2020-07-07, 00:15
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För det första tycks ju inte munskydd vara lösningen. Länder som Israel har obligatoriska munskydd - ändå måste de stänga ner landet igen..

Ditt problem är att du inte tänker i siffror. Att det går att misslyckas även med munskydd innebär inte att munskydd är verkningslösa, på samma sätt som det inte innebär att klimatet har noll inverkan för att vissa länder med ett varmt klimat fått ett dåligt resultat.

Citat:
För det andra förstår jag inte varför man borde tvinga någon annan att göra något - när man kan agera själv i samma syfte? En FFP3 mask är dessutom effektivare, eftersom den silar bort 99% av virusen - istället för att alla ska använda munskydd som läcker som såll..

För att om man inte tvingar folk så kommer färre att göra det. Jag struntar helt i vilka rättigheter folk anser sig ha om jag kan uppnå ett bättre resultat genom att tvinga på dom ett munskydd. Jag bryr mig om resultat, inte ideologi.
Citera
2020-07-07, 00:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du kan glömma att vi har haft 260 000 långtidssjuka personer i Sverige (orsakade av Covid).

Det är psykiskt. Tyvärr. Problemet är att ingen vågar säga det till dom.
Dom är syltryggar helt enkelt.
Ca 20 % av befolkningen antas vara psykiska störda, det är 2 miljoner. Inte så att jag tror alla 260 000 inbillar sig, men jag tror inte alla har självdiagnosticerat rätt heller. Många har uppenbarligen inte varit sjuka nog för att få testa sig.
Citera
2020-07-07, 00:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Nyckelordet här är ”tror”, något som (fortfarande...) är väldigt vanligt i coronatråden. Spekulationer och prognoser baserade på magkänsla som gränsar till rena förhoppningar om en värre utveckling, sedan en tid tillbaka har det mest liknar halmstrån.

Samma människor som ”tror” är samma människor som ”vet” att Sveriges dödstal hade sänkts med minst det tiodubbla ifall Anders Tegnell stängt ner landet mot omvärlden i början av mars med bland annat skolstängningar, utan att tänka det minsta på begreppet ”folkhälsa” i ett bredare perspektiv. Detta hade alltså enligt vissa ljushuvuden kunnat ersätta en havererad äldrevård.

Till och med doktor Tengele tror ju hela dagarna utan att veta. Är övertygad om att bara kineserna vet vad som måste göras eftersom de tillverkade viruset!
Citera
2020-07-07, 00:17
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Att titta på antalet fall som testat positivt är helt meningslöst. Det beror på hur många man testar.

Du får titta på dödstal och antalet som åker in på IVA.

Det räcker egentligen inte, men så länge vi testar så långsamt så vet man inte hur många som är eller har varit smittade eller är smittade just nu och sitter hemma och mår dåligt. Vi vet inte helt enkelt hur läget är med att bara räkna antalet döda och på IVA.
Citera
2020-07-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ja, det blir intressant framöver. Syns inte dödligheten i form av överdödlighet så har ingen dött. Så vi kan spara mycket pengar i Sverige genom att sluta förebygga dödsfall både här och där.

Eller snarare så att då har den mängd personer dött som det brukar och som vi accepterar även under andra år. Det är kring 90.000 per år. Ibland t o m 93.000.
Citera
2020-07-07, 00:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men en FFP3 mask skyddar ju DIG från smitta. Varför ska du gråta över att andra inte använder munskydd för att skydda DIG - när du kan skydda dig SJÄLV?

Det är som att inte använda kondom och sen gråta över att det blev oönskad graviditet..

För tredje gången. Munskydd hindrar smittade från att sprida smitta. Du kan verkligen inte mena allvar som inte tagit dig till det vid det här laget.
Citera
2020-07-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vilka siffror? Antalet smittade eller vadå, minskat IVA eller antalet döda per vecka?

Antalet smittade kan ju få vara en miljon per vecka om antalet IVA och döda minskar och närmar sig noll.
Citera
2020-07-07, 00:20
Medlem
Citat:
Norge hade färre smittade när dom införde sina åtgärder. De åtgärder Sverige satte in fick stopp på smittan. Tyvärr är intelligensnivån alldeles för låg härinne för att folk ska fatta hur viktiga startvillkoren är.
Tyvärr var intelligensnivån på folkhälsomyndigheten alldeles för låg för att fatta hur viktiga startvillkoren är/var! För man kan liksom inte fylla Sverige med Coronasmittade resenärer i den takt som skedde och samtidigt tro att man ska hinna med att smittspåra varenda en av de vandrande smitthärdarna
Citera
2020-07-07, 00:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det är mycket som är fel i Sverige just nu, kanske det är så att S-holm har haft sina duster men antalet smittade ökar och så i övriga delar i landet.
Det är inte över, även om de äldre som har smittats gav en hög kurva av IVA bland annat men nu är det yngre som även drabbats och de klarar sig bättre och dödligheten minskar.
Tänk efter ordentligt, tror du verkligen att det är över så har du inte ens sett hälften.

Vad menar du med antalet smittade ökar i Sverige? Ja, eftersom sjukdomen sakta sakta sprids så ökar antalet som haft det. Men vi har ingen accelererande smitta i samhället. Man har ju börjat masstesta och därmed hittar man ju massor fler fall.

I den sista mätningen dom gjorde i Stockholm så hade 0,3% en pågående infektion (ner från cirka 2,3 % ett par månader tidigare). Det är en ganska drastisk minskning.

I Sverige är det över. Det kommer säkerligen dyka upp lokala utbrott (tänk Gällivare) här och där i höst.
Citera
2020-07-07, 00:21
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Att titta på antalet fall som testat positivt är helt meningslöst. Det beror på hur många man testar.

Du får titta på dödstal och antalet som åker in på IVA.

Så du tror alltså att hela skillnaden mellan Sverige och alla andra länder i Europa förklaras av hur många man testar, och att vi inte har fler fall än något annat land på riktigt? Herregud människa...
Citera
2020-07-07, 00:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det räcker egentligen inte, men så länge vi testar så långsamt så vet man inte hur många som är eller har varit smittade eller är smittade just nu och sitter hemma och mår dåligt. Vi vet inte helt enkelt hur läget är med att bara räkna antalet döda och på IVA.

Va?

Det vi visst. Du kan tex få ett bra hum genom att dividera antalet döda med dödligheten. Då får du se att vi hamnar på att ungefär 850 000 i Sverige haft Covid-19
Citera
2020-07-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Ditt problem är att du inte tänker i siffror. Att det går att misslyckas även med munskydd innebär inte att munskydd är verkningslösa, på samma sätt som det inte innebär att klimatet har noll inverkan för att vissa länder med ett varmt klimat fått ett dåligt resultat.

För att om man inte tvingar folk så kommer färre att göra det. Jag struntar helt i vilka rättigheter folk anser sig ha om jag kan uppnå ett bättre resultat genom att tvinga på dom ett munskydd. Jag bryr mig om resultat, inte ideologi.

Du tvingar hellre andra på nästan verkningslösa munskydd för att skydda dig från smitta - istället för att använda dokumenterat effektiva ansiktsmasker för att skydda dig själv?

Förstår du inte vad "bättre resultat" innebär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in