2020-07-02, 04:56
Medlem
Kjenner politiet med stor grad av sikkerhet identiteten til vedkommende som er filmet?

Offentliggjøres dette nå for å trolle vedkommende?
Citera
2020-07-02, 05:23
Medlem
Etterlyste politiet den mannen kun henvendt til han eller etterlyste de også vitner som har sett han og/eller vitner som tror de vet hvem han er?
Jeg vet ikke om det er en del turgåere og hundeluftere i området ved Langvannet der den mannen var i det tidsrommet og som kan ha sett han og som kan ha sett hvor han gikk videre?
Citera
2020-07-02, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Kjenner politiet med stor grad av sikkerhet identiteten til vedkommende som er filmet?

Offentliggjøres dette nå for å trolle vedkommende?
Jeg vet ikke. Men har politiet noen mulighet til å bevise hvem den mannen på videofilmene er?
Citera
2020-07-02, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Jepp, og politiet vet nok dette. Så hvorfor viser de det til oss?

TH nekter å stille i avhør, og unndrar seg å bli konfrontert med politiets beviser.

Hvis mange av tipsene som kom etter videoen peker mot TH, vil jeg tro at politiet kan bruke disse for å varetektsfengsle TH på nytt.

Det strider også mot allmennhetens rettsfølelse at en drapssiktet får gå omkring fritt.
Citera
2020-07-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Tror det må være noe feil med regnestykket ditt.
10:22 fanget på video v Metrosenteret/Festplassen første gang i retning Sloraveien
<går over gangbroen over motorveien>
<passerer søplekassene/revurderer side av bygget? Kommer noen i mot?>
<går nedover mot fiskeplassen/gangveien til Sloraveien>
10:33 siste videoobservasjon retning Sloraveien
29 minutter passerer utenfor videoovervåkning, hvorav rundt 15-20 kan ha vært rundt Sloraveien 4.
11:02 Tilbake på video v Metrosenteret/Festplassen

= Tilsammen 40 minutter fra første til siste observasjon. I tillegg vil det ta et par minutter å gå til og fra Festplassen til parkering ved ishallen.
Uanset om han er vidne eller mistænkt i sagen, så virker det til at hans ærinde er i omkredsen af de 29 minutter han er udenfor videoovervågning, at hans destination ligger der et sted. Jeg har ikke overblik over området til at vide hvad der ligger der. Hvis han skal hente eller aflevere noget, er det tydeligvis noget der kan ligge i en lomme.
Nogen nævnte, at der var narkosalg omkring Langvannet, det ville give god mening hvorfor han så ikke har taget mobil med, men at dække sit ansigt til på turen virker til at være lidt overkill for en klump hash. Det påfaldende er, at han ikke har mobil med, og at han går turen på et tidspunkt hvor de fleste er på arbejde.
Hvis han er mistænkt i sagen er det lidt svært at forestille sig hvad han laver der, taget i betragtning at han har haft relativ kort tid og at han vader forbi en masse overvågningskameraer. Det kunne være en del af vildledningen, men det ville være at løbe en høj risiko efter min mening. Fordi han har haft kontakt til GM, eller selv er GM, og er forholdsvis let at identificere ud fra kameraerne, hvis de har en mistænkt. Politiet kan analysere gangart, højde og kropsbygning, og har brugt det til bl.a. at få folk dømt i bankrøverier.
Citera
2020-07-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Männen liknar de vid Futurm dvs Luemannen och Telefonmannen.

Syns du ikke de ved Futurum ser betraktelig yngre ut i ganglaget?
Citera
2020-07-02, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
TH nekter å stille i avhør, og unndrar seg å bli konfrontert med politiets beviser.

Hvis mange av tipsene som kom etter videoen peker mot TH, vil jeg tro at politiet kan bruke disse for å varetektsfengsle TH på nytt.

Det strider også mot allmennhetens rettsfølelse at en drapssiktet får gå omkring fritt.

Ja, men Eirik Jenssen derimot rekker ikke å si kake. Verken da han ble varetektsfengslet eller da forvaringsdommen ble opplest. Jeg syns det var spesielt at EJ sa noe som helst om TH den dagen. Han kan ikke sammenligne sin situasjon med THs. To vidt forskjellige saker.
Senast redigerad av svakrose 2020-07-02 kl. 08:34.
Citera
2020-07-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Jepp, og politiet vet nok dette. Så hvorfor viser de det til oss?

Kan ikke det være tilfelle rett og slett fordi de mistenker at den nyeste etterlysningen er TH selv? For å få ham eller noen andre til å tyste? De drar ut enda et kort fra ermet i så fall. Håper de har flere.

Jeg tror det kan være TH som drar hjemom for å rigge/sjekke hvordan det ser ut der etter fingert kidnapping eller mulig leiemord.
Citera
2020-07-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Tror det må være noe feil med regnestykket ditt.
10:22 fanget på video v Metrosenteret/Festplassen første gang i retning Sloraveien
<går over gangbroen over motorveien>
<passerer søplekassene/revurderer side av bygget? Kommer noen i mot?>
<går nedover mot fiskeplassen/gangveien til Sloraveien>
10:33 siste videoobservasjon retning Sloraveien
29 minutter passerer utenfor videoovervåkning, hvorav rundt 15-20 kan ha vært rundt Sloraveien 4.
11:02 Tilbake på video v Metrosenteret/Festplassen

= Tilsammen 40 minutter fra første til siste observasjon. I tillegg vil det ta et par minutter å gå til og fra Festplassen til parkering ved ishallen.

Det er lett å se at han holder et høyt tempo i videoklippene som er offentliggjort. Det viser altså at veien fra Futurum og hjem også er svært kort om man går.

Om dette er TH: La oss anta at han forlot Futurum 10:15. Finnes deg en måte å komme seg usett fra Futurum og til parkeringshuset v Ishallen?

Om han gikk ca 10:15 forklarer dette hvorfor han ringte flere anrop til AEFH fra telefonen sin før dette (som han så legger igjen når han går). Deretter ringer han ikke på nytt før i 13-tida, noe jeg syns er merkelig hvis han var bekymret. Å slette noen anrop skulle gjøre ham hakket mindre bekymret såpass tidlig på dagen. Jeg tror han glemte seg fordi hans fokus var å rigge sin egen etterlysning.

Dro han hjemom den dagen for å sjekke hvordan det så ut etter at noen hadde vært der. Ville han forsikre seg om at det ikke var blod der? Skulle han få det til å se ut som en kidnapping?
Citera
2020-07-02, 08:56
Medlem
Av flere grunner har jeg svært vanskelig for å tro på vitneobservasjonene fra Ås:
- Det virker lite troverdig at det første vitnet som sto fram ikke gikk til politiet med en gang, uansett om hun ble engstelig selv. Hun virker som en redelig kvinne. Om hun mener kvinnen i bilen så redd og fastbundet ut burde hun ringt politiet umiddelbart. Hvorfor gjorde hun ikke det?
- Hvorfor fikk det første vitnet en hun traff samme dag til å bekrefte at hun hadde fortalt om det? Dette fikk politiet med en gang, som om de var engstelige for at hun ikke ville bli trodd før hun i det hele tatt hadde sagt noe. Eller som for å gi vitneobservasjonen et alibi eller et vanntett inntrykk. En vitneobservasjon bør i seg selv være gyldig, men her er det flere ting som skurrer.
- Hvis dette er kidnappere som har rigget et profesjonelt opplegg virker det uprofesjonelt og risikabelt å kjøre med offeret i en så avslørende og åpen bil.
- Hvis de kjørte rundt i bilen som ble beskrevet er det sannsynlig at flere ville observert noe av det samme.
- Verken profesjonelle eller uprofesjonelle kidnappere vil kjøre så langt som til Ås i en så åpen bil. Det eneste sikre ville i så fall vært å holde seg på motorveiene.
Citera
2020-07-02, 09:12
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg tviler, men HVIS det skulle vise seg å være TH på videoen, ser jeg følgende som eneste grunn til at han skulle hjemom i 10 minutter:

• Han serverte henne gift før han dro til Futurum på morgenen, og selv om hun ikke svarte på telefon ville han forvisse seg om at hun var død.

Han slettet anropene før han dro hjem fordi han tenkte det var bedre å se henne real først. En stor tabbe, nærmest panisk handling.

Hvis så er tilfelle, er vi tilbake til teorien om at TH var helt alene om drapet, noe som er det mest tenkelige utifra hva vi vet om hans kontrollbehov.
Citera
2020-07-02, 09:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg vet ikke. Men har politiet noen mulighet til å bevise hvem den mannen på videofilmene er?

Härledningsvis borde de med lite tur kunna komma ganska nära tycker jag. Men det kanske hänger på om det finns bild från P-huset och på en bil där. Sen skadar det väl inte med uppgifter som anger att han inte är kvar på jobbet.

Därtill kan väl kvalitén på nån video vara avsevärt bättre än man kanske tror. Men jag vet för lite om sånt.

Skulle det sen då visa sig att man via datorberäkning kan slå fast att mannen på videoerna är en och densamme hela tiden och att han dessutom är densamme som en av futuramännen (vilken är ännu en öppen fråga) så är man ett steg närmare till. Och då återstår bara att skaffa lite film på den verklige personen och köra denna i samma program.

Att vara maskerad är kanske inte tillräckligt om man vet vem man letar efter.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-07-02 kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in