2020-07-02, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Från WHO pressskonferens

Media briefing on COVID-19
https://www.youtube.com/watch?v=O8Nwb7l4FeM

"Find, isolate, test and care for every case, trace and quarantine every contact, equip and train health workers and educate and empower communities to protect themselves and others.

Not testing alone. Not physical distancing alone. Not contact tracing alone. Not masks alone. Do it all.

Countries that have adopted this comprehensive approach have suppressed transmission and saved lives"

WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 1 July 2020
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---1-july-2020

"However, we are concerned that some countries have not used all the tools at their disposal and have taken a fragmented approach.

These countries face a long, hard road ahead."

undrar vilka länder han tänker på,

det måste vara några u-länder/skurkstater?

"A fragmented approach"

Hela problemet, beskrivet med tre ord.

Vi tappade initiativet och smulade sedan sönder planen.

Om liv inte var prio ett och inte heller ekonomin, vad var prio ett?
Citera
2020-07-02, 06:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Som väntat då..

"Sedan vecka 23, då många gymnasieelever tog studenten i Västra Götaland, har antalet bekräftade fall av coronavirus i årskullen fördubblats i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Studentfirandena, kramkalasen och festerna har med all sannolikhet bidragit till en smittspridning, säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall."
Citera
2020-07-02, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentzarathustra
Jo det håller jag med om. Jag skulle också erkänna fel. Och man är inte ensam om det.
Det var lite klantigt uttryckt av mig. För här finns en väsentlig skillnad. Vi pratar om folk som har ett jobb som kan avgöra om folk lever eller dör. I mitt jobb kan jag i värsta fall orsaka en förlust på några tusen kronor.
I deras jobb kan/har de orsakat död på tusentals personer. Då blir chansen att man väljer att erkänna det nästan obefintlig. Det hade gått om man var i början, ungefär som Boris Johnsson gjorde. Men ju längre man väntat desto mer omöjligt blir det.

Japp tror jag också, man har målat in sig i hörnet.
Citera
2020-07-02, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"A fragmented approach"

Hela problemet, beskrivet med tre ord.

Vi tappade initiativet och smulade sedan sönder planen.

Om liv inte var prio ett och inte heller ekonomin, vad var prio ett?

Dom har nu upptäckt att detta inte var Kongo 97 och att man inte fick skriva sin egen historia.
Läget är rätt svårt just nu och jag tror att hovnarren Tegnell har lite tur att han skall pensioneras i April nästa år för han kommer få skit framöver.
Citera
2020-07-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som väntat då..

"Sedan vecka 23, då många gymnasieelever tog studenten i Västra Götaland, har antalet bekräftade fall av coronavirus i årskullen fördubblats i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Studentfirandena, kramkalasen och festerna har med all sannolikhet bidragit till en smittspridning, säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall."

Den galna BLM-manifestationen var också i samma veva, med deltagare i gissningsvis huvudsakligen samma ålder. Har påståtts att motsvarande demonstration i Köpenhamn renderade en del smittspridning, vet ej hur mycket substans det finns bakom.

Hur som helst kommer det genast en massa människor rusande och säger att studenterna är ju så unga och risken att dom ska dö är nästan noll och blablabla. Det är människor som inte ens kan stava till ordet ”smittkedjor”.
Citera
2020-07-02, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Varför uppmanar man inte folket att använda mask iallafall? Speciellt nu när skolorna börjar i Augusti

Prestige. Svänga 180 grader. Ta tillbaka allt man tidigare sagt om falsk säkerhet och att maskanvändnibg kan vara ”kontraproduktivt” (osäker på om just FHM använt det sista argumentet, men många andra har gjort det). Tvingas erkänna att andra länder gjorde rätt. Få jobbiga frågor från utländska journalister om hur många liv som hade kunnat räddas om maskanvändning börjat föreskrivas tidigare. (De svenska journalisterna är ofta för mjäkiga för att ställa jobbiga frågor.)

Såg ett TV-inslag från något EU-möte för flera veckor sedan där delegaterna bar ansiktsmask. Det är krav på användning i kollektivtrafiken i flera stora europeiska länder, bl.a Tyskland. Har också sett inslag från gatubilder och vallokaler i Ryssland, Vitryssland och Polen där många bar ansiktsmask. Asien behöver inte ens nämnas i sammanhanget.

