2020-07-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hon borde känt till att olja brinner vid höga temperaturer och att det är bra att ha ett lock bredvid. Nu funkade det med brandtäcke. Hjälte? Nej.

Det är lite komiskt..Väl bra att man lyfter frågan brandsäkerhet , man att dela ut pris till någon som själv släcker sina egna bränder är lite komiskt.
Citera
2020-07-11, 19:26
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Det finns risker med precis allt. Du kan få kramp när du badar, ska folk ge fan i att rädda dig då och bara säga, skyll dig själv...det fanns en risk....

Sjukt tråkig personlighet du verkar ha...så full av hat.
Nej, men jag behöver knappast nåt pris efter att jag lyckas ta mig i land igen
Citera
2020-07-11, 19:51
Medlem
Bra att dom lyfter fram någon som faktiskt agerar på rätt sätt vid en brand.
Citera
2020-07-11, 21:00
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
"Vad duktig du är som lyckades släcka den lilla branden du startade!"

Helt sjukt. Man behandlar inte ens barn så där..
Jo, det är faktiskt precis så man behandlar barn och det har jag också svårt för.

Många frågor i t ex Vi i Femman brukar ju vara väldigt lätta även för femteklassare och när lagen svarar rätt på de frågorna, och får en massa beröm för det, så känns det ungefär som att jag vill göra som Magnus Uggla och lägga en pizza och gå ut. (Tittar dock aldrig på Vi i Femman nuförtiden.)

Och nu känns det ungefär likadant. Fattar de inte att de underblåser rasism och främlingsfientlighet när de behandlar invandrare annorlunda/bättre?

"Oj vad duktig du var som klarade av SFI. Här får du en massa pengar för att du varit så duktig." Sjukt.

Jag förstår att det är ett problem för integrationen när invandrare struntar i att lära sig svenska, men se istället till så att det är så mycket nackdelar att inte lära sig svenska att de lär sig svenska av ren självbevarelsedrift.

Det känns helt klart som att de gör invandrarna en otjänst genom att ge en invandrare pris för att hon lyckas släcka en brand som hon själv åstadkommit av rent oförstånd. Vore nog betydligt bättre för alla om något sådant inte uppmärksammades på något sätt alls.

Precis som flera i tråden påpekat så är det här fråga om de låga förväntningarnas rasism.
Citera
2020-07-12, 01:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det är lite komiskt..Väl bra att man lyfter frågan brandsäkerhet , man att dela ut pris till någon som själv släcker sina egna bränder är lite komiskt.

Absolut.

Kan inte tänka mig att en lite mer ljushyad person hade fått pris för denna bragd. Men det är viktigt med uppmuntran förstås. Hade kunnat slutat riktigt illa.
Citera
2020-07-12, 06:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Absolut.

Kan inte tänka mig att en lite mer ljushyad person hade fått pris för denna bragd. Men det är viktigt med uppmuntran förstås. Hade kunnat slutat riktigt illa.

Absolut! Femfemman CP Åke inlåst på den lokala sinnesslöanstalten kan säkert få en extra guldstjärna av fröken när han klara av släcka en brand. Så visst kan vita personer får såna här utmärkelse.
Citera
2020-07-12, 07:14
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Absolut! Femfemman CP Åke inlåst på den lokala sinnesslöanstalten kan säkert få en extra guldstjärna av fröken när han klara av släcka en brand. Så visst kan vita personer får såna här utmärkelse.

Absolut!
Och visst finns ett sådant anslag i artikeln, också.

Skrattade högt när jag läste slutet:
”Nu har Lejla fått en ny brandfilt som hon hoppas att hon aldrig ska behöva använda”.

Den stora frågan är ju följande:

Nästa gång hon eldar upp köket och lyckas släcka, kommer hon att få ett nytt pris?
Citera
2020-07-12, 07:20
Medlem
Citat:
Man orsaka branden själv, och få pris för detta? Är det inte lite mycket dagis nivå på detta? Lilla Pelle lyckades tömma tarm på pottan istället för i byxan, därav så får Pelle en guldstjärna.

När oljan på spisen började brinna gjorde Leyla Mahemed Mahamud allt rätt. Trots paniken kom hon ihåg att alla lägenheter hos AB Bostäder i Borås har en brandfilt. Hon lyckades kväva branden. Nu har hon prisats för sin rådiga insats.

https://www.hemhyra.se/nyheter/leylas-sinnesnarvaro-stoppade-lagenhetsbrand/

Det där är rasism på riktigt. Leyla är, enligt prisgivaren AB Bostäder och textförfattaren, så dum i huvudet att hon förtjänar ett pris då hon hanterar ett problem som hon själv skapat rätt. Fan detta är ju episkt korkat från företaget. Givetvis skulle hon åtalats för framkallande av fara för annan. Man får helt enkelt inte bete sig så korkat.
Citera
2020-07-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Jag tror det är namnet på personen som upprört ts och inget annat.

Det kan det mycket väl vara men det var du som var först med att påpeka ursprung och få över diskussionen till en fråga om ras.

Grattis...
Citera
2020-07-12, 17:55
Medlem
Nimars avatar
Det är helt riktigt att hon får ett pris för ett sådant rådigt ingripande. Det är även trevligt med med lite goda nyheter.

Var faktiskt med om en liknande incident så sent som igår. Jag spillde kycklingsallad med dressing på shortsen, så jag bytte shorts och la dom smutsiga i tvättkorgen och idag la jag dom i tvättmaskinen.

Är det Kronfågel eller Ariel som jag ska kontakta för att få mitt pris?
Citera
2020-07-12, 18:06
Medlem
Opportunitiess avatar
En kränkt rasistisk trådskapare som minsann, ända sedan i vintras, själv kunnat traktera både plattor och ugn, utan att få nåt större beröm för sin begåvning och nu till slut ruttnat på omständigheterna. Jag är med dej broder, jag är med dej! Styrkekramar!
Citera
2020-07-12, 19:19
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Man orsaka branden själv, och få pris för detta? Är det inte lite mycket dagis nivå på detta? Lilla Pelle lyckades tömma tarm på pottan istället för i byxan, därav så får Pelle en guldstjärna.

När oljan på spisen började brinna gjorde Leyla Mahemed Mahamud allt rätt. Trots paniken kom hon ihåg att alla lägenheter hos AB Bostäder i Borås har en brandfilt. Hon lyckades kväva branden. Nu har hon prisats för sin rådiga insats.

https://www.hemhyra.se/nyheter/leylas-sinnesnarvaro-stoppade-lagenhetsbrand/

De letar med lys och lykta efter positiva invandrarhistorier därav de höjer dessa tramshistorier till skyarna.

Precis som städerskan som fått arbete efter 10-15år i Sverige, kunde givetvis inte ett ord svenska, visade sig senare att arbetet såklart var skattefinansierat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in