2020-07-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
räknar man influensa säsongen v40-v23 så har Finland mer dödsfall per capita

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html

Räknar man hit och dit och upp och ner håll käften. Enda intressanta är mars och framåt.
Du vet själv hur fult det är att räkna in v 44 förra året i det där.
Citera
2020-07-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, det har inte varit "negativ överdödlighet" sedan några veckor tillbaka. Hur har du hallucinerat ihop det? Ända sedan du fick flygörbud ksv så har du inte riktigt varit dig själv...

Du ska naturligtvis titta på statistik av antal döda som sammanställs av SCB. Den senaste datan jag kunde hitta är
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/
(klicka på länken till Preliminär statistik Excelfil).

Ignorera de sista 5-6 dagarna eftersom dom inte är kompletta ännu. Sen räknar du förslagsvis ut ett rullande 5-dagars genomsnitt för 2020 samt även för 2015-2019.

Gör du det så kommer du se att vi inte har haft någon överdödlighen i perioden sedan 22a juni, vilket förståss är en väldigt positiv utveckling.

Att vi skulle ha haft "negativ överdödlighet" är dock fel.

Historiskt sett har vi en negativ överdödlighet, 3,6% mindre än genomsnittet

https://pbs.twimg.com/media/EbsAFqXVcAETO4d.png
Citera
2020-07-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Räknar man hit och dit och upp och ner håll käften. Enda intressanta är mars och framåt.
Du vet själv hur fult det är att räkna in v 44 förra året i det där.

Influensa säsongen är när den är varje år. Hela perioden spelar såklart roll. I Finland dog gamlingarna i influensa i Sverige dog de i corona. Hade våra dött i influensan hade de inte dött i coronan
Citera
2020-07-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Haha ingen går på att Trump hyllar Sverige. Sluta ljug. Hade Trump gjort det hade inte grannländerna vågat vara så kaxiga.
Det är överdödligheten hela höst-vinter-vårsäsongen när influensa och förkylningar härjar som ska jämföras, inget annat.

"Be like sweden"
Kolla hur han öppnat landet.
Häng med.
Nej enda intressanta är from mars och framåt. Förstår du inte det på riktigt? Otroligt att jag slösar tid på dig isf. Vilka desperata jämförelser. Vad glad istället att bara 6000 dog av att leva på i princip som vanligt.
Citera
2020-07-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och det är ju mycket jobbigare än en kortare nedstängning som våra grannländer införde.

Kolla mina tusentals inlägg i denna tråd.

Jag håller med men nu är det försent.
Citera
2020-07-08, 19:10
Medlem
Citat:
Influensa säsongen är när den är varje år. Hela perioden spelar såklart roll. I Finland dog gamlingarna i influensa i Sverige dog de i corona. Hade våra dött i influensan hade de inte dött i coronan

Wow.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Historiskt sett har vi en negativ överdödlighet, 3,6% mindre än genomsnittet

https://pbs.twimg.com/media/EbsAFqXVcAETO4d.png
Eh nej, vad yrar du om? Kan du länka till ordentlig statistik från SCB och inte någon obskyr .png skärmdump som ingen vet varifrån datan kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Be like sweden"
Kolla hur han öppnat landet.
Häng med.
Nej enda intressanta är from mars och framåt. Förstår du inte det på riktigt? Otroligt att jag slösar tid på dig isf. Vilka desperata jämförelser. Vad glad istället att bara 6000 dog av att leva på i princip som vanligt.

Poängen är ju att våra gamlingar överlevde flunsan, finnarnas dog, våra dör nu i coronan. Hade våra dött i flunsan så hade de inte dött nu och alla hade hållit käften.....
Citera
2020-07-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Andra länder rapporterar annorlunda. I Sverige rapporteras alla som dör med SARS-CoV-2-infektion. I andra länder rapporteras bara de som dör av covid-19.

Det stämmer inte riktigt. Sverige korrigerar de först rapporterade siffrorna i efterhand, men det är ingen rasande stor skillnad. Det har FHM till och med bekräftat. Risken är nog snarare större att det underrapporteras även i Sverige. Säkert är det många som dör som har aldrig ens har provtagits för COVID. Sannolikt en större andel nu än tidigare dessutom.
Citera
2020-07-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Perkäle!

Finsk avrådan till Sverigeresor – för hög smittorisk
Finlands restriktioner för resor till Sverige ligger kvar. Det meddelar landets regering vid en presskonferens.
Under dagen har den finska regeringen hållit förhandlingar om att uppdatera landets reserestriktioner.

Avrådan för landets invånare att resa till Sverige ligger kvar tills vidare. Samtidigt öppnar man för affärsresor till Kina och Japan.

Regeringen öppnar också för thailändska bärplockare att resa till Finland.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa. Det är inte lätt just nu, hälsar Pekka Haavisto, Finlands utrikesminister, till Sverige vid presskonferensen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finskt-nej-till-sverigeresor-for-hog-smittorisk
Inte ett ord om att han även uttrycker att toppen verkar ha nåtts i Sverige och att det ser allt bättre ut. Antar att det inte passar in i agendan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det stämmer inte. Sverige korrigerar de rapporterade siffrorna men det är ingen rasande stor skillnad, det har FHM till och med bekräftat. Risken är nog snarare större att det underrapporteras även i Sverige. Säkert är det många som dör som har aldrig ens har provtagits för COVID.
Nej och jag har backat på det där. Jag hade fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är dags att släppa alla former av nedstängningar snart anser jag.
Vi bör ha saker öppna och fria.
Sedan ska vi rusta upp sjukvård och äldrevård för dem som behöver hjälp.
Det är min åsikt.

Håller med. Dock vill jag vänta in hösten- ser det lika bra ut då så schmack öppna upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in