2020-07-07, 10:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Intressant twittertråd där man fokuserar på totala dödstalen under vinterhalvåret. Intressant att Finland sticker ut ganska rejält jämfört med övriga Norden. Koskenkorvaeffekten?

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html
Jäkligt intressant, denna bör alla läsa.
Citera
2020-07-07, 10:43
Medlem
Inlagda på IVA i Sverige fortsätter rasa med ca 25-33% i veckan. Bara en tidsfråga innan vi är under 100.
Citera
2020-07-07, 10:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En önation lyckades inte skydda sig från corona med en lockdown, hur många lockdowns kommer de bli innan dom ger upp? Det är nästan skitsamma om det är lockdown i hela landet eller bara en del av landet, konsekvenserna blir ändå förödande.

Jag skulle inte dra några växlar på om det är en "önation" eller inte. Denna smitta har spridits med flyg från första början. Från Kina till Europa. Från Europa till Nordamerika. Från Nordamerika till Sydamerika osv. Smittan började spridas på allvar i feb. Nu är vi inne i Juli. Förhoppningsvis finns vaccin tillgängligt runt årsskiftet. De flesta länder vill vinna tid för att rädda liv och ekonomi. Det som hände i Italien, Spanien och det som pågår på andra håll i världen med storskalig smittspridning är verkligen inte bra för vare sig ekonomi eller hälsa.
Citera
2020-07-07, 10:47
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Intressant twittertråd där man fokuserar på totala dödstalen under vinterhalvåret. Intressant att Finland sticker ut ganska rejält jämfört med övriga Norden. Koskenkorvaeffekten?

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html

Redan i Mars såg vi att kinesernas rapporter om bl.a "idelatemperatur" för Covid-19 stämde ganska bra att vara +8,7C, där både Wuhan, Lombardien och Stockholm hade samma temp när det brakade loss.

Ft. Detrick. Tabell på hur lång tid viruset C19 överlever på hud,kläder och sedlar vid olika temperaturer:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.01.20144253v1.full.pdf

Att notera är att det är det ökända labbet Ft. Detrick i Maryland, som utförde dessa tester redan i januari 2020, men att de publicerade detta först i fredags 3/7 (!), detta labb var nedstängt sen de slarvat och virus hade åkt ut i avloppet. Hur nu Ft. Detrick fick samples redan i januari och sen redogjorde för testerna först i fredags 3/7 stinker, eftersom dessa tester bör ha tagit max 1 månad att genomföra, känns som vissa labb sitter och portionerar ut sina resultat av okänd anledning.

Men nu har vi i alla fall en "lathund" över c19

I övrigt ser jag att ökad rf/temp och marknära ozon i samspel stämmer bra med nedgången av c19-smitta när man läser av tabeller och områden med inrapporterade fall. Tror det är här som vi då kan avgöra "kluster-områden". Exempelvis påverkar avgaser marknära ozon negativt vilket kan påvisa att folk nära avgaser smittas lättare än folk som är i renare områden på samma geografiska plats.
Exempel, bor du vid Hornsgatan i Sth smittas du lättare än om du bor vid Tanto-lunden, problemet här är att FHM sekretessar geografiska områden. Expressen lyckades få ut postnummer-områden, men det la dom bakom betalsidor direkt, vilket visar hur illa MSM sköter sig i denna panepedemi !
Senast redigerad av vinland 2020-07-07 kl. 11:11.
Citera
2020-07-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle inte dra några växlar på om det är en "önation" eller inte. Denna smitta har spridits med flyg från första början. Från Kina till Europa. Från Europa till Nordamerika. Från Nordamerika till Sydamerika osv. Smittan började spridas på allvar i feb. Nu är vi inne i Juli. Förhoppningsvis finns vaccin tillgängligt runt årsskiftet. De flesta länder vill vinna tid för att rädda liv och ekonomi. Det som hände i Italien, Spanien och det som pågår på andra håll i världen med storskalig smittspridning är verkligen inte bra för vare sig ekonomi eller hälsa.

"Förhoppningsvis finns vaccin runt årsskiftet". Vad händer om det inte finns ett vaccin då? Ska en hel befolkning vaccinera sig med ett vaccin som ingen vet är säkert eller inte? Och om det inte kommer runt årsskiftet, vilket risken är stor att det inte gör, ska Australien fortsätta sätta hela städer i karantän? Hur länge ska man göra det? För ett virus som är ofarligt för 99% av befolkningen?

