Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Ingen har kommenterat alkoholhalten, 1,35 promille, på den här personen. Den nivån tyder på att det är en alkoholmissbrukare i de högre klasserna. På gränsen till alkoholism.
Det är betydligt över nivån för "salongsberusad" för en kvinna på påsklunch. Hon minns så pass mycket att hon "blev arg" på värden som bjöd henne på lunchen och på snapsen.
1,35 ‰ är en hög nivå även om jag har för mig att det finns exempel på mångdubbelt högre nivåer hos alkoholister.
(Kan tyvärr inte ge förslag på GM och hon kommer väl bara att ta emot ett strafföreläggande och betala böterna i all anonymitet).
Ett snabbt överslag, där jag nog satt vikten alltför högt för "att vara snäll"... 90kg !
Vid en en påsk- snapslunch vill en sittning normalt sträcka sig, kanske, 2 timmar. Låt oss utgå från att denna lunch startar kl. 11, att det blir lite hetsigt halvvägs igenom, och tanten sveper en extra innan hon far ut till bilen och trillar hemåt... Det skulle kräva 3 sexor snaps mellan 11 och 12, plus rackabajsaren till färdkost vid 12:15 i samma storlek för att landa runt 1,35 vid 13. - 13:30.
Det skulle innebära att tanten, på 80 tutat i sig 2,5 dl på under 2 timmar ?
Om tanten väger runt 70kg tar vi bort en sexa brännvin, och hon skulle då maxa redan vid 12-tiden på strax under 1,4. Det skulle då röra sig om 18 cl. på under 2 timmar. Ganska friskt jobbat för en på 80 år, alternativt "rutinerat".
Denna uppskattning har bara två parametrar naturligtvis - kön och vikt.
Med det sagt, Per Garton hade heller aldrig kört full tidigare - när han åkte dit andra gången !