2020-07-06, 01:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Både Åkesson, Kristensson och Ebba har uttalat sig kritiskt. Men som jag sa - alltför försiktigt och alltför sent. Dock är dom inte ansvariga för de 5500 döda (and counting), utan det är de fina och goda humanistiska partierna S och Mp...

Det var borgfreden som gjorde att de var tysta. Åkesson röt emellanåt: Stäng ner, testa mera etc. Men det blev i skymundan. Det är lite damn if you do and damn if you don't över det hela.
Citera
2020-07-06, 01:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Fast i Sverige så rekommenderas ju munskydd på Svedavias flygplatser nu så vi har gjort framsteg.

Det kommer en dag då FHM måste rekommendera munskydd. Men den dagen kommer inte Tengele stå på presskonfen, utan en liten underhuggare.
Citera
2020-07-06, 01:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eller sen är det helt enkelt så att Sverige har så många fler somalier, turkar, syrier, irakier, libaneser, etiopier etc. Och när smittan sprids bland dessa grupper då blir dödligheten bland dem också stor. Och deras dödlighet påverkar Sveriges dödssiffror.
Jag är inte dogmatisk , du har en poäng här.
MEN , det förklarar knappast det faktum att vi har 10 ggr fler döda , så jävla många fler Somalier har vi inte.
Citera
2020-07-06, 01:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du yrar i nattmössan igen!

Påföljande år [2004] avlade han Master of Science-examen i epidemiologi vid London School of Hygiene and Tropical Medicine vid University of London.[4][5]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell

Så din fördomsfulhet är helt ogrundad.

Det var kanske i London som han lärde sig att det bästa sättet är att smitta en befolkning på en gång och sedan skita i konsekvenserna. Bara man sållar ut de svaga från de starka!
Citera
2020-07-06, 01:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Åkessons medicin var att avskeda Tegnell av någon anledning.. Plus att vi borde ha stängt ner skolorna.
Båda åtgärderna alltså helt verkningslösa
och skolstängningen ungefär när det var dags för sommarlov.

Ebba föreslog att vi skulle skjuta till resurser för corona-information genom migrantförsamlingarna.

Fantastiskt. Jag vill minnas att man öronmärkte 75miljoner till detta. Nu måste väl Ebba vara helnöjd?

Kristenssons meriter har jag redan påpekat.

MÅNGA har kritiserat - men få om någon har kommit med något konkret. Förutom lockdown då.. av hela samhället tills viruset hade självdött.

Israelerna håller inte med dig och klassificerar skolor som "High risk" för infektionsspridning:
https://www.jpost.com/health-science/how-to-avoid-catching-coronavirus-633952

Tegnell borde fått sparken i det ögonblick han yppade ordet flockimmunitet.
Citera
2020-07-06, 01:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt flera källor kommer Covid 19 att vara den vanligaste dödsorsaken under 2020. En enbart titta på överdödlighet säger inte allt. För det första måste du titta på överdödlighet under en mängd av år för att få fram ett snitt. För det andra leder den ökade försiktigheten i samhället, främst bland våra äldre att de nu under detta år råkar ut för mindre sjukdomar av annan art, såsom influensa och vinterkräksjuka för att nämna två exempel.

Ja det är ju inte så konstigt om C-19 blir den vanligaste dödsorsaken under 2020. Många har ju suttit hemma och häckat nu i fyra månader. Något ska ju folk dö av.
Citera
2020-07-06, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
"Enligt statistiken från Folkehelseinstituttet (FHI) är norsksomalier den i särklass svårast drabbade gruppen i Norge. Risken att bli smittad är tio gånger högre för somalier än för infödda norrmän"

Det är något konstigt med somalier och Corona.

Man pratar om trångboddhet och Habane Hassan på somaliska riksförbundet i Sverige (SRFS) hävdar att smittan bland hans landsmän beror på trångboddhet. "I Sverige är inte bostadsmarknaden anpassad för familjen annorlunda. Det behövs långsiktiga investeringar för att bygga bort trångboddheten."

Men det kan ju inte vara frågan om trångboddhet. Hur jävla stora är dessa somaliska familjer egentligen?

Å andra sidan bådar detta ju gott ifall ryktet sprider sig att i SVERIGE (och uppenbarligen även i Norge) bor man TRÅNGT och därmed ökar risken att DÖ..

Jag tror att bland annat dessa två faktorer även har något med saken att göra:
1. Bristande hygien.
2. D-vitaminbrist.
Citera
2020-07-06, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur har du fått intrycket av att de har kovänt? Tedros Adhanom Ghebreyesus har i en intervju med SvD uttryckt sig diplomatiskt om Sveriges strategi. Förväntade mig inget annat från en FN-diplomat. Det är inte hans roll att låta bilan falla utan tvärtom.
Fick intrycket av SVT nyheter, skulle såklart kollat med en mer seriös källa först om det nu är som du säger.
Citera
2020-07-06, 01:35
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det har han inte:
Måltavlorna för benämningen ”tjänstemän” var framför allt FHM:s generaldirektör Johan Carlson, som är docent och därmed har doktorerat, samt statsepidemiolog Anders Tegnell, utan sådan akademisk titel, men som också doktorerat. Carlsons avhandling handlade om malaria, Tegnells om infektionsrisker vid hjärtoperationer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jredq/elitforskarna-som-fick-lamna-fhm-bryter-tystnaden-blev-olyckligt

Så Aftonbladet kör fullt ut operation "rädda regering genom att skylla på FHM"? Läser aldrig tidningen. Har dom gjort det länge? Låter bara korkat i mina öron. Omöjligt att sänka FHM utan att dra med S i fallet.
Citera
2020-07-06, 01:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är ju inte så konstigt om C-19 blir den vanligaste dödsorsaken under 2020. Många har ju suttit hemma och häckat nu i fyra månader. Något ska ju folk dö av.

Det vore ytterst konstigt och kommer inte att bli så heller.
Citera
2020-07-06, 01:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det vore ytterst konstigt och kommer inte att bli så heller.

Förmodligen inte nej. Jag tror snarare 2020 kommer likställas med ett dåligt influensa-år när detta summeras. Och då kommer vi ställa oss frågan vad fan vi höll på med.
Citera
2020-07-06, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag är inte dogmatisk , du har en poäng här.
MEN , det förklarar knappast det faktum att vi har 10 ggr fler döda , så jävla många fler Somalier har vi inte.

Över 3 ggr fler somalier i Sverige än i Finland.

6,5 ggr så många turkar i Sverige som i Finland.

3 ggr fler irakier i Sverige än i Finland.

År 2018 fanns det 186.000 syrier i Sverige. I Finland fanns det några hundra. Kanske 600.

Talar dessa siffror inte sitt klara språk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in