2020-07-07, 11:29
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Bra att du använder dina skydd om du tillhör riskgruppen, men försök inte tvinga folk till saker utan grund.
Skulle det vara så farligt om du faktiskt försökta att undertlätta för personer i riskgrupperna?
Citera
2020-07-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man måste ta ett vägt snitt i befolkningspyramiden. Ska man komma ned så lågt som 0,1% får man nog inte inkludera grupper över 30 år.
Haha, du har bestämt dig hör jag. Meningslöst att fortsätta mot dig och de med samma inställning som fullständigt struntar i fakta. Faktoida och nu även fascistoida, skrämmande.
Citera
2020-07-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En stor del av skyddsmask 90 var förstörda. Tillsammans med mycket annan slyddsutrusning.

Andningsskydd för alla svenskar brändes upp – utan protester
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BRXn37/andningsskydd-for-alla-svenskar-brandes-upp--utan-protester

Om du vill hitta sätt att vinna politiska poäng från detta i en eller annan riktning så går det säkert. Men försök håll dig till fakta om vad som förstördes när och vem som då bar det politiska ansvaret.

Jag ser inte någon tydlig politisk koppling här. Det gjordes misstag i flera politiska läger.

Det var inte skyddsmask 90 man destruerade utan en civil mask som det fanns flera miljoner av.
Det finns flera hundratusen skyddsmask 99 i förråd och tiotusentals har efterhand getts till vården. Masken har även börjat att nyproduceras.
Ansvaret vilar främst på regeringen.
Citera
2020-07-07, 11:31
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Är du riskgrupp ska du ta det jävligt försiktigt, så då förstår jag att du tar det säkra för det osäkra. För de som inte är riskgrupp talar datan för att du antingen blir sjuk och sen frisk eller knappt känner symptom överhuvudtaget.

Så vad är - egentligen - problemet?

Men för h*****e, tänk inte på dig själv ständigt och jämt!

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad eller ej, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra, det är det som ansiktsmasken är till för!
Citera
2020-07-07, 11:32
Medlem
FHM bedömmer R talet ligga runt 0.7-0.8.

Någon som kan förklara den dippen i mitten på Mars innan den gick upp igen strax efter?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret-2020-07-06.pdf
Citera
2020-07-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
”Redan 2009 såg vi att beredskapslagerna inte var tillräckliga – och det har inte blivit bättre sen dess” sa FHM på en presskonferens i början av epidemin. Beredskapen borde vara en huvuduppgift för FHM, och ledningen borde ha avgått, långt innan corona.

Men i Sverige handläggs frågan om beredskapslagring av MSB.
Hade FHM gett rådet att stänga ned så hade man gjort det. Nu saknade FHM kompetens på området och trodde att det var en lättsmittande influensa som inte gick att stoppa.
Citera
2020-07-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Skulle det vara så farligt om du faktiskt försökta att undertlätta för personer i riskgrupperna?
Jag kan inte tala för dig men jag och många med mig har snart i ett halvårs tid gjort stora uppoffringar på flera olika plan för att underlätta för riskgrupperna i så hög utsträckning som möjligt.

Vi arbetar hemifrån, är permitterade, är varslade, håller social distansering, håller oss hemma med minsta symptom, har undvikit kultur- och idrottsevenemang, undvikit restauranger och inte träffat äldre och sjuka anhöriga inomhus. Jag måste säga att ditt inlägg är att hån mot alla oss som av hänsyn vidtagit alla dessa åtgärder utan krusiduller och med stort allvar.

Eller?
Citera
2020-07-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Men för h*****e, tänk inte på dig själv ständigt och jämt!

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad eller ej, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra, det är det som ansiktsmasken är till för!
Jag fick bekräftad covid i april med lätta symptom och blev därefter frisk. Har hitintills inte upplevt att lungorna kollapsat eller hjärnan trillat ur.

Angående egoismen: se mitt svar till Gahan nyss, era konstanta hån mot alla oss som gör vårt yttersta varje dag är nästan lika beklagliga som era fascistoida förhoppningar och faktaresistens.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Intressant twittertråd där man fokuserar på totala dödstalen under vinterhalvåret. Intressant att Finland sticker ut ganska rejält jämfört med övriga Norden. Koskenkorvaeffekten?

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html

Jävligt intressant, men alarmisterna kommer inte läsa den och kommer komma mer bortförklaringar för hurr durr vad vi hatar Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte enligt WHO. Dödligheten ligger runt 1%. Länka gärna officiella uppgifter på att dödligheten bara skulle vara en tiondel så stor.

FHM har ju släppt sin första uppskattning, 0.1% ålder 0-69 och 0.6% totalt.

Sen en baserad på antikroppar som pekade på 0.5%

Och de här var innan KI släppte sin rapport om T cells immunitet, så siffrorna kommer minst halveras om den blir styrkt.
Citera
2020-07-07, 11:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har du någon källa på detta? Har förstått det som att på grund av avsaknad av testförmåga gavs enbart prioriterade tester. Har svårt att se att Tegnell skulle motsätta sig tester då det hade inneburit mer statistik och kunskap. Men man får anpassa sig till vilka medel man har tillgång till. Länder som Norge och Sydkorea kom snabbt igång med sina tester, hade en annan beredskap för detta.
Tegnell utalade redan i början av mars att det är meningslöst att testa och smittspåra.
Citera
2020-07-07, 11:40
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
FHM har ju släppt sin första uppskattning, 0.1% ålder 0-69 och 0.6% totalt.

Sen en baserad på antikroppar som pekade på 0.5%

Och de här var innan KI släppte sin rapport om T cells immunitet, så siffrorna kommer minst halveras om den blir styrkt.
Ja för FHM är ju en tillförlitlig källa...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in