Citat:
Ursprungligen postat av
Bajslukt
"Vad duktig du är som lyckades släcka den lilla branden du startade!"
Helt sjukt. Man behandlar inte ens barn så där..
Jo, det är faktiskt precis så man behandlar barn och det har jag också svårt för.
Många frågor i t ex Vi i Femman brukar ju vara väldigt lätta även för femteklassare och när lagen svarar rätt på de frågorna, och får en massa beröm för det, så känns det ungefär som att jag vill göra som Magnus Uggla och lägga en pizza och gå ut. (Tittar dock aldrig på Vi i Femman nuförtiden.)
Och nu känns det ungefär likadant. Fattar de inte att de underblåser rasism och främlingsfientlighet när de behandlar invandrare annorlunda/bättre?
"Oj vad duktig du var som klarade av SFI. Här får du en massa pengar för att du varit så duktig." Sjukt.
Jag förstår att det är ett problem för integrationen när invandrare struntar i att lära sig svenska, men se istället till så att det är så mycket nackdelar att inte lära sig svenska att de lär sig svenska av ren självbevarelsedrift.
Det känns helt klart som att de gör invandrarna en otjänst genom att ge en invandrare pris för att hon lyckas släcka en brand som hon själv åstadkommit av rent oförstånd. Vore nog betydligt bättre för alla om något sådant inte uppmärksammades på något sätt alls.
Precis som flera i tråden påpekat så är det här fråga om de låga förväntningarnas rasism.