauzzi mordplatsen från motsatt riktning, då finns ingen Dekorima-man. Strax före det har Hellgren passerat, det finns ingen Dekorima-man.
Ingen ser Dekorima-mannen och det är pga att han inte finns där.

Att IM placerar sin Dekorima-man där i flera minuter före mordet, och förbluffande nog, på den plats där Anders står i flera minuter utan att Anders själv ser någon som står där alldeles intill, talar mer för att den ende Dekorima-man som kommer ifråga i själva verket är ett vittne.
Citera
2020-07-13, 20:44
Medlem
Palmemordet måste vara unikt med alla frågor som hänger i luften.
Pågick det någon sorts kuppövning eller liknande på mordkvällen
Hur var det med knarkspaningen, avbröt man och åkte hem?
Stannade någon spanare kvar
Är det rimligt att avbryta en knarkspaning så länge Sigge och co fortfarande är igång?
Vad sysslade HH och Ebbe C egentligen med.
Varför gick det så trögt i polisens ledningscentral mm
Var SE beväpnad när han lämnade Skandia och exakt vilken tidpunkt lämnade han Skandia.
Varför pekade ut Lisbet P ut Christer P som gm?
Varför var inte LP med på någon rekonstruktion och varför vägrade hon att bli inspelad.

Man kan säkert rada upp x antal frågor till.

Palmemordet kommer nog aldrig att bli löst om det inte finns kvar någon som verkligen känner till saker och sjunger ut.
Citera
2020-07-13, 20:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Vad gäller Fauzzi så är det en felaktig uppgift han ger om var han är när han hör skotten.

Vi vet att han uppger rätt position för iakttagelsen av Palme pga att han ser en person i fönstret till butiken La Carterie. Det fanns vid tillfället 3 personer i butiken och i förhör uppger en kvinna att en av dem i butiken stod i skyltfönstret när de hör skotten.

Dvs att han ser Palme ca 40 sekunder före mordet.
Citera
2020-07-13, 20:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Knarkspaningsuppgifterna i Palmeärendet är hämtade ur Bjur-ärendet. Det påbörjas under 1985, och i den kretsen i utredningen finns Sigge.
Citera
2020-07-13, 21:11
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Just nu verkar vi ha nått en situation där landets två främsta granskare av Palmemordet, Borgnäs och Wall, båda tror på Mötesscenariot. Jag tror inte på det själv, men däremot är det intressant att diskutera argumenten.

I mina ögon kan mötesscenariot delas upp i två kategorier. Den första är att Palme och gärningsmannen helt sonika pratade med varandra. Ett par vittesmål skulle kunna antyda det, men i mina ögon är det troligare att det är tolkningar av ögonblicksbilder från vittnenas sida. Centralt placerade Inge Morelius ser hela förloppet och beskriver inget möte.

Det andra scenariot är att vad du beskriver: Att det snarare handlade om ett avtalet möte i syfte att skapa ett bra läge. Det här scenariot är egentligen bättre i mina ögon, även om det får mindre uppmärksamhet. Ett av de starkaste argumenten som framhålls för mötesscenariot är Nicola Fauzzi, som passerar Palme utanför Skandiahuset. Om man mäter Palmes promenad till mordplatsen, och därefter Fauzzis väg till platsen han hörde skotten på skiljer 43 sekunder. Det kan diffa lite på gånghastighet, exakt position med mera men inte 43 sekunder. Om det här är korrekt måste Palme ha stannat någonstans.

Även om mötesscenariot skulle stämma ser jag det personligen som helt uteslutet att Palme och gärningsmannen skulle ha stått och pratat utanför Dekorima i runt en halvminut. Det är ytterst osannolikt att Inge Morelius med flera skulle missa det helt, utöver att det vore ett märkligt agerande av gärningsmannen.

I så fall passar det betydligt bättre om de sekunderna försvann någonstans före Dekorima. Exempelvis utanför Skandias entré eller reklampelaren. Därefter sker mordet med en ny person vid Dekorima, antingen i en fälla som slår igen eller som en respons på mötet. Walkie/Talkie-männens aktivitet skulle kunna förklaras via detta. Exempelvis finns det inga observationer norr om Grand (vilket Ölvebro brukar påpeka) och det finns till och med uppgifter om att man övat mottagningstester på Sveavägen under dagen. Man har snappat upp mötet, visste var man skulle och bestämt sig för att övervaka det. Därefter eskalerar det.

Även detta scenario faller dock i mina ögon. Det främsta skälet är att en sådan sammanslutning aldrig skulle ha lämnat Lisbeth vid liv. Motargumentet är att man har någon form av hållhakar på henne som garanterar hennes tystnad, men det måste ju vara en omöjlig riskkalkyl i den stunden. Lisbeth Palme var efter mordet hysterisk och en konspiration kan ju knappast acceptera att de står och faller med att hon tar sitt förnuft till fånga under natten och anpassar sin berättelse inför Åke Rimborn. Hade ett möte skett hade gärningsmannen stått kvar och skjutit tills hon garanterat var död, det är jag nästan helt övertygad om.

Vidare går Nicola Fauzzis uppgifter att diskutera. Han ändrar sig exempelvis rörande var han mötte Palme. En mycket troligare förklaring är helt enkelt att hans vittnesmål inte är trovärdigt och det är förklaringen till tidsluckan som upptäcktes under rekonstruktionen. Resten är tråkig vittnespsykologi. Man vill att det man ser ska vara begripligt, och tre personer i ett sällskap är ju rimligare än två personer i ett sällskap och därefter en skytt som närmar sig bakifrån.
Min huvudpoäng var att det nödvändigtvis inte behövs en stor sambandscentral och en hel arme beväpnade med elefantbössor över hela city för att göra vad som gjordes.
Citera
2020-07-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad gäller Fauzzi så är det en felaktig uppgift han ger om var han är när han hör skotten.

Vi vet att han uppger rätt position för iakttagelsen av Palme pga att han ser en person i fönstret till butiken La Carterie. Det fanns vid tillfället 3 personer i butiken och i förhör uppger en kvinna att en av dem i butiken stod i skyltfönstret när de hör skotten.

Dvs att han ser Palme ca 40 sekunder före mordet.
Ändrar man vittnens utsagor efter eget huvud kan man hamna var som helst.
Citera
2020-07-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Och den informationen betvivlar jag starkt utan källor.
Ja det är ett billigt försök att röra om i grytan för att förvilla. Brukar bli så när det brinner till i tråden.
Citera
2020-07-13, 21:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ändrar man vittnens utsagor efter eget huvud kan man hamna var som helst.

Svårt att veta varför Fauzzi säger som han gör.

Felaktig minnesbild?

Vill vara längre bort från händelsen än han var?
Citera
2020-07-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt uppgift kunde FL "Isak" helt avföra Anneli och Anki redan 1993. De betraktas inte tillföra utredningen något alls.

Trots att de sagt i princip allt utom namnet har man ju inte kunnat hitta den utpekade mannen, vilket enligt de uppgifter jag fått, beror på att kvinnorna, särskilt den ena, hade svårt att hålla sig till sanningen.
Jojo... personer som sett wt har haft en tendens att kategoriseras som otillförlitliga.

Nu är det ju ändå så att någon kände sig träffad av beskrivningen och nödgad att dementera i Tidningen.

Svepande avförande ger inget annat än frågor. Det är väl bara att lösa förhören och bodde sig en uppfattning. Nej visst....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in