2020-07-09, 18:33
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Wait whaaaat?

Har Merkel sagt det där?
Källa please.

https://thehill.com/policy/international/506393-merkel-says-pandemic-reveals-limits-of-fact-denying-populism
Citera
2020-07-09, 18:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Som jag sa tidigare om anställda som inte vågar säga något.

Citat:
Enligt fackförbundet Kommunal och Vårdförbundet präglas det privata vårdbolaget Attendo, som driver över hundra äldreboenden i Sverige, av en stark tystnadskultur. Ekot har intervjuat vårdpersonal som anonymt berättat om missförhållande på ett av Attendos äldreboende och enligt fackförbunden riskerar vårdpersonal som öppet kritiserar företaget repressalier.

– Det är en stark tystnadskultur, man är rädd att gå ut, man kritiserar inte företaget. Tystnadskulturen finns även i den kommunala verksamheten, man är rädd att bli av med sitt arbete även om man jobbar för regionen och i andra privata företag men jag upplever att den är större i Attendo, säger Gittan Sommarhed som är Sektionsordförande på Kommunal med särskilt ansvar för Attendo.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7505964
Citera
2020-07-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Wait whaaaat?

Har Merkel sagt det där?
Källa please.
https://twitter.com/dw_europe/status/1280873296
922361857?s=20

Sen är det oklart om det är AnnaDea som lagt till det där sista.
Senast redigerad av Sir89 2020-07-09 kl. 18:44.
Citera
2020-07-09, 18:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Ett ännu dödligare virus härjar kanske i Kazakhstan. Dödligare mutation av Coronavirus eller nåt annat?

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3092563/chinese-embassy-warns-deadly-unknown-pneumonia-kazakhstan
Citera
2020-07-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
https://twitter.com/dw_europe/status/1280873296
922361857?s=20

Sen är det oklart om det är AnnaDea som lagt till det där sista.

Jag tror det är ganska självklart att han/hon lagt till det för extra effekt
Citera
2020-07-09, 18:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni vi får en andra våg i höst?

Intressant är ju hur många som har antikroppar. (Verkar vara långt ifrån vad som krävs för att skapa flockimmunitet). Intressant är också immunitet på annat vis såsom teorin om t-celler. Har vissa människor annan form av immunitet?

I andra länder bland annat Italien och Spanien hävdar många inom vården att viruset tycks vara "klenare" nu. Att de som blir sjuka idag inte blir lika sjuka. Att viruset på något sätt skulle muterat. På ett sätt logiskt då man funnit över 40 strängar av viruset. De elakaste tar död på de som smittats i högre utsträckning. De inte fullt lika elaka tar då överhanden och kan fortsätta att spridas. Men det är väl mest teorier.

Vi får se vad som händer i höst när skolor och arbetsplatser öppnar upp efter semestrar. Ny våg eller inte?
Citera
2020-07-09, 19:01
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag håller med om att diskussionen är för polariserad. Jag tror dock väldigt få "förnekare" tycker att vi har gjort allt rätt.

Skillnaden är att vi inte försöker smutskasta hela landet och greppar halmstrån för att försöka framkalla en krystad hatstorm genom att räkna lik dagarna i ända. Det kom en pandemi, myndigheterna har klantat sig genom att vara dåligt förberedda, luddiga i informationen, äldreomsorgen och vården var värdelös redan innan med mera men och det är ett väldigt stort men, andra länder har också gjort fel. Framförallt borde ledare som Trump ha tagit ett större ansvar istället för att låtsas om att det var en fejkepidemi påhittad av CNN.
Hur kan Trump komma så lindrigt undan medan statsepidemiologen får smeknamn som refererar till Dr.Mengele?
Munskydd på säger de men presidenten har man inte sett iklädd mask trots att Fauci rekommenderar det, istället äter han klorokin och pratar om rengöringsmedel. Han slipper dock undan för det handlar inte om liv för likräknarna, det handlar om något annat.
Citera
2020-07-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Viruset kan angripa hjärnan. Men att få mentala men kan också vara en biverkning av nedsövning och propofol.
Jo det är nog möjligt. Min egen erfarenhet av en kortare nedsövning med Propofol var mest världens rus när man vaknade. Allt var underbart osv, i alla fall i ca 10 min tills man hade nyktrat till 😀
Citera
2020-07-09, 19:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deskjokky
Jag tror det är ganska självklart att han/hon lagt till det för extra effekt
Det är tydligt att hen har lagt till det. Kommer ju efter citattecknet som avslutar själv citatet och med ett tankestreck eller pratminus först ...
Citera
2020-07-09, 19:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant om Tuberkulos vaccinering stärkt immunförsvaret även mot covid19

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3092558/tuberculosis-vaccine-may-play-role-reducing-covid-19-death-rate
Citera
2020-07-09, 19:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni vi får en andra våg i höst?

Intressant är ju hur många som har antikroppar. (Verkar vara långt ifrån vad som krävs för att skapa flockimmunitet). Intressant är också immunitet på annat vis såsom teorin om t-celler. Har vissa människor annan form av immunitet?

I andra länder bland annat Italien och Spanien hävdar många inom vården att viruset tycks vara "klenare" nu. Att de som blir sjuka idag inte blir lika sjuka. Att viruset på något sätt skulle muterat. På ett sätt logiskt då man funnit över 40 strängar av viruset. De elakaste tar död på de som smittats i högre utsträckning. De inte fullt lika elaka tar då överhanden och kan fortsätta att spridas. Men det är väl mest teorier.

Vi får se vad som händer i höst när skolor och arbetsplatser öppnar upp efter semestrar. Ny våg eller inte?

Jag tror att det blir en andra våg till hösten så fort vi börjar vistas mer inomhus. Dock mildare än i våras (så till vida att inte lika många kommer dö). Dock kommer många må rejält skit och kommer kosta samhället multum.
Förbudet för större sammankomster kommer nog inte hävas förrän tre månader efter vaccin distribuerats (om det händer) eller smittan kvästs till grannländers nivåer.
Räknar kallt med en skittrist höst/vinter/vår.
Citera
2020-07-09, 19:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast hur vet man att det smittade genom luften och inte via någon yta någon tog på? Så fort folk sätter på sig mask är det som om de glömmer det här med att tvätta händerna. Kanske vore det viktigare med en flaska handsprit vid ingången till planet och att alla var tvungna använda den innan de släpptes ombord.
Vad hjälper handsprit mot ett luftburet virus? Ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in