2020-07-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför är du intresserad av att jämföra en enskild region med länder? Skåne jämfört med Norge? Dalarna jämfört med Belgien? Varför skulle det vara intressant!?

De ägnar dig åt något slags körbärsplockande epidemiologisk gerrymandering :-D

Varför skulle man inte kunna jämföra så?
Citera
2020-07-07, 09:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inser du inte att munskydden inte funkar ens i de länder där det finns ett sanktionssystem för dem som inte lyder? Spelar ingen roll hur mycket ledarna "bestämmer".

Israel är inte ett land där man skulle vilja mucka gräl med myndigheterna/polisen. Ändå funkar de inte.
I vissa befolkningsgrupper i Israel, de ortodoxa, är tilltron till myndigheterna låg och beredvilligheten att följa myndigheternas rekommendationer liten. Motsvarar somalier i Sverige.
Citera
2020-07-07, 09:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Obehindrat jämfört med resten av världen. Obehindrat på det sättet att man aldrig försökt stoppa utan man alltid satsat på minska.
Det är inte korkat, det är bara lite fel timing. Lockdown borde ha gjorts i mars eller april. När det var som värst. Men mesiga och egoistiska svenskar ville inte det.
Men då hade det varit lämpligast. Detta för det var då man hade flest döda.
Varför nån kallar det för korkat är just för att i mars/april dog många fler än idag. Och då tänker man att det är meningslöst att göra det nu när det dör färre. Men det är inte meninslöst. Det är bara utifrån smärtgränsen som det är meningslöst. Har man stått ut med att det dött så många personer det är klart att det låter meningslöst nu när det dör färre. Ingenstans i världen accepteras dock att det är så många smittade. Ingenstans i världen är det meningslöst att få så få smittade som möjligt. Förutom än i Sverige.
Du säger ju själv att det är "lite fel timing". Ja, där verkar vi vara ense även om jag tycker att det snarare är helt fel timing. Det är meningslöst i det här läget eftersom kostnaderna kommer överstiga nyttan med en nedstängning och nedstängningen kommer inte att accepteras.

De flesta vill nog ha så få smittade här som möjligt också, men inte till vilket pris som helst. Ungefär som att de flesta vill ha noll döda i trafiken, men inte till priset av 30km/h-fartbegränsning överallt.
Citera
2020-07-07, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lite av en följetong i den här tråden angående Worldometer. Man kan konstatera att så länge de blandar olika rapportsätt finns det ingen anledning att titta på deras grafer.

Det är dock lite underhållande när vissa verkar tro att Worldometer är någon slags auktoritet på covid-19-rapportering och när FHM "avviker" från dem handlar det om mörkläggning.
De blandar inte några rapportsätt utan tar data direkt från FHM:s rapportering.

Det är detta som jag iaf har noterat. Worldometer har inte ändra sina inrapporteringsrutiner för Sverige. Helt plötsligt när Sverige hamnade i hetluften blev det först strul med rapporteringen av nya fall och den här veckan också av dödstal.

Och nej, Worldometer är ingen auktoritet men de flesta förlitar sig på dem som källa inte minst internationellt.
Citera
2020-07-07, 09:20
Bannlyst
Citat:
De använder FHM som källa (enligt dem själva). FHMs filer har inte ändrat något i sin struktur så det handlar om inkompetens hos Worldometer snarare än att Sverige försöker gömma sig.

Andra statistiksidor lyckas för övrigt behandla FHMs data utan problem kan nämnas. Vidare, krävs verkligen ingen avancerad matematik för att förstå utvecklingen i Sveige.
Är du seriös? Worldometer blev plötsligt inkompetent för att synk med Sverige inte längre funkar? Ja, tro på det du. Sverige har ju mörkat under hela corona, att fiffla med worldometer är ett mycket viktigt sätt att fortsätta mörka. I detta fall med dem som mest förfäras över läget, dvs utlandet då många svenskar är lika stora lögnare som sitt styre.
Ja det krävs en master i matte och statistik. Detta bara för att tolka allt detta med efterslöpningar och massa fiffel. Om man inte ligger och sover sedan mars vet man att p varje PK har man snackat om minskning av allt trots att det var som värst just i april. Nä, Sverige har alltiud ljugit och fortsätter att ljuga. Ingenstans i världen behöver man räkna ut hur läget är genom att använda källor här och där. Sverige är 2020s Nordkorea.
Citera
2020-07-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men bevis eller källa saknas fullständigt.
Därmed grundlösa anklagelser.
Eftersom jag känner en som jobbar på ett äldreboende så vet jag att det mörkas. Mina "anklagelser" är inte grundlösa.
Citera
2020-07-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De blandar inte några rapportsätt utan tar data direkt från FHM:s rapportering.

