2020-07-01, 23:33
Medlem
Det är så att jag häromdagen fick mitt konto fruset eftersom jag köpte bitcoins, dem sa också att om jag fortsatte med detta så skulle jag inte kunna använda deras tjänster mer samt få mitt konto avstängt. Testade ringa kundtjänst bara för att se om detta stämde, låtsades då vilja öppna ett konto för att handla bitcoins och då sa supporten att det inte var någon bra idée och något som dem rekommenderar eller tillåter. Banken är swedbank.

Nu är det så att jag ser flera bitcoinssäljare på localbitcoins som säljer med hjälp utav swish, dem får säkert in hundratals swish samt omsätter en del. Men varför får dem inte problem med banken? Någon expert som vet?
Citera
2020-07-02, 00:07
Medlem
Masvingens avatar
Banker behandlar folk efter hur mycket pengar de genererar, har du ett stort sparkapital eller dyra lån och stabil ekonomi så rullar de ut röda mattan och slickar dina skor. Om du däremot varken har lån eller speciellt mycket sparpengar och frekvent utnyttjar "gratis tjänster" såsom kortbetalning, swish och betalar räkningar, så kostar du antagligen mer än vad di genererar, då vill banken inte ha kvar dig som kund.

Bitcoin köper du för att ersätta banken för sparande, eller så investerar du med varierande framgång. Det tycker naturligtvis inte banken om. Om du däremot säljer Bitcoin och får in fiat så ökar du ständigt ditt sparkapital på bankkontot, då blir du plötsligt lönsam för banken och de blir mindre benägna att kasta ut dig.
Citera
2020-07-02, 00:14
Medlem
Det är inte illegalt att handla med Bitcoins och eftersom betalningen sker i kronor till deras bankkonto så är detta ingenting bankerna klagar på. Blev ditt bankkonto frusit för att du handlar Bitcoins? Swedbank är en jävla skit bank, jag har handlat Bitcoins sedan 2011 och aldrig haft problem med handelsbanken.
Citera
2020-07-02, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
Banker behandlar folk efter hur mycket pengar de genererar, har du ett stort sparkapital eller dyra lån och stabil ekonomi så rullar de ut röda mattan och slickar dina skor. Om du däremot varken har lån eller speciellt mycket sparpengar och frekvent utnyttjar "gratis tjänster" såsom kortbetalning, swish och betalar räkningar, så kostar du antagligen mer än vad di genererar, då vill banken inte ha kvar dig som kund.

Bitcoin köper du för att ersätta banken för sparande, eller så investerar du med varierande framgång. Det tycker naturligtvis inte banken om. Om du däremot säljer Bitcoin och får in fiat så ökar du ständigt ditt sparkapital på bankkontot, då blir du plötsligt lönsam för banken och de blir mindre benägna att kasta ut dig.

Tack för ditt svar. Om jag skulle sätta in 100 000 i ett sparkonto (i hopp om att bli en mer lönsam kund) och sedan fortsätta köpa/sälja bitcoin. Allt kommer att vara lagligt samt kvitton för köp finns samt sälj finns ju på localbitcoins så dem kan inte häva terrorism eller tvätt hoppas jag. Min fråga är då kan dem på något sätt ifall dem fortfarande inte gillar att jag köper/säljer, beslagta mina besparingar eller pengarna som finns på kontot?

Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det är inte illegalt att handla med Bitcoins och eftersom betalningen sker i kronor till deras bankkonto så är detta ingenting bankerna klagar på. Blev ditt bankkonto frusit för att du handlar Bitcoins? Swedbank är en jävla skit bank, jag har handlat Bitcoins sedan 2011 och aldrig haft problem med handelsbanken.

Precis, kontot blev frusit för att jag hade köpt bitcoins med hjälp utav swish. Dem undrade varför jag swishade som jag gjorde och jag förklarade allt, sedan låste dem upp det men bara om jag lovade att sluta hålla på med krypto annars skulle dem stänga kontot för gott. Tack för ditt tips, ska kolla in handelsbanken!
Citera
2020-07-02, 03:01
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloverBTC
Tack för ditt svar. Om jag skulle sätta in 100 000 i ett sparkonto (i hopp om att bli en mer lönsam kund) och sedan fortsätta köpa/sälja bitcoin. Allt kommer att vara lagligt samt kvitton för köp finns samt sälj finns ju på localbitcoins så dem kan inte häva terrorism eller tvätt hoppas jag. Min fråga är då kan dem på något sätt ifall dem fortfarande inte gillar att jag köper/säljer, beslagta mina besparingar eller pengarna som finns på kontot?

Precis, kontot blev frusit för att jag hade köpt bitcoins med hjälp utav swish. Dem undrade varför jag swishade som jag gjorde och jag förklarade allt, sedan låste dem upp det men bara om jag lovade att sluta hålla på med krypto annars skulle dem stänga kontot för gott. Tack för ditt tips, ska kolla in handelsbanken!

Det är inte så att du lagt in en bitcoin adress som går raka vägen till Flugsvamp t.ex? Har köpt med swish och skickat till min Wallet på Electrum flera gånger, och jag har Swedbank som bank.
Citera
2020-07-02, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Det är inte så att du lagt in en bitcoin adress som går raka vägen till Flugsvamp t.ex? Har köpt med swish och skickat till min Wallet på Electrum flera gånger, och jag har Swedbank som bank.

