Citat:
Ursprungligen postat av
justinsane420
Jag tror det är namnet på personen som upprört ts och inget annat.
Ska försöka förklara. Det är inte hennes namn. Det är mentaliteten som TS misstänker ligger bakom. Det finns alltså kulturellt nervösa personer på räddningstjänsten som TS tror har tänkt:
"Åh vilket bra tillfälle att verkligen uppmärksamma en person med annan bakgrund som kanske kan bli förebild för andra"
I detta ligger då att om hon hetat Anna Andersson hade hon inte uppmärksammats. Och i det fallet hade då Anna utsatts för negativ särbehandling baserat på sin etnicitet (alltså rasism).
Jag tror att TS är irriterad över att personer med utländsk bakgrund ofta uppmärksammas för banala saker och att det verkliga anledningen till uppmärksamheten är att man vill "lyfta fram goda exempel" i den här gruppen för att "motverka fördomar och rasism".
Jag personligen tycker att det är ett rätt oskyldigt exempel att få en medalj för att man släcker oljan på spisen. Det kan hända alla. Det fenomen jag beskriver ovan är dock verkligt och i min uppfattning problematiskt. Inte bara för den negativa särbehandling etniska svenskar då utsätts för utan särskilt för den låga förväntningarnas rasism (mot utlänningar) som beteendet odlar.