2020-07-10, 19:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Din jävla träskalle. Argumentera med rätt personer. Jag har aldrig med en stavelse nämnt att jag tycker att krogar ska räddas ditt pantade fån.

Jag förklarade bara hur kommunerna tänker. Det är inte detsamma som att jag tycker att de gör rätt.
Tycker inte du ska kalla nån för träskalle när du själv måste bära mössa för att skydda dig mot hackspettar!
Jag citerar dig:
Citat:
Självklart är krogar en betydelsefull del i detta. En kommun som saknar krogar lär inte vara speciellt intressant för människor att bo i.
Minns du inte själv vad du har sagt så är det du som är ett pantat fån. Sen så ska du inte skylla på kommunerna när det är du som påstår att de är jätteviktiga och ingår i ”infrastrukturen”.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och på tal om rekommendationer.. FHM rekommenderar att 65+ årligen vaccinerar sig mot influensa. Lyder den här gruppen? Nope. Hälften skiter i den rekommendationen fullständigt - oavsett om de får vaccinet gratis!

Ser att du aldrig varit på flunsavaccination. Det är kaos varje år. Man får åka runt på vårdcentraler för vaccinet är slut om man är minsta sen. Vi köper inte in vaccin till alla som vill vaccinera sig så hur ska de då kunna? Alla äldre orkar inte med den cirkusen. Senaste gången jag vaccinerade mig (riskgrupp), var det äver 80 före mig i kön och det tog tre timmar att vänta. Man måste vara relativt frisk för att orka det. Vissa är dessutom rädda för att bli smittade när över 100 är samlade på samma vårdcentral i kaos och det kan jag förstå.

Sedan klart det finns de som tror de är odödliga. Eller så kan man ha straffat ut sig. Har man en gång reagerat med några symptom efter vaccinationen så får man aldrig ta vaccinet mer. De frågar alltid.

Om hälften ändå vaccinerar sig trots detta så är det väl rätt hög uppslutning?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sveriges coronapolitik pekar ut vad som händer när man prioriterar samhällets intresse före individens rätt till liv.
Den totalitära demokratin tillåter kritik men korrigerar inte sin kurs, skriver den finländske författaren Jari Ehrnrooth.

https://www.expressen.se/debatt/den-svenska-coronastrategin-tecken-pa-totalitar-utveckling/

Hela samhällets vinning anses vara viktigare än att värna om enskilda individers liv, det som till exempel är fundamentet i den internationella deklarationen för de mänskliga rättigheterna.

Otroligt bra debattartikel som är en av de första som verkligen vågar ordentligt kritisera den heliga fadern och sommarprataren; Anders Tegnell.

"Precis som de svenska coronaoffren nu är det i Anders Tegnells rapporter, när han – oberörd av vetenskaplig kritik och hela den övriga världsopinionen – försvarar sina felaktiga slutledningar."
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man har inte sett några etniska skillnader och då får man gå på det och inte bygga sina hypoteser på något som inte har kunnat beläggas.

Har läst en del studier gällande D-vitamin. Det bör kunna räknas som en etnisk faktor.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Smittspridningen ökar igen i Sverige.

https://sverigesradio.se/artikel/7513182
Citera
2020-07-10, 19:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Nästan ingen smittades ute i offentligheten eller exempelvis på bussen.

Av de 313 smittade personerna som FHI rapporterade om mellan 25 maj och 5 juli blev bara fyra personer smittade på offentliga platser.

121 personer fick viruset när de var hemma i det egna hemmet eller hos familj och vänner. 46 personer smittades på jobbet eller där de studerar"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så nästan helt ofarligt röra sig ute. Eftersom hemlösa troligen inte tvättar händerna så ofta kan vi strunta i det också.

Förklarar minskningen nu i Sverige. Vi umgås mer ute o har öppna fönster hemma.
Citera
2020-07-10, 19:34
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Men det finns en klar socioekonomisk komponent i USA såväl som i Sverige och säkert i andra länder. Det är det jag pekar på.

Och vad jag säger sammanfattningsvis så blir moralen och viljan till strama åtgärder därefter. Så länge det inte handlar om de övre skikten i samhället så blir åtgärderna därefter.

Men jag säger också att detta mönster ser man alltid i början på en epidemi. Sedan drabbas även de övriga.

Jag har svårt att se att mörkhyade skulle få sämre vård i Sverige. Eller är problemet att de inte uppsöker vård alls? Du säger att de socioekonomiska komponenterna är klarlagda så är intresserad av hur detta har undersökts.
Citera
2020-07-10, 19:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ganska många dör i Sydafrika. Där också bland den fattiga svarta befolkningen. D-vitamin är säkert en faktor men speciellt i USA är just socioekonomiska faktorer en större orsak. Man har heller inte sett några skillnader som kan kopplas till etniciteter på genetisk nivå. Dessutom så är inte alla våra invandrare mörkhyade som Syrianerna som är hårt drabbade.

Äter man på MC Donalds 7 dar i veckan får man troligtvis lägre intag av quercetin o en del vitaminer. Socioekonomiskt utsatta är oftare feta/diabetes.

I USA äter väldigt många med låg status skräpmat.
Citera
2020-07-10, 19:37
Medlem
HGs avatar
Nog få som tror på Kina när de uppger en sak som detta:

"5:15 pm July 3

China's National Health Commission has refuted foreign media reports that China never reported the COVID-19 epidemic to the WTO. China has always been transparent about its epidemic and reported to relevant organizations in a timely manner, an NHC official said on Fri."
Citera
2020-07-10, 19:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
?

Du får gärna ange en källa för detta, helt nya påstående. Det finns ju teorier kring blodgrupper men såvitt jag sett inget om härstamning eller ”dna”?

Somalier dör i Rinkeby, men inte i Somalia. Vietnamesiska gästarbetare dör i Leicester men inte i Vietnam.

I Vietnam har man tidigt stoppat möjligheten till smittspridning så ingen dör där oavsett underliggande orsaker eller genetik.

Tengele + fel genetik/underliggande är en livsfarlig kombo.
Citera
2020-07-10, 19:42
Medlem
*Om man ser på talen av incidens har ni den högsta smittspridningen i Europa i nuläget, säger Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge.
Citera
2020-07-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
”>70, med en eller flera underliggande sjukdomar” - så nej.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rad-och-information-till-riskgrupper/

Den som är 60–70 år har dubbelt så hög risk att bli allvarligt sjuk, jämfört med någon som är 50–60 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in