Det är ju någonting Swedbank inte kan se, de ser att han har betalat med swish och om han sedan fört över pengarna från sin plånbok på localbitcoins direkt till flugsvamp plånboken har ju inte Swedbank någon aning om.
Citera
2020-07-02, 05:12
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det är ju någonting Swedbank inte kan se, de ser att han har betalat med swish och om han sedan fört över pengarna från sin plånbok på localbitcoins direkt till flugsvamp plånboken har ju inte Swedbank någon aning om.

Tänker att localbitcoin eventuellt kan kontaktat banken då dom märkt var pengarna går. Jag själv blev bannad från en bitcoin säljare för att jag överförde direkt till FS. Inga problem med banken dock pga detta.
Citera
2020-07-02, 12:54
Medlem
Citat:
Tänker att localbitcoin eventuellt kan kontaktat banken då dom märkt var pengarna går. Jag själv blev bannad från en bitcoin säljare för att jag överförde direkt till FS. Inga problem med banken dock pga detta.

Inget sånt jag håller på med, köper mest för att investera. Dem sa att systemet hade flaggat mitt konto för att dem trodde jag var utsatt för bedrägeri. Förklarade då bara att det inte var något sådant utan att jag köpte bitcoins och då ställde dem massa frågor. Efter dessa frågor bestämde dem sig för att öppna kontot igen men bara om jag lovade att sluta handla krypto för annars får jag tyvärr inte använda deras tjänster mer......
Citera
2020-07-02, 23:33
Medlem
Citat:

Tror inte dem kontaktar banken.... för då skulle väldigt många säljare vara frysta av banken. Kolla till exempel han hära: https://localbitcoins.com/ad/1210565/purchase-bitcoin-swish-sweden han säljer utan id verification eller verifiering samt tillåter tredje part köpare. Han får säkert in tusentals swish och helt sjukt att han fortsätter utan problem.... men andra blir låste på ett par tusen.
Citera
2020-07-03, 03:13
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Tror inte dem kontaktar banken.... för då skulle väldigt många säljare vara frysta av banken. Kolla till exempel han hära: https://localbitcoins.com/ad/1210565/purchase-bitcoin-swish-sweden han säljer utan id verification eller verifiering samt tillåter tredje part köpare. Han får säkert in tusentals swish och helt sjukt att han fortsätter utan problem.... men andra blir låste på ett par tusen.

Löjligt att bankerna lägger sig i vem man väljer att skicka sin privata (relativt små) pengar till. Visst att man granskar stora transaktioner i miljonbelopp men inte så obetydliga för ekonomin som du länka till.
Citera
2020-07-04, 16:42
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Det är så att jag häromdagen fick mitt konto fruset eftersom jag köpte bitcoins, dem sa också att om jag fortsatte med detta så skulle jag inte kunna använda deras tjänster mer samt få mitt konto avstängt. Testade ringa kundtjänst bara för att se om detta stämde, låtsades då vilja öppna ett konto för att handla bitcoins och då sa supporten att det inte var någon bra idée och något som dem rekommenderar eller tillåter. Banken är swedbank.

Nu är det så att jag ser flera bitcoinssäljare på localbitcoins som säljer med hjälp utav swish, dem får säkert in hundratals swish samt omsätter en del. Men varför får dem inte problem med banken? Någon expert som vet?

TLDR: Byt bank.

Hade samma problem. Fick inte kontot fruset men de blockerade mina SEPA överföringar så jag ringde support och frågade vad problemet var. Där fick jag som svar att mottagaren (alltså Kraken i det här fallet) hade sysslat med bedrägeri och flera av swedbanks kunder hade blivit lurade. Jag svarade att jag varit kund hos mottagaren i flera år och det aldrig varit något problem och att dem skulle lyfta deras spärr och låta mig föra över pengar dit som jag alltid gjort. Det svarade supporten med att de kan dem tyvärr inte göra. Då sa jag att jag kommer att byta bank till någon som faktiskt låter mig spendera mina pengar. Sedan la jag på luren.

Har gjort en tråd om detta förut.
Senast redigerad av Zot^ 2020-07-04 kl. 16:44.
Citera
2020-07-05, 16:50
Medlem
När du säljer på localbitcoins så räknas du som en näringsidkare då du som handlare främst inte tjänar på btc kurs utan mest på "påslaget" du slänger på för att sälja bitcoinsen till en annan privatperson. Denna typ av verksamhet kallas valutaväxling och sedan 2020-01-01 så är man som fysisk eller juridisk person skyldig att ha ett valutaväxlingscertifikat från finansinspektionen för att rent juridiskt sätt ha tillåtelse att få sälja på localbitcoins.

För att du ska kunna lösa ett valutaväxlingscertifikat så behöver du på något sätt implementera rutiner för att förebygga penningtvätt & finansering av terrorism och av erfarenhet så försöker finansinspektionen göra allt för att neka en ansökande som använder sig av virtuella valutor.

För att vara tydlig så skulle du egentligen behöva med hög säkerhet kräva intyg från vardera kund på exakt vart deras pengar kommer i från och vad syftet för deras btc skulle va vilket går emot hela poängen till varför en kund skulle välja dig som säljare istället för att gå via en större handlare.

Nu har förmodligen inte de övriga säljarna ett sådant certifikat och därför blir en efter en nedstängd från banken för att få fortsätta sin 'olagliga' verksamhet.

https://fi.se/sv/bank/sok-tillstand/valutavaxlare-och-annan-finansiell-verksamhet/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in