Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Jag vet inte vilken verklighet du lever eller har levat i, men jag har beslutsfattande från markstrid i bagaget.
Kartstudier följt av rekognoscering i dagsljus, bil och/eller promenad, samt förbindelseprov görs inte under pågående operation utan tidigt ibland dagar innan för att ge underlag för beslutsfattande.
Som jag postat tidigare om möjliga förberedelser och som mvagrippa postat så finns det indikationer från LOP's bostadskvarter om övervakning tom.
Det du är ute och far efter är initiativtagande under pågående operation.
Sådant initiativtagande har jag också lärt ut under trupptjänstgöring 1975 till den pluton jag var instruktör för då det gjordes fullskaletest på den "nya" skyttebataljonsorganisationen med lärdomar från israelernas Yom Kippur War 1973 som de var vänliga att dela med sig av till stridsskolan som följde våra tester på plutonsnivå. Det fungerade riktigt bra och vi fick fylla i mängder av formulär för senare utvärdering.
Ja, du gör samma misstag som många andra. Det kan ha varit hur många indikationer som helst på att spaning var på gång, men faktum kvarstår, att ingen går att koppla till mordet.
Att det skulle vara lätt att räkna ut att Palme skulle gå den vägen just den tiden är ju ett påstående som är lätt att göra när man i efterhand vet att han gjorde det, men i verkligheten ser det ut på ett annat sätt.
Mordplatsen är på inget sätt en plats där Palme rutinmässigt passerar en fredag kväll. Den har ingen som helst koppling till Palme utanför arbetstid.
Flyktväg är då följaktligen inte planerad alls utan väljs i stunden.
Har någon stått vid korsningen och väntat, och det gör det ju, han heter Anders, då är syftet ett annat än Palme.
Du kan ha flera WT-män som iakttar området, men, de tittar på annat än Palme.
Faktum är att det finns en ,1, person som går ikapp Palme i korsningen. Ingen har sett den här personen, pga den enkla anledningen att han kommer dit först efter Palme kommit dit.
Faktum är att den personen springer iväg på en gata som till hälften är avspärrad, han har ingen kontroll över vem som kommer ifrån motsatt riktning. Det finns personer på åsen, ingen har någonsin uppgett att någon motat vägen för någon som vill gå ner där.
Faktum är att GM halkar omkring i snömodden i sina lågskor.
Det här är inget mord utfört till följd av planerad spaning, detta är utfört av en illa förberedd person som tar ett snabbt beslut att agera pga att han har ett vapen med sig just då.
Det tar 3,5 minuter att gå mellan Grand och mordplatsen.
Först 23.17.30, ca, visar Palme att han ens tänker gå ifrån Grand.
Ca 23.19.30 visar Palme att han tänker korsa Sveavägen.
Inte tidigare än 23.20.00 är det faktiskt uppenbart vilken gata han härnäst tänker passera.
23.20.00 passerar Fauzzi mordplatsen från motsatt riktning, då finns ingen Dekorima-man. Strax före det har Hellgren passerat, det finns ingen Dekorima-man.
Ingen ser Dekorima-mannen och det är pga att han inte finns där.
Att IM placerar sin Dekorima-man där i flera minuter före mordet, och förbluffande nog, på den plats där Anders står i flera minuter utan att Anders själv ser någon som står där alldeles intill, talar mer för att den ende Dekorima-man som kommer ifråga i själva verket är ett vittne.