Det är detta som jag iaf har noterat. Worldometer har inte ändra sina inrapporteringsrutiner för Sverige. Helt plötsligt när Sverige hamnade i hetluften blev det först strul med rapporteringen av nya fall och den här veckan också av dödstal.

Och nej, Worldometer är ingen auktoritet men de flesta förlitar sig på dem som källa inte minst internationellt.

Men för i helvete! Det är väl knappast FHM som rapporterar till Worldometer. Varför skulle de göra det?
Alla andra lyckas ju fiska upp rätt siffror..
Om dom är klantar på Worldometer så är det väl för fan inte FHMs fel.
Citera
2020-07-07, 09:24
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte heller på nedstängning. Initialt menar jag att en kortare total nedstängning av samhället hade gjort nytta. Nu är det försent och vi kommer att få dras med konsekvenserna för lång tid framöver, Förutom de döda och även om vi bortser från dem så står vi idag utan några inarbetade rutiner eller koll på läget var smittan finns osv.

Och vad ska man göra åt det? Hoppas på det bästa? Det är inte så mycket vi kan göra när vi inte ens har full allmän testning igång. Det är där vi måste bli bättre. En fullskalig testning av Sveriges befolkning så vi vet var smittan finns. Etablering av en smittspårningsorganisation på en skala vi aldrig sett förut där vi bland mycket annat behöver ta in massor av tolkar. Snabbutredning av tillfällig lagstiftning för att kunna isolera lokala utbrott. M.m. M.m.

Ser vi något sådant? Nej! Vi ser ansvarig minister svamla om åtgärder som är självklara men som ändå inte kommer att genomföras av flera skäl. Bl.a. p.g.a. att man inte ens har adresserat de grundläggande strukturella problem som vi står inför.
Kolla här, det finns bara en sak som är rätt att göra. Sparka hela FHM eftersom de har misslyckats totalt. Och även avsätta regeringen eftersom de backat FHM. Alla dessa är skyldiga alltså, Löfven, Hallengren, Tegnell, Carlsson etc. Ingenstans i världen får ett misslyckat lag fortsätta. Det händer bara i Sverige.
När det finns andra som tar över, det måste vara folk som är medvetna att FHM & sossarna misslyckades totalt. Och göra precis tvärtom det de har gjort. SÅ, när såna är på plats, med Olsen som leder det hela, då får vi anpassa oss till va han säger. Det enda viktiga är att de gör motsatsen än fhm, så stoppa smittan istället för att låta alla smittas.
Citera
2020-07-07, 09:26
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Är du seriös? Worldometer blev plötsligt inkompetent för att synk med Sverige inte längre funkar? Ja, tro på det du. Sverige har ju mörkat under hela corona, att fiffla med worldometer är ett mycket viktigt sätt att fortsätta mörka. I detta fall med dem som mest förfäras över läget, dvs utlandet då många svenskar är lika stora lögnare som sitt styre.
Ja det krävs en master i matte och statistik. Detta bara för att tolka allt detta med efterslöpningar och massa fiffel. Om man inte ligger och sover sedan mars vet man att p varje PK har man snackat om minskning av allt trots att det var som värst just i april. Nä, Sverige har alltiud ljugit och fortsätter att ljuga. Ingenstans i världen behöver man räkna ut hur läget är genom att använda källor här och där. Sverige är 2020s Nordkorea.
Hur tusan fifflar Sverige med Worldometer? Det är en privat sida som samlar in data från hela världen. Från Sverige kan de hämta data från den här filen vid 14 dagligen:

https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Som kan ses här så har inte den här filen ändrat struktur:

https://github.com/adamaltmejd/covid/tree/master/data/FHM

De är uppenbarligen inkompetenta eftersom deras synk inte har fungerat på ett tag - när flera andra sidor lyckas synka sin data perfekt med FHM dagligen, t ex:

https://covidstatistik.se
https://adamaltmejd.se/covid/

FHM har hela tiden redovisat fastslaget avlidendatum. Efter att eftersläpningar blivit kända så har man börjat bortse från de 10 senaste dagarna och infört rullande medelvärde. Detta har visat sig vara ett bra sätt att utläsa trenden. Detta är direkt ingen avancerad matematik.
Citera
2020-07-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ja, bland ortodoxa judar som av religiösa skäl inte följt rekommendationerna.

Fanns det ens någon första våg eller var det också kluster?

Själv tycker jag också det är tramsigt att prata om vågor.

Ju färre restriktioner - tvingande eller frivilliga - desto mer smitta.
Citera
2020-07-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ändå svarar du?

Det har varit alldeles för mycket lögner och arrogans från Tegnell att det är mer som ett mirakel om den Svenska strategin skulle fungera. Som det ser ut nu känns det att de försöker framställa det som att det ser bra ut.

Det har varit alldeles för lite transparens från FHM/Regeringen under detta halvår för att man (jag) ska ens lita på dem framöver. Klart att det finns en liten möjlighet att den kan vara rätt, men det var ju samma sak med invandringen där man gjorde allt för att framställa det som något positivt, samtidigt som en stor del av befolkningen går runt och är livrädd för att bli våldtagna, förnedringsrånade eller just misshandlade.

Vi pratade om flockimmuntit tidigare.

Runt 6% av Sverige är immuna.

Efter över 5000 döda.

Vi behöver runt 60%.

Så 50 000 döda i Sverige innan det är slut?

Du får väl ursäkta mig, men jag har noll förtroende till en sådan svag och feg ledare som Löfven. Det blir nästan automatiskt att jag misstror honom när han visar sig. Men innerliga önskan är att han kommer tryckas till extremt framöver och blir avsatt till valet 2022.

Mmm, jag vet...
Borde egentligen ge fan i att svara men kan ju inte låta bli ibland

Tror inte man ska göra misstaget att bland ihop detta med invandringsexplosionen tidigare, varenda människa som inte drabbats av någon humanitär hybris kunde se åt vilket håll det barkade.
Regeringen Reinfeldt och sedermera herr Löfven tog här beslut som kommer kosta både pengar och lidande för många år framöver, hos alla människor i Sverige.
Corona-utmaningen är av annan typ och betydligt mer svår att möta, besluten som togs då Sverige skulle vara en "humanitär stormakt" var bara oerhört korkade.
Men det är en annan diskussion.

Nja, jag är inte riktigt säker på det här med 60 % immunitet för att flockimmuniteten ska funka. Tror på längre siffror, har inga belägg mer än logiskt tänkande.

- Alla människor rör sig inte lika mycket ute bland folk
- Det verkar skilja en del på hur lätt folk blir smittade, kan alla bli smittade?
- Viss typ av flockimmunitet uppstår redan vid väldigt låga procenttal, rimligtvis så påverkar detta också ovan punker och smittspridningen sjunker än mer vilket gör att antalet sjuk blir färre o.s.v.

Vi delar dock en åsikt till 100 %, Löfven är i.m.o. en dålig ledare och jag ser inget hellre än regeringskifte vid nästa val!!
Citera
2020-07-07, 09:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Du säger ju själv att det är "lite fel timing". Ja, där verkar vi vara ense även om jag tycker att det snarare är helt fel timing. Det är meningslöst i det här läget eftersom kostnaderna kommer överstiga nyttan med en nedstängning och nedstängningen kommer inte att accepteras.

De flesta vill nog ha så få smittade här som möjligt också, men inte till vilket pris som helst. Ungefär som att de flesta vill ha noll döda i trafiken, men inte till priset av 30km/h-fartbegränsning överallt.
Det finns faktiskt en noll-vision för dödsfall i trafiken i Sverige.

Men det finns ingen noll-vision för dödsfall av corona i Sverige. Det gör det i många andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in