2020-07-08, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Omoget insinuerat antagande att de som ifrågasätter tvång om ansiktsskydd skulle vara hipsters.

Jag tror att "motståndet" mot tvång av ansiktsskydd grundar sig mycket i människors förmåga att tänka själva, och oviljan att någon stat (eller någon annan för den delen) ska tvinga dem till diverse större ingrepp i deras vardag.

Historiskt så har det aldrig fungerat med tvång, och kommer aldrig att göra det utan att människor till slut går i uppror. Det resonemanget tror jag, trotts ditt larviga insinuerande, mer går att se hos bildade individer och inte hos vänsterdrivna hipsters.

This is a strangely libertarian viewpoint without factoring in one of the core tenants of libertarianism. Your freedoms should not impeach another persons freedom. In this case, it would be both the freedom to stay healthy and potentially the freedom to keep living.

Historically taking drastic measures such as lockdowns of an area during an epidemic or pandemic has stopped infections by either preventing them from coming into an area or leaving an area. Measures such as mandatory wearing of a mask is not such a drastic measure in comparison, but is comparably compassionate.
Citera
2020-07-08, 03:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Lager som innehåller vad? Ravioli på burk, choklad och vad mer ?

Jag tror du vet vad ja menar med beredskapslager. Skyddsutrustningar, ställverk, krigsmateriel, etc. Lite käk får vi också lägga till för vår svenska befolkning. Speciellt blir det viktigt att tänka på religiös inriktning eftersom snart några miljoner i Sverige inte kan äta "haram".

Vi måste därför ha dubbla mobiliseringslager i det framtida Sverige.
Citera
2020-07-08, 03:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir intressant att höra vad Tegnell kommer skylla på varför det helt plötsligt är bra med munskydd. För japp det är högst troligt att det blir krav på det. Bevisat att det minskar smittorisken med 87%. Speciellt viktigt för sådana som bär på smittan men inte vet om det för de visar noll symptom. Är inte fy skam siffror för att få ner spridningen.

Duktiga doktor Mengele-Tegnell kommer säkerligen på en bra anledning. Dock måste nog den svenska Regeringen först börja tillverka munskydd så att alla svenskar har råd med inköp av dessa.

Just nu kostar ett 50 pack av enkla PLY-3 skydd cirka 500 kronor. Vad jag vet har inga apotek några munskydd att sälja.

Innan COVID-19 kostade ett 50 pack mellan 29 kr till 80 kr att köpa.
Citera
2020-07-08, 03:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kan inte läsa artikeln, men skulle gärna vilja göra det- Den är tyvärr låst.

Jag vet, men man kan i alla fall läsa att de var tvungna att lämna människor att dö i COVID-19 kaoset.
Citera
2020-07-08, 03:40
Medlem
Citat:
Omoget insinuerat antagande att de som ifrågasätter tvång om ansiktsskydd skulle vara hipsters.

Jag tror att "motståndet" mot tvång av ansiktsskydd grundar sig mycket i människors förmåga att tänka själva, och oviljan att någon stat (eller någon annan för den delen) ska tvinga dem till diverse större ingrepp i deras vardag.

Historiskt så har det aldrig fungerat med tvång, och kommer aldrig att göra det utan att människor till slut går i uppror. Det resonemanget tror jag, trotts ditt larviga insinuerande, mer går att se hos bildade individer och inte hos vänsterdrivna hipsters.
Staten gör ju redan nu långt större ingrepp i våra liv än vad ett tvång skulle innebära, t,ex tar staten typ 80% av din lön i skatt och "avgifter".

Sänk skatten för dom som bär munskydd och där med minskar kostnaden för sjukvård!
Citera
2020-07-08, 03:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Högst osannolikt att regeringen beslutar om höjd beredskap.
Jag är inte det minsta orolig.

Jag oroar mig mest för min familj och barn om jag plötsligt dra iväg hemifrån. De är inte riktigt redo att flyga hemifrån ännu eller att ta ekonomiskt ansvar.

Men får jag ordern så skickar jag min äldsta son. Han har samma namn som mig
Citera
2020-07-08, 03:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Staten gör ju redan nu långt större ingrepp i våra liv än vad ett tvång skulle innebära, t,ex tar staten typ 80% av din lön i skatt och "avgifter".

Sänk skatten för dom som bär munskydd och där med minskar kostnaden för sjukvård!

Det tycker jag låter som en väldigt bra idé faktiskt. Helst skulle jag vilja att staten tillverkade 100 stycken munskydd till alla vuxna svenskar, samt att de skickade ut dessa till oss. Tror faktiskt att vi redan har betalt skatt för detta.

Tog i mars upp frågan om inte den svenska Regeringen skulle ha beslutat om byggandet av egna munskyddsfabriker samt annan engångsutrustning. Detta för att vi skulle kunna bli oberoende av Kina eller andra länder.
Men så gjorde man ju inte naturligtvis.

Jag tror inte heller att vi har någon vaccinfabrik i Sverige så vi kommer väl att bli ett av länderna som får COVID-19 vaccin sist av alla världens länder. Dock kommer ju kungen och politiker att få sitt långt innan den svenska pöbeln.
Citera
2020-07-08, 03:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En intressant sak med Skånes dödssiffror är att ungefär lika många avlider på sjukhus som utanför sjukhus. Undrar om det är ett fenomen som även finns i andra regioner?

128 på sjukhus och 131 utanför sjukhus.

Man kan ju undra varför de dör utanför sjukhus? Vägrar ambulanser hämta dem? Vill inga sjukhus ta emot dem? Har de inga anhöriga som kräver att vården tar emot deras anhöriga?

