2020-07-01, 12:31
Medlem
Kliniken ifråga sa att jag inte behövde betala 24.000 kr (priset för operationen ifråga) om jag nu hade privat sjukförsäkring som täckte. Detta då jag kommer från en annan region i landet och mitt egna landsting vägrar betala operationen för mig. Kan man lösa en försäkring bara sådär (googla så får ni se, finns i princip hundratals bolag och mer och fler verkar ständigt ploppa upp) eller vad gäller? Jag har inget fast jobb och arbetsgivare som kan täcka det hela utan tänkte täcka det från eget håll. Högst tacksam om den med insyn i sjukförsäkringsfrågor hör av sig. Givetvis förstås det att en försäkring enbart täcker upp framtida händelser, men vill veta till 100 procent om det inte är någon ide all för mig att söka. Jag menar, finns det alternativ till att bekosta själv på 24.000 så varför inte ta reda på alternativen? Tack på förhand.
Citera
2020-07-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Kliniken ifråga sa att jag inte behövde betala 24.000 kr (priset för operationen ifråga) om jag nu hade privat sjukförsäkring som täckte. Detta då jag kommer från en annan region i landet och mitt egna landsting vägrar betala operationen för mig. Kan man lösa en försäkring bara sådär (googla så får ni se, finns i princip hundratals bolag och mer och fler verkar ständigt ploppa upp) eller vad gäller? Jag har inget fast jobb och arbetsgivare som kan täcka det hela utan tänkte täcka det från eget håll. Högst tacksam om den med insyn i sjukförsäkringsfrågor hör av sig. Givetvis förstås det att en försäkring enbart täcker upp framtida händelser, men vill veta till 100 procent om det inte är någon ide all för mig att söka. Jag menar, finns det alternativ till att bekosta själv på 24.000 så varför inte ta reda på alternativen? Tack på förhand.
Alltså om du har en sjukdom/ohälsotillstånd redan nu så kommer du inte kunna teckna någon försäkring, alternativt teckna någon försäkring men som undantar det tillståndet. Annars är det ju som att försäkra en bil som redan har krockat...
Du fyller i en hälsodeklaration på heder och samvete. Dessutom kommer försäkringsbolaget hitta dina nuvarande journaler, och kanske även den här diskussionstråden.
Citera
2020-07-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Alltså om du har en sjukdom/ohälsotillstånd redan nu så kommer du inte kunna teckna någon försäkring, alternativt teckna någon försäkring men som undantar det tillståndet. Annars är det ju som att försäkra en bil som redan har krockat...
Du fyller i en hälsodeklaration på heder och samvete. Dessutom kommer försäkringsbolaget hitta dina nuvarande journaler, och kanske även den här diskussionstråden.

Tillståndet har jag haft sedan åratals tillbaka vilket också finns i journaler. Privata kliniken sa till mig, varför betala operationen på 24.000 ur egen ficka nu när din vårdregion svikit dig och vägrar betala åt dig? Kontakta ett försäkringsbolag omgående och låt försäkringen betala. Men detta blir då bullshit i mitt fall? Ingen ide att kontakta någon då. Utan snällt hala fram egna pengar.
Senast redigerad av Tommi8 2020-07-01 kl. 12:59.
Citera
2020-07-01, 13:02
Medlem
Citat:
Tillståndet har jag haft sedan åratals tillbaka vilket också finns i journaler. Privata kliniken sa till mig, varför betala operationen på 24.000 ur egen ficka nu när din vårdregion svikit dig och vägrar betala åt dig? Kontakta ett försäkringsbolag omgående och låt försäkringen betala. Men detta blir då bullshit i mitt fall? Ingen ide att kontakta någon då. Utan snällt hala fram egna pengar.
Vilken oseriös person som gett dig det rådet. Facepalm på den situationen.
Citera
2020-07-01, 13:05
Medlem
Citat:

Självklart kan du inte försäkra dig mot något som har 100% risk att inträffa. Dvs något som redan inträffat.

Försäkringar kan inte fungera på det sättet.

Tänk om man kunde vänta med att teckna vagnskadeförsäkring tills efter att man krockat. Ingen skulle betala in några premier i förväg och det skulle inte finnas några pengar i försäkringsbolaget.
Citera
2020-07-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Självklart kan du inte försäkra dig mot något som har 100% risk att inträffa. Dvs något som redan inträffat.

Tänk om man kunde vänta med att teckna vagnskadeförsäkring tills efter att man krockat. Ingen skulle betala in några premier i förväg och det skulle inte finnas några pengar i försäkringsbolaget.

Hon (på kliniken) sa att du kan låtsas som att det förvärrats och därför raskt behöver boka operationstid. Men det är väl ingen ide och ringa ett bolag då om det är så mörkt om ni lyfter det. Hade hellre betalat ett bolag 5000 för en månad och sedan sagt upp det efter någon månad eller två (fullt lagligt att göra så), istället för en kostnad på 24 k, men blir väl ej värt besväret då då det når fram först nu vad som gäller.(Högst logiskt egentligen när man inte berört försäkringsfrågor tidigare)
Citera
2020-07-01, 13:58
Medlem
Jag skulle inte vågat dra en rövare för försäkringsbolaget. Skulle varit rädd för att bli anmäld för försäkringsbedrägeri och påföljande straffkostnader.
Citera
2020-07-01, 14:36
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Det du funderar på att göra brukar kallas för försäkringsbedrägeri och är en kriminaliserad handling. Min rekomendation är att inte genomföra det även om det finns en chans att det lyckas.
Citera
2020-07-01, 14:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Det du funderar på att göra brukar kallas för försäkringsbedrägeri och är en kriminaliserad handling. Min rekomendation är att inte genomföra det även om det finns en chans att det lyckas.
Jepp. När man tecknar en sjukvårdsförsäkring så får man fylla i en komplett & jävligt lång hälsodeklaration, som man får underteckna på heder & samvete. Försäkringsbolaget kommer att snoka reda på den här typen av tidigare sjukdomar. Dom begär in journalkopior & liknande när dom bedömer om dom skall bekosta en operation.

24.000 kr är väl vad två års försäkring kostar. Bara att hosta upp & se för fan till att sedan verkligen teckna en försäkring. För svensk offentlig sjukvård kan du absolut inte förlita dig på framöver.

Att idag i Sverige inte ha en privat sjukvårdsförsäkring (om man har råd) är jävligt korkat. Tragiskt men sant.
Citera
2020-07-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

Detta.
En försäkring är en kommersiell produkt.
Inget försäkringsbolag i världen vill tacka ja till en affär där risken för skada är 1 det vill säga 100 procent.
De jobbar inte med välgörenhet, de är ute efter pengarna.
Citera
2020-07-01, 14:57
Medlem
BigBusinesss avatar
Fast är det inte tveksamt om försäkringen verkligen skulle täcka en operation som landstinget TS bor i inte anser nödvändig?

TS, berätta vad det gäller? Estetisk kirurgi?

Hade det handlat om ner pengar hade ju flytt till ett landsting där operationen beviljas varit ett alternativ.
Citera
2020-07-01, 16:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kliniken ifråga sa att jag inte behövde betala 24.000 kr (priset för operationen ifråga) om jag nu hade privat sjukförsäkring som täckte.

De flesta privata sjukförsäkringar har dessutom en karantänperiod på 6-18 månader. Inget som inträffar under den perioden täcks.

Sen, som redan sagts; inget du redan har kännedom om, eller redan existerande problem täcks.
Ja, de kommer att begära fullmakt för att få ta del av dina journaler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in