2020-07-13, 13:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ekonomi och folkets uthållighet.
Det finns gränser för allt, och vi bor inte i diktaturer.

Haha, så det är bättre att folk dör än att ekonomin får svida lite? Även om vi inte bor i diktaturer (nåja, några gör ju faktiskt det) så är det väl dumt att utsätta sig för onödiga risker? Finns även gränser för dumhet...
Citera
2020-07-13, 13:33
Medlem
bt
Citera
2020-07-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är väl fredagen siffror? "Artikeln" är ju chatten som uppdateras hela tiden

Du har rätt! Jag var för snabb som jag skrivit i flera inlägg nu - jag var för snabb!
Citera
2020-07-13, 13:35
Medlem
gloffgloffs avatar
" Han smittar nämligen inte längre, det vet man nu. Redan två veckor efter insjuknandet har de flesta inga mätbara virusnivåer."

"– Det får inte bli så mycket vardag att vi slarvar. En sak vet vi ju säkert nu, att covid vill man inte ha,"

"Mötet med monstret har blivit en rutin på avdelning 302. "

Dödssmittan blev vardag på avdelning 302
https://www.dn.se/nyheter/sverige/dodssmittan-blev-vardag-pa-avdelning-302/
Citera
Medlem
KAN ALLA ANDAS NU OCH INSE ATT JAG I SNART TIO INLÄGG ÄNDRAT OCH SAGT ATT JAG VAR FÖR SNABB - NI BEHÖVER DÅ INTE PÅPEKA DETTA IGEN, OKEY???!!!

Ja, ä int bitter!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har ingen aning vad de skall göra (är ju ingen smittskyddsexpert), men siffrorna visar ju tydligt att de borde ändra från nuvarande taktik hur som helst..
Och du vet att siffrorna skulle ändras om man bytte taktik?
Eller menar du rentav att man ska genomföra en fullständig lockdown och hålla folk instängda till dess att man får fullständig kontroll över smittan?
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Eftersom vi bor i Sverige så skriver hon väl vad som gäller i Sverige. Hon är en journalist, ingen smittskyddsexpert.

Det är frågorna som är efterblivna.

Ja, på frågan om vilka lagar och restriktioner som gäller, måste de förstås svara vad som gäller i Sverige. Jag tänkte nu på mer vetenskapliga, medicinska frågor, där smittskyddsinstituten i olika länder har satt sin tillit till olika forskningsrön. Då är det ju inte fel att upplysa om det. Och särskilt inte om en majoritet av alla länder tror annorlunda än FHM i en viss fråga.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Haha, så det är bättre att folk dör än att ekonomin får svida lite? Även om vi inte bor i diktaturer (nåja, några gör ju faktiskt det) så är det väl dumt att utsätta sig för onödiga risker? Finns även gränser för dumhet...
Vart vill du komma?
Citera
2020-07-13, 13:36
Medlem
Finland
+0 döda
+1 fall

Norge
+1 död
+0 fall

Belgien
+0 döda
+101 fall
Citera
2020-07-13, 13:37
Medlem
gloffgloffs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=356027
"Norges smittskyddsdirektör Frode Forland säger till tidningen Dagbladet att en betydande del av smittspridningen ser ut att kunna kopplas till personer som ännu inte har fått symtom, så kallad presymptomatisk smitta:

– Det är stor osäkerhet kopplad till hur mycket av smittspridningen som sker före det att man får symtom. Och det är fortsatt så att de allra flesta smittar som mest efter att symtomen bryter ut. Men det är påvisat att det också förekommer smitta innan man får symtom, och vi har sett studier som visar att presymptomatisk smitta står för 20-45 procent av det totala smittotalet, säger Frode Forland till tidningen.

Hans råd är att alla bör bete sig som om de redan är smittade utan att de vet om det, som att hålla avstånd och följa rekommendationer. "
Citera
2020-07-13, 13:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar förstå att Danmarks företag fått avsevärt mer stöd, vilket hittills gjort att de har färre konkurser. Nu är Sverige betydligt större än Danmark, med betydligt fler företag, vilket är huvudförklaringen.

Vi har gett Coronastöd still kulturarbetare som redan har flera miljoner, som Abba Benny och Ingrasso.

Klart att pengarna inte räcker till slut
Citera
2020-07-13, 13:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Norge meddelar att de har nu noll människor på IVA för första gången!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in