Här finns det många frågor som man kan söka svar på!
Citera
2020-07-08, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Finns ingen som påstår att produkten munskydd inte skulle hjälpa.

Det är kombinationen munskydd+människa*x antal på/avsättningar, justerande och allmänt fingrande per dag i y antal år som gör att den kan komma att sprida smittan mer än stoppa.

Vad är det för fördelar med det menar du?

I stora delar av Latinamerika fick man onda blickar om man gick på stan för några månader sen och där är nu ju många dagliga sjukdomsfall som helst.

Menar du att det skulle vara ännu fler utan munskydd eller användes de kanske felaktigt och gav en falsk känsla av säkerhet?
Nu finns det klara bevis på att munskydd minskar smitta, nu är det dax för er förnekare att komma med bevis för att munskydd skulle öka smittan genom beröring och allt annat tjafs ni hittar på.
Citera
2020-07-08, 05:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Alla ni som starkt förespråkar tvång om munskydd på offentliga platser

Hur tänker ni för framtiden?
Olika typer av influensa har skördat och kommer att skörda otroligt många fler liv än Covid-19 någonsin kommer att göra. Munskydd kan väl minska även den smittspridningen? Likaså med förkylningar, som kostar samhället enorma mängder summor samt även den skördar människoliv.

Hur tänker ni i det längre loppet? Ska vi skippa eventuella krav på munskydd så fort Covid-19 blåst över? Retoriken blir ju helt fel om vi då gör det och då låter influensan åter skörda enorma mängder liv år efter år, liv som då hade kunnat räddats genom tvång på munskydd.

Vill gärna höra ett seriöst svar runt de tankarna.

Jag tycker att frågan om tvång på munskydd är större än Covid-19, nu när vi vet att dödligheten inte alls är på den nivån man först var rädd för.
Ska livet i framtiden endast handla om att inte bli sjuka? Ska människors frihet inskränkas så mycket i framtiden att vi aldrig mer kan ha en, vad vi idag kallar, normal tillvaro?

Skulle ni va bekväma med att aldrig mer i era liv kunna gå på krogen, konserter eller andra arrangemang där spridning av diverse sjukdomar normalt sker. Skulle ni vara bekväma med att för all framtid aldrig få lämna hemmet utan diverse skyddsutrustning, så som munskydd, handskar och skyddsglasögon?

Om detta tvång bara skulle gälla för Corona, vad är det med Corona som rättfärdigar ett sådant tvång? Vi har ju haft många influensa-episoder som skördat många fler liv än Covid. Ska ett sådant krav återinföras inför varje influensa-säsong? Om inte, varför då? Varför skulle då inte offren för en sådan episod vara lika mycket värda att rädda som för Corona?

Som sagt, skulle gärna vilja höra ett seriöst utlägg runt den frågeställningen.

Jag kan inte se någon utväg från munskyddssamhället, det kommer alltid finnas någon smitta som man kan minska genom att minska människors exponering för varandra och sin omgivning.
Du kommer inte få ett seriöst svar, de krigsplacerade upprorsmakarna i tråden är inte seriösa, inte smart att politisera användandet av munskydd, regeringen har haft fel hela tiden, om man seriöst vill att det ska bli populärt.
Citera
2020-07-08, 05:50
Medlem
arbetets avatar
Nej, det finns ingen uppsida med Sveriges strategi hur än mycket MSM och våra ansvariga försöker måla läppstift på grisen:

Sweden Has Become the World’s Cautionary Tale
Its decision to carry on in the face of the pandemic has yielded a surge of deaths without sparing its economy from damage — a red flag as the United States and Britain move to lift lockdowns.

Ever since the coronavirus emerged in Europe, Sweden has captured international attention by conducting an unorthodox, open-air experiment. It has allowed the world to examine what happens in a pandemic when a government allows life to carry on largely unhindered.

This is what has happened: Not only have thousands more people died than in neighboring countries that imposed lockdowns, but Sweden’s economy has fared little better.

“They literally gained nothing,” said Jacob F. Kirkegaard, a senior fellow at the Peterson Institute for International Economics in Washington. “It’s a self-inflicted wound, and they have no economic gains.”
https://www.nytimes.com/2020/07/07/business/sweden-economy-coronavirus.html
Citera
2020-07-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det finns ingen uppsida med Sveriges strategi hur än mycket MSM och våra ansvariga försöker måla läppstift på grisen:

Sweden Has Become the World’s Cautionary Tale
Its decision to carry on in the face of the pandemic has yielded a surge of deaths without sparing its economy from damage — a red flag as the United States and Britain move to lift lockdowns.

Ever since the coronavirus emerged in Europe, Sweden has captured international attention by conducting an unorthodox, open-air experiment. It has allowed the world to examine what happens in a pandemic when a government allows life to carry on largely unhindered.

This is what has happened: Not only have thousands more people died than in neighboring countries that imposed lockdowns, but Sweden’s economy has fared little better.

“They literally gained nothing,” said Jacob F. Kirkegaard, a senior fellow at the Peterson Institute for International Economics in Washington. “It’s a self-inflicted wound, and they have no economic gains.”
https://www.nytimes.com/2020/07/07/business/sweden-economy-coronavirus.html

Även om du inte tycker att det är värt något och inte har något som helst intresse av hur andra tycker och tänker så har vi vunnit vår frihet och sluppit leva i terror och diktatur.

Jag vet som sagt att du inte tycker detta är viktigt och säkert inte ens förstår poängen med det, men alla är lyckligtvis inte som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in