Med handen på hjärtat nu. Tycker du inte att lockdown-länderna går för långt?

"Hoppas det finns ett vaccin snart". Fan det värsta jag hört.
Citera
2020-07-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inlagda på IVA i Sverige fortsätter rasa med ca 25-33% i veckan. Bara en tidsfråga innan vi är under 100.

104 nu.
Citera
2020-07-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Eftersom jag känner en som jobbar på ett äldreboende så vet jag att det mörkas. Mina "anklagelser" är inte grundlösa.

”Du känner en som jobbar på äldreboende...”.
Briljant och pålitlig källa.
Källkritik skulle du inte klara tyvärr.
Citera
2020-07-07, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
"Förhoppningsvis finns vaccin runt årsskiftet". Vad händer om det inte finns ett vaccin då? Ska en hel befolkning vaccinera sig med ett vaccin som ingen vet är säkert eller inte? Och om det inte kommer runt årsskiftet, vilket risken är stor att det inte gör, ska Australien fortsätta sätta hela städer i karantän? Hur länge ska man göra det? För ett virus som är ofarligt för 99% av befolkningen?

Med handen på hjärtat nu. Tycker du inte att lockdown-länderna går för långt?

"Hoppas det finns ett vaccin snart". Fan det värsta jag hört.

Du gör lite märkliga tolkningar. Du kan väl inte missat att det finns vaccin redan nu och att kliniska tester redan pågår? Cirka 10 testas på människor redan nu. Vissa i Fas3, dvs sista fasen innan godkännande. Allt för att försäkra sig om att vaccinen är effektiva och säkra. Man kommer veta. Brydde man sig inte om säkerheten skulle vi kunna vaccinera oss redan idag. Det är långt ifrån säkert att bli smittad av Covid19. Man får väga riskerna mot varandra. Jag skulle föredra ett kliniskt testat vaccin alla dagar i veckan.

Denna sjukdom dödar cirka 1% av de som blir smittade, så nej. Jag tycker inte att de länder som inför någon form av partiell lockdown går för långt. De tar ansvar för sin befolkning.
Citera
2020-07-07, 11:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Björn Olsen arbetar även kliniskt som läkare på Akademiska sjukhuset.
"Hur är det handsprit och munskydd?
– Ja handsprit och att tvätta händerna hjälper mot virus, vanliga munskydd hjälper däremot inte mycket. Det finns vissa typer munskydd som hjälper bättre, tex FFP2 och FFP3, men de är svåra att få tag i nu."

Han har tidigare sagt att handsprit hjälper för stunden - men så fort spriten torkat är man nere på noll igen.
Det är väl inget konstigt att handspriten dödar viruset just då man kletar på den? Att man sedan kan få virus på händerna igen är självklart. Förstår du inte det?
Citera
2020-07-07, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ca 20 % av befolkningen antas vara psykiska störda, det är 2 miljoner. Inte så att jag tror alla 260 000 inbillar sig, men jag tror inte alla har självdiagnosticerat rätt heller. Många har uppenbarligen inte varit sjuka nog för att få testa sig.
Det har funnits många människor som varit rejält sjuka men ändå inte fått testa sig. Många skickades hem från sjukhusen utan att ha testats.
Citera
2020-07-07, 11:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var kluster det också. Samma har vi sett i Sverige där situationen i Stockholm tydligt visat på klustersmittor. Där det har kunnat vara milsvida skillnader mellan olika kvarter.

Definiera kluster. Väldigt få smittor sprids jämt och fint.
Citera
2020-07-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du gör lite märkliga tolkningar. Du kan väl inte missat att det finns vaccin redan nu och att kliniska tester redan pågår? Cirka 10 testas på människor redan nu. Vissa i Fas3, dvs sista fasen innan godkännande. Allt för att försäkra sig om att vaccinen är effektiva och säkra. Man kommer veta. Brydde man sig inte om säkerheten skulle vi kunna vaccinera oss redan idag. Det är långt ifrån säkert att bli smittad av Covid19. Man får väga riskerna mot varandra. Jag skulle föredra ett kliniskt testat vaccin alla dagar i veckan.

Denna sjukdom dödar cirka 1% av de som blir smittade, så nej. Jag tycker inte att de länder som inför någon form av partiell lockdown går för långt. De tar ansvar för sin befolkning.

1%? Prova 0.1% varav majoriteten över 60år. Under den åldern är dödligheten obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in