Med detta sagt skulle det inte förvåna mig om FHM inte tvingas till en helomvändning till hösten. Eller också visar det sig att deras strategi var rätt från första början och att situationen i Sverige ordnar upp sig som genom ett trollslag. Vi kan bara vänta och se.
Citera
2020-07-02, 06:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Lite så, jag har fastnat i en tid då vänstern avskydde globalismen och soros och högern var globalister.
dom har bytt plats idag.

Det är samma i många frågor, S brukade vara de riktiga nationalisterna, vi minns väl alla demonstrationen i vaxholm från facker, eller LO, "polish go hom" stod det på skyltarna.

Idag är det öppna gränser som gäller.

Jag har svårt att hänga med.

Och SDs Jimmy Åkesson för en retorik om pandemihantering som inte ens dom mest vänsterradikala i USA kan tävla med. På frontalkurs mot vad Trump, republikaner och libertarianer förordar?

Visst är det svårt att hänga med i svängarna...

200000 döda i USA?
Såg förresten en artikel i JAMA som tyder på att dödssiffran för USA nu snarare borde vara 200000 än 130000.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768086

Citera
2020-07-02, 07:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Prestige. Svänga 180 grader. Ta tillbaka allt man tidigare sagt om falsk säkerhet och att maskanvändnibg kan vara ”kontraproduktivt” (osäker på om just FHM använt det sista argumentet, men många andra har gjort det). Tvingas erkänna att andra länder gjorde rätt. Få jobbiga frågor från utländska journalister om hur många liv som hade kunnat räddas om maskanvändning börjat föreskrivas tidigare. (De svenska journalisterna är ofta för mjäkiga för att ställa jobbiga frågor.)

Såg ett TV-inslag från något EU-möte för flera veckor sedan där delegaterna bar ansiktsmask. Det är krav på användning i kollektivtrafiken i flera stora europeiska länder, bl.a Tyskland. Har också sett inslag från gatubilder och vallokaler i Ryssland, Vitryssland och Polen där många bar ansiktsmask. Asien behöver inte ens nämnas i sammanhanget.

Med detta sagt skulle det inte förvåna mig om FHM inte tvingas till en helomvändning till hösten. Eller också visar det sig att deras strategi var rätt från första början och att situationen i Sverige ordnar upp sig som genom ett trollslag. Vi kan bara vänta och se.

Att t.ex. införa krav på mask i kollektivtrafiken och i livsmedelsaffärer skulle garanterat minska smittspridningen. Vad är problemet? Finns det inte masker?

I t.ex. Spanien delade man ut mask till alla som inte hade i kollektivtrafiken när den öppnades igen efter stängningen.

Citera
2020-07-02, 07:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Varför uppmanar man inte folket att använda mask iallafall? Speciellt nu när skolorna börjar i Augusti
För att masker är livsfarliga och leder till kraftigt ökad spridning av viruset (Källa:Folkhälsomyndighetens experter)

Som ett experiment så tog jag faktiskt på mig ett munskydd häromdagen så att jag ska kunna säga vad jag pratar om. Fy! Den blåa ytan låg och skav mot läpparna och smakade beskt. Dessutom så var det en ståltråd inne i masken, som satt och rev mot hakan. Det kliade konstant och utan att tänka mig för så var jag framme och pillade på masken flera gånger. Jag tror ett par fingrar slank upp i näsan ett par gånger också när jag pillade.

Aldrig mer munskydd!!
Citera
2020-07-02, 07:15
Medlem
På tal om masker (jag skiter i masker, där jag bor finns inte ens kollektivtrafik), tror ni europeiska länder kommer bli som Kina där folk springer runt med den svaga genen och har masker året runt framöver?
Citera
2020-07-02, 07:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förstår inte hur du tänker att de som måste åka kollektivt till sina arbeten ska göra?!?
Dom ska försöka undvika det. Kan man inte undvika det så får man skydda sig på andra sätt, tex genom att använda mask. Då det är samma personer hela tiden som åker buss så kan man nog tänka sig att den Gruppen uppnått flockimmunitet nu.
Citera
2020-07-02, 07:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den stora frågan är när ens den svenska befolkningen kommer att få vaccinera sig. Det vaccin som kommer hit går först till kungafamiljen, regering och myndighetschefer med familjer.

Du kan vara glad om du ens får vaccinera dig på ett år eller två.

Jag tror inte ens svenska folket VILL vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in