2020-07-11, 12:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Filt?

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag skrev filt med flit.

Ni blandar ihop det. Hon släckte branden med en filt. Inte tände på med flit.

Jättekonstig artikel för övrigt. Det är väl helt normalt att man släcker om det börjar brinna. Och nej, hon hade nog inte kommit med i tidningen om hon varit vit. Men hon hade nog inte kokat olja på spisen då heller i och för sig.
Citera
2020-07-11, 12:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Jag tror det är namnet på personen som upprört ts och inget annat.
Ska försöka förklara. Det är inte hennes namn. Det är mentaliteten som TS misstänker ligger bakom. Det finns alltså kulturellt nervösa personer på räddningstjänsten som TS tror har tänkt:

"Åh vilket bra tillfälle att verkligen uppmärksamma en person med annan bakgrund som kanske kan bli förebild för andra"

I detta ligger då att om hon hetat Anna Andersson hade hon inte uppmärksammats. Och i det fallet hade då Anna utsatts för negativ särbehandling baserat på sin etnicitet (alltså rasism).

Jag tror att TS är irriterad över att personer med utländsk bakgrund ofta uppmärksammas för banala saker och att det verkliga anledningen till uppmärksamheten är att man vill "lyfta fram goda exempel" i den här gruppen för att "motverka fördomar och rasism".

Jag personligen tycker att det är ett rätt oskyldigt exempel att få en medalj för att man släcker oljan på spisen. Det kan hända alla. Det fenomen jag beskriver ovan är dock verkligt och i min uppfattning problematiskt. Inte bara för den negativa särbehandling etniska svenskar då utsätts för utan särskilt för den låga förväntningarnas rasism (mot utlänningar) som beteendet odlar.
Citera
2020-07-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det är inte hat, utan bara notera ett patetisk beteende ifrån räddningstjänsten att man belöna någon som orsakar branden själv, gärna någon med annan bakgrund än Svensk. Förstår att räddningstjänsten vill lära folk att använda brandfilt och att dela ut lite blommor och chockland är billigt PR jippi om budskapet går fram.

Lite som att ge Gryningspyromanen medalj för han hjälpte och släckte sina egna bränder.
Precis, det var nog syftet. De har väl dålig erfarenhet av en massa andra människor som släcker med vatten. Att det var en person med utländsk bakgrund kanske var lite bonus, då det ger en massa pluspoäng i dagens pk-Sverige.

Nu tror jag dock att släcka med lock istället för brandfilt är att föredra, men brandfilt är ju bättre än vatten i alla fall.
https://youtu.be/AFwkGTEles8
Citera
2020-07-11, 12:28
Medlem
Cannibalizations avatar
Får lite vibbar av så kallad låga förväntningars rasism.
Citera
2020-07-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vilken hjälte!
En svensk vit priviligerad man, hade säkert inte agerat så....
Han hade garanterat inte belönats i alla fall!
Citera
2020-07-11, 12:30
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Får lite vibbar av så kallad låga förväntningars rasism.

Det är precis vad det handlar om och precis det som är problemet med Sverige.
Citera
2020-07-11, 12:32
Medlem
Om man står i köket hela tiden och håller koll medans man värmer brandfarlig vätska på spisen så bör man väl kunna släcka utan att brandkåren behöver rycka ut?
Speciellt när man är en person prisad i brandskydd som Leyla.
Citera
2020-07-11, 12:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Han hade garanterat inte belönats i alla fall!
Han hade ifrågasatts varför han kunde låta oljan bli så varm så den tog fyr.
Rasifierade däremot, dom gullas det med oavsett.
Nästan som om vänstermäniskor förutsätter att rasifierade inte begriper bättre än att göra bort sig själv hela tiden....
Citera
2020-07-11, 12:42
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man står i köket hela tiden och håller koll medans man värmer brandfarlig vätska på spisen så bör man väl kunna släcka utan att brandkåren behöver rycka ut?
Speciellt när man är en person prisad i brandskydd som Leyla.
Ja grundkurs 1 A i oljevärmning, där får man lära sig att ha ett lock till hands.
Men vi får väl vara nöjda att inte hela hyreslängan brann ner.
Citera
2020-07-11, 13:00
Medlem
Klart hon ska hon skall prisas och få uppmärksamhet. Detta är såklart ingenting en normalintelligent hottentott skulle klarat av.
Citera
2020-07-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Precis, det var nog syftet. De har väl dålig erfarenhet av en massa andra människor som släcker med vatten. Att det var en person med utländsk bakgrund kanske var lite bonus, då det ger en massa pluspoäng i dagens pk-Sverige.

Nu tror jag dock att släcka med lock istället för brandfilt är att föredra, men brandfilt är ju bättre än vatten i alla fall.
https://youtu.be/AFwkGTEles8

Jag tror också att det säkert är en kombination av att få vissa att sluta tutta eld på sina kök, samtidigt som det hela känns så där lite lagom PK. Dels blir det lite PK med tanke på mottagaren, dels tänker man kanske att budskapet (kväv brinnande olja istället för att kasta vatten på det, då är du närmast en hjälte) sprids lättare till andra hyresgäster med liknande bakgrund (och även alla andra, men många är ju lättare att nå och mer medvetna när det gäller sådant). Jag tycker det är intressant att de från hyresvärdens sida delar ut brandfiltar till alla, jag har aldrig själv varit med om att det har ingått i bostaden. Man kan ju misstänka att området kanske har lite extra mycket problem med oljerelaterade eldsvådor i köken.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-07-11 kl. 13:11.
Citera
2020-07-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressbyragubben
Jag tror att det är just hyllningarna för att ha styrt upp sin egen klantighet som TS motsätter sig. Tråden handlar om att hon gjort fel, räddat situationen och sedan fått pris för det. Om man ska jämföra detta med bilkörning, så borde det väl snarare vara att köra in på motorvägen i motsatt körriktning, undvika olyckor och sedan prisas för sin rådlighet.

Den sägningen är inte giltig, då risken det medför att köra i motsatt riktning på motorvägen jämfört med att sätta på spisen är minst sagt differentierad. Bra försök dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in