2020-07-10, 22:25
Medlem
HGs avatar
Tänk om man kunde få se en sådan gatubild i Stockholm till hösten. Skulle kännas betydligt säkrare för alla inblande:

https://japantoday-asset.scdn3.secure.raxcdn.com/img/store/1a/f2/363b300e292170da70d50ec4f22740adba9e/walkimg/_w1700.jpg
Citera
2020-07-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tänk om man kunde få se en sådan gatubild i Stockholm till hösten. Skulle kännas betydligt säkrare för alla inblande:

https://japantoday-asset.scdn3.secure.raxcdn.com/img/store/1a/f2/363b300e292170da70d50ec4f22740adba9e/walkimg/_w1700.jpg
Dom håller ju inget avstånd
Citera
2020-07-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Knappast en vänster-högerfråga. Isåfall är FHM jättemycket höger som låtit folk göra precis som de vill. Men istället anses på Flashback FHM vara vänster.

Jag är själv vänster, på riktigt, inte sosse, men värnar om folks frihet och har undrat om det är rätt att sätta stater i lockdown. Det är ett stort ingrepp i människors frihet, något man inte ska ta lätt på. Dock är alla partier för en stor, stark stat oberoende var på skalan de faller, därför att de själva är en del av statsapparaten och de vill inte avskaffa sig själva. Vilket är rätt självklart. Därför är alla som starkt stöder partier istf idéer för en stark stat och i grund och botten ofrihet.

I’m center-left and I don’t like the way this situation has been politicized so heavily — but I can understand it. I want this whole situation to end. I want my normality back. But I also want the state to take responsibility for their failures, because it upsets me that the people paying in amongst the worlds highest taxes for their entire working lives are the first thrown under the bus. It upsets me that the governments strategy was built on misconceptions, some of which are still being held onto to this day.

I don’t believe in normality returning until this virus is eliminated down to a manageable level. I would have rather we waxed this off fast instead of dragging it out slowly — and it upsets me that Sweden has put itself in a position that drags its name through the mud internationally. People ask me what’s happened here and I don’t know what to tell them, except that I wish it didn’t.
Citera
2020-07-10, 22:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat.Betrakta varje person som du möter som en potentiell smittbärare.
Men det är väl för mycket begärt kanske.

Nej det er da den naturligste betragtning som man som myndighed kan formidle.

Søren Brostrøm formidlede budskabet den 12. Marts:

Citat.Europa er blevet epicentret for coronavirussen og alle danskere er potentielle bærere er virussen.
Sådan lyder det fra sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm på pressemøde torsdag.
- Vi betragter som udgangspunkt alle som bærere af virussen, siger han.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-12-europa-er-det-nye-epicenter-alle-danskere-er-potentielle-smittebaerere

Visst måste man se det så.

Det sjuka i Sverige var att vi tidigt fick veta att barn inte smittar. Herre gud.
Citera
2020-07-10, 22:32
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men herregud. En del av dem som får årlig influensa behöver också IVA. Så är det. För att inte tala om dem som får lunginflammation.

Ändå stänger vi inte ner landet för det.

Ursäkta för ett sent svar,
En hel del utresning av svaga har tyvärr skett p.g.a inkompetens inom äldrevården och värdelösa direktiv från FHM.
Självklart så hade vissa av de äldre och svaga dragit in årorna med en vanlig influensa men det jag ogillar är inkompetensen som man har visat inom vårdyrken med olika regler och ibland usla skydd samtidigt som man arbetar emellan patienter.

Nu ska jag inte ropa räven kommer för den är redan i hönshuset men du ser han inte....
Citera
2020-07-10, 22:35
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dock pekar ju deras siffror i annan riktning just nu..

Jo det håller jag med om men det är långt till Sveriges siffror om man tar per capita. Men jag tror generellt att Afrika får det tufft om det smäller till då de bor tätt och har många svaga.
Citera
2020-07-10, 22:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ny rapport: Svenskarna följer inte restriktionerna, låter inte bra.

Man kanske slappnar av nu när Tegnell har semester.

Nu måste doktor Mengele-Tegnell tillbaks till presskonferenserna och peka med hela handen och ställa svenskarna till svars!
Citera
2020-07-10, 22:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är övertygad om att kostnaden för ett vaccin bara är en bråkdel av samhällets kostnader för döda, sjuka, vårdkostnader och inte minst ekonomiskt.

Det tror jag också men jag har inte hittills sett att svenska regeringen gör så mycket för att få fram ett vaccin. Dock har de ju nu skänkt 500 miljoner till WHO så att mutkolvarna i denna organisation skall kunna fortsätta att tälja guld med pennkniv!

Kanske vill man att Tegnell skall få jobb där så att man kan få bort denna pinsamma figur från Sverige!
Citera
2020-07-10, 22:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tvärtom. Jag vaccinerar mig varje höst.

Man behöver inte vaccinera sig på vårdcentralen. Eller det kanske beror på var man bor?

Vaccinerar du dig själv?
Citera
2020-07-10, 22:43
Medlem
Både platz.se och c19.se har sänkt siffran för antalet vårdade på IVA till 94 personer. Vad gäller antalet döda är det fortfarande ett ganska stort gap mellan officiella 5526 och platz.se som har 5561. Det är 35 avlidna och Folkhälsomyndigheten kommer inte att redovisa +35 på måndag. Never ever!! Platz.se anger 118 som avlidna i corona sista veckan.

En högre siffra än vad jag räknat med i min kalkyl. Kan det vara så att många avlider på sjukhus utan IVA? Jag börjar misstänka att det är så.
Citera
2020-07-10, 22:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Knappast en vänster-högerfråga. Isåfall är FHM jättemycket höger som låtit folk göra precis som de vill. Men istället anses på Flashback FHM vara vänster.

Jag är själv vänster, på riktigt, inte sosse, men värnar om folks frihet och har undrat om det är rätt att sätta stater i lockdown. Det är ett stort ingrepp i människors frihet, något man inte ska ta lätt på. Dock är alla partier för en stor, stark stat oberoende var på skalan de faller, därför att de själva är en del av statsapparaten och de vill inte avskaffa sig själva. Vilket är rätt självklart. Därför är alla som starkt stöder partier istf idéer för en stark stat och i grund och botten ofrihet.

Sveriges regering har påtalat att grundlagen gör de oförmögna till att beordra en lockdown. Stackars Sverige som är så annorlunda än sina nordiska grannar. Nordiska grannar som värderar människoliv!
Citera
2020-07-10, 22:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta är långt ifrån över, vi är bara i begynnelsen. Även om vi får ut ett vaccin inom ett år betyder det inte att fallen kommer gå till noll, största fördelen i teorin är att riskgrupperna kan få ett bra skydd.

Ge det till början av nästa år så kan vi summera alla siffror då.

Man får inte glömma att ett vaccin är gjort för att skydda de som inte har haft Covid-19.
De som redan har fått det och varit lindrigt sjuka som har tappat smaksinnet, har minnesproblem osv så hjälper inget vaccin, så håll avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in