2020-07-12, 18:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ser ingen direkt skillnad.

Avelsarbete är inte detsamma som produktion, utan bör syfta till att föra rasen framåt (produktionen kommer så att säga på köpet). Inte för att jag inte tycker att kattuppfödare inte ska tjäna pengar, för det tycker jag även om de flesta säger sig gå minus.
Förluster kan bara komma av ökad produktion och/eller minskad efterfrågan. Efterfrågan i sin tur beror till del på avelsarbetet inom rasen i stort.

Att tex kastrera en hona lämplig för avel är ju att ta bort en tillgång för rasen. Är hon ändå inte bra nog för avelsarbetet bör hon förstås kastreras oavsett pris.
Alltså handlar prissättningen om att skydda den egna marknaden.

Det handlar inte bara om rasen, utan om den stamtavlan. Du kan få tycka att det är protektionism om du vill, men det är snarare så att du får del av stamtavlans avelsvärde. Det är värt pengar. Inte konstigt att det kostar extra.

Och jo, avel är produktion.
Citera
2020-07-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är väl inget konstigt med att ta olika betalt för en avelskatt och en sällskapskatt?

Hört talas om Sverak?
Ja.

Och vad ska Sverak göra när det redan är min katt?
Kan till och med sälja kattungarna utan stamtavla för lägre pris om det så behövs.

Och lägre pris har handlar om ynka några tusen. Inte så stor skillnad mellan med eller utan stamtavla.
Citera
2020-07-12, 18:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Ja.

Kan till och med sälja kattungarna utan stamtavla för lägre pris om det så behövs.

Och lägre pris har handlar om ynka några tusen. Inte så stor skillnad mellan med eller utan stamtavla.

Precis, du får mindre betalt om du inte är med. Men visst, låter man bli att sälja med stamtavla, då blir det svårt att följa upp.
Citera
2020-07-12, 20:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det handlar inte bara om rasen, utan om den stamtavlan. Du kan få tycka att det är protektionism om du vill, men det är snarare så att du får del av stamtavlans avelsvärde. Det är värt pengar. Inte konstigt att det kostar extra.

Och jo, avel är produktion.
Nej, avel är inte produktion utan snarare produktutveckling. Tydligt inom tex hönseri.

Ja jag har förstått att du inte finner detta konstigt. Jag håller inte med. Huruvida det är konstigt eller ej spelar ingen roll dock, du verkar ju anse att prissättningen beror på just att skydda sin egen marknad.
Citera
2020-07-12, 20:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej, avel är inte produktion utan snarare produktutveckling. Tydligt inom tex hönseri.

Ja jag har förstått att du inte finner detta konstigt. Jag håller inte med. Huruvida det är konstigt eller ej spelar ingen roll dock, du verkar ju anse att prissättningen beror på just att skydda sin egen marknad.

Nej, det handlar inte om att skydda marknaden. Då skulle man ju inte sälja för avel. Snarare att ta betalt utifrån vad man säljer.
Citera
2020-07-12, 20:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Ja.

Är man avelsintresserad behövs dock registrering och stamkontroll.
Citera
2020-07-12, 20:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om att skydda marknaden. Då skulle man ju inte sälja för avel. Snarare att ta betalt utifrån vad man säljer.
Här menar ju jag att djurets avelsvärde är högt om det alls är ett lämpligt avelsdjur, vilket du verkar missa. Jag får alltså veta att jag kan få samma katt billigare kastrerad. Omvänt en katt fertil om priset höjs.

Ett avelsdjur är inom andra arter värdefullt just pga avelsvärdet, som hänger på mycket mer än att djuret bara är fertilt. Det är som sagt inte produktion vi talar om.
Citera
2020-07-12, 20:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Här menar ju jag att djurets avelsvärde är högt om det alls är ett lämpligt avelsdjur, vilket du verkar missa. Jag får alltså veta att jag kan få samma katt billigare kastrerad. Omvänt en katt fertil om priset höjs.

Ett avelsdjur är inom andra arter värdefullt just pga avelsvärdet, som hänger på mycket mer än att djuret bara är fertilt. Det är som sagt inte produktion vi talar om.

En katt som kastreras har ju inte avelsvärde. Du har inte tänkt på att avelsvärdet minskar om det finns väldigt gott om katter från den stamtavlan att avla på? Såklart måste du betala för det då.
Citera
2020-07-12, 20:49
Medlem
Citat:
Är man avelsintresserad behövs dock registrering och stamkontroll.

Jag har inte hållit på med avel, men kan det inte vara så att du behöver säljarens info mer framöver om du avlar på så sätt att du måste ha lite kontakt om det uppstår sjukdom som kan vara ärftlig eller såna saker? Att du måste kunna gå bakåt i ledet och det kanske blir svårt om du inte är ärlig med att du ska avla?
Citera
2020-07-12, 21:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En katt som kastreras har ju inte avelsvärde. Du har inte tänkt på att avelsvärdet minskar om det finns väldigt gott om katter från den stamtavlan att avla på? Såklart måste du betala för det då.
Det är ju det jag menar med att det verkar råda en protektionism som är skadlig för rasens utveckling.

En bredd på avkommor ger en större bas för utveckling. Få bör gå vidare i avel oavsett vem som avlar.

Att kastrera en fantastisk hingst för att "behålla sina egna stammar" vore uteslutet. Någonting säger mig att här finns en miss inom svensk raskattavel, även om jag inte är nog insatt för att säkert kunna säga att prissättningen beror på egenintresse.
Citera
2020-07-12, 21:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är ju det jag menar med att det verkar råda en protektionism som är skadlig för rasens utveckling.

Det är inte protektionism. Det handlar bara om att du får vara med och betala för att ta del av kakan du köper in dig i.

Citat:
En bredd på avkommor ger en större bas för utveckling. Få bör gå vidare i avel oavsett vem som avlar.

Dom mest avelslämpliga djuren brukar väl användas just till avel?

Citat:
Att kastrera en fantastisk hingst för att "behålla sina egna stammar" vore uteslutet. Någonting säger mig att här finns en miss inom svensk raskattavel, även om jag inte är nog insatt för att säkert kunna säga att prissättningen beror på egenintresse.

Det brukar man väl inte göra? Dessa brukar väl inte säljas som sällskapsdjur?
Citera
2020-07-12, 21:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har inte hållit på med avel, men kan det inte vara så att du behöver säljarens info mer framöver om du avlar på så sätt att du måste ha lite kontakt om det uppstår sjukdom som kan vara ärftlig eller såna saker? Att du måste kunna gå bakåt i ledet och det kanske blir svårt om du inte är ärlig med att du ska avla?
Det brukar vara så att uppfödare erbjuder hjälp och stöd till köpare oavsett.

Vissa sjukdomar är ärftliga ja. Fördelen med stamdjur är att tester kan dokumenteras och följas upp hos Sverak. Mina eventuella framtida avelskatter ska ha minst föräldrar testade+ testas själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in