2020-07-11, 19:15
Medlem
[quote=tradera|72226181]
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det ligger en underton i dina inlägg att du anser att Palme inte betydde något utanför Sveriges gränser.
Jag håller med den som skrev att han som politiker var
större i vida världen än i Sverige,
Se alla dessa motivbilder som diskuteras.
Palme var för intelligent för Sverige .Hade han varit född i USA hade han förmodligen blivit president.
Palme var i vissa svenska kretsar illa omtyckt och av vissa hatad.
Utanför Sveriges gränser hördes inget om något Palmehat.

Palme var provocerande för vissa. När Yitzak Shamir var premiärminister i Israel 1983 så bjöd Palme in terroristen Arafat till Stockholm. Det blev enorma protester.

Palme bjöd alltså in Arafat men bjöd inte in Yitzak Shamir. Hatet mot Shamir var för stort efter att varit med och planerat mordet på Folke B.

Shamir var hämndlysten och han kunde inte ta att Palme bjöd in terrorister och dödsfiender till Israel.
Det var därför det är möjligt att Shamir även var med och planerade mordet på Olof Palme.
Citera
2020-07-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag är inte mycket för associationsskuld men om det fungerar för dig, så fine. För mig så vill jag ha bevis som fungerar i en svensk rättsprocess.

Associationsskuld
Det kan även vara att en person eller organisation kan associeras med någon klandervärd eller något klandervärt och därför själv är klandervärd. Associationsskuld är en typ av genetisk argumentation.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Associationsskuld

Olof Palme var så fräck att han talade på ett möte med Judiska församlingen i Storkyrkan..när Arafat var på besök🤔😀 Tro sjutton att Shamir blev förbannad..och ville ge tillbaka.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002581600
Citera
2020-07-11, 19:23
Medlem
Citat:
Du menar "fel ända att börja i" antar jag och det är rätt. Först MPL och de som fanns där och runt omkring, GM och medhjälpare, sen anstiftare och hotbilder som kan vara motiv.
Exaktamente. Först om den eller de som binds till brottet har kopplingar till sådana krafter finns det grund att spekulera.

När det gäller motiv finner jag idéerna kring Palmes förestående Moskvaresa och övertygelsen att denne stod i omedelbart begrepp att hjälpa Moskva ta över av flera skäl.

Det är misstänkta personer som anger motiven och inte någon som spekulerar om andras motiv. Det förklarar tidpunkten för mordet väldigt konkret. För den som hade den övertygelsen brann det i byxorna redan.
Citera
2020-07-11, 19:26
Medlem
I Jerusalem Post kan vi läsa 2016 vad som hände under Palmes tid. De har inte glömt. Palme som tyckte Israel beteende sig som NaziTyskland..och hur förbindelserna mellan Sverige och Israel bröts totalt under Palmes tid som statsminister. Folk verkar inte förstå hur relationerna var..som nu..fast ännu värre..

https://www.jpost.com/opinion/the-soft-bigotry-of-low-expectations-389908
Citera
2020-07-11, 19:30
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det är viktigt att påpeka att den som fäller repliken sedan fortsätter att prata och att det då framgår att personen ingår i ett sällskap. Så här låter hela avsnittet: "Han vart skjuten. Nä, för att vi hörde bara ett skott". Och rösten tillhör knappast SE. 2 minuter in här:
https://www.youtube.com/watch?v=BcyP-QFyT64

Intressant.

Jag har hört klippet med LAC-bandet tidigare. Men inte riktigt varit 100% fokuserad märker jag.

01:22 in i klippet ställs frågan av person 1: "Har du något signalement på den där killen då"? Person 2 svarar: "Ohörbart (?)". Sedan är jag ganska säker på att jag hör: "Mössa"!?

Någon som vet vad Person 2 säger först? "Mössa" är jag ganska säker på att jag hör?
Citera
2020-07-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Olof Palme var så fräck att han talade på ett möte med Judiska församlingen i Storkyrkan..när Arafat var på besök🤔😀 Tro sjutton att Shamir blev förbannad..och ville ge tillbaka.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002581600
Jag minns faktiskt det här och minns högljudda protester i kyrkan.
Ja, det håller jag med om att det var obetänksamt.

I vissa situationer drog han saker till en spets men den här situationen var inte lyckosam.
Tror Du Shamir blev så förbannad så han såg till att OP skulle likvideras?
Shamir kände säkert de flesta negativa känslor men jag tror inte han låg bakom mordet.
Citera
2020-07-11, 19:45
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Intressant.

Jag har hört klippet med LAC-bandet tidigare. Men inte riktigt varit 100% fokuserad märker jag.

01:22 in i klippet ställs frågan av person 1: "Har du något signalement på den där killen då"? Person 2 svarar: "Ohörbart (?)". Sedan är jag ganska säker på att jag hör: "Mössa"!?

Någon som vet vad Person 2 säger först? "Mössa" är jag ganska säker på att jag hör?

Innan "mössa" sägs två ord tätt. Jag försöker höra det som "två guva" men det som egentligen sägs måste ju vara nåt annat. Vad liknar?

Edit : Tror det är ett pip där innan mössa.

Kan det vara'
Stor huva eller mössa
?
Om. "eller" är bakom pipet?
Jag är extremt osäker här.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-07-11 kl. 19:52.
Citera
2020-07-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Exaktamente. Först om den eller de som binds till brottet har kopplingar till sådana krafter finns det grund att spekulera.

När det gäller motiv finner jag idéerna kring Palmes förestående Moskvaresa och övertygelsen att denne stod i omedelbart begrepp att hjälpa Moskva ta över av flera skäl.

Det är misstänkta personer som anger motiven och inte någon som spekulerar om andras motiv. Det förklarar tidpunkten för mordet väldigt konkret. För den som hade den övertygelsen brann det i byxorna redan.

Du skrev
Först om den eller de som binds till brottet har kopplingar till sådana krafter finns det grund att spekulera.
Det gäller väl också avseende det sönderfallande Sovjetunionen och KGB eller gäller det bara Israel och Mossad?
Citera
2020-07-11, 19:57
Medlem
Hotet mot socialdemokratiska ministrar har fortsatt efter mordet på Palme. Högerpolitikern Zvi Zameret tycker att fd utrikesministern Margot Wallström är antisemit och att hon kommer att gå samma öde till mötes som Folke Bernadotte..dvs mördas av Israel. Så att Palme skulle mördas av Israel skulle inte vara något sensationellt. Är man emot Israel så är man antisemit..och då skall man dö. Enligt flera israeliska högerpolitiker.

https://feministisktperspektiv.se/2016/01/26/israelisk-hogerskribent-antyder-att-sveriges-utrikesminister-fortjanar-att-mordas/
Citera
2020-07-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Hotet mot socialdemokratiska ministrar har fortsatt efter mordet på Palme. Högerpolitikern Zvi Zameret tycker att fd utrikesministern Margot Wallström är antisemit och att hon kommer att gå samma öde till mötes som Folke Bernadotte..dvs mördas av Israel. Så att Palme skulle mördas av Israel skulle inte vara något sensationellt. Är man emot Israel så är man antisemit..och då skall man dö. Enligt flera israeliska högerpolitiker.

https://feministisktperspektiv.se/2016/01/26/israelisk-hogerskribent-antyder-att-sveriges-utrikesminister-fortjanar-att-mordas/

Glöm inte Anna Lindhs svar på fråga om Israels utomrättsliga avrättningar

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/israeliska-sakerhetspolisen-mossad_GQ11418

Det var väl Krister Petersson som var åklagare i det mordet också. Hmm?
Citera
2020-07-11, 20:05
Medlem
Citat:
Du skrev
Först om den eller de som binds till brottet har kopplingar till sådana krafter finns det grund att spekulera.
Det gäller väl också avseende det sönderfallande Sovjetunionen och KGB eller gäller det bara Israel och Mossad?

Det kan vara vilken makt och vilket motiv som helst. Dag sa nån gång att motivet blir intressant först när gärningsmannen nämner det.

Finner vi att en gärningsman som binds till brottet eller medhjälp har några kopplingar till olika krafter måste man vara öppen för och utreda det.
Det är så vi gör ofta. Vansinnesdåd eller terrordåd beror på vilka kontakter den skyldige kan BESLÅS med.
Citera
2020-07-11, 20:10
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Innan "mössa" sägs två ord tätt. Jag försöker höra det som "två guva" men det som egentligen sägs måste ju vara nåt annat. Vad liknar?

Edit : Tror det är ett pip där innan mössa.

Kan det vara'
Stor huva eller mössa
?
Om. "eller" är bakom pipet?
Jag är extremt osäker här.

Mmm. Jag hörde något liknande. Men vill inte påverka andra, så jag avvaktar och ser om någon annan har en åsikt?

Men "mössa" tycker jag mig iaf